تهران - ايرنا - ابراهيم اصغري تهيه كننده سينما، از اهالي فرهنگ به ويژه اصحاب سينما خواست؛ تا با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمينه مسائل فرهنگي، مسيري را براي تعالي سينما ايجاد كنند.

اصغري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود: مديران فرهنگي طراز اول جامعه و سينماگران بايد يك مسير متعالي را براي خود ترسيم كنند و به منظور رسيدن به وحدت نظر براي آينده فرهنگي كشور، ضمن مطالعه جامعه و شرايط جهاني، آثار فرهنگي رقبا و كساني كه با كشور ما عناد دارند را بررسي كرده و بدانند آنان چه اهدافي را دنبال مي كنند.

وي اضافه كرد: با اين روش مي توان به يك استراتژي در حوزه سينما رسيد و همچون دهه اول انقلاب براي اهالي فرهنگ و سينما مسيري را باز كرد.

تهيه كننده فيلم سينمايي «شور شيرين» با اشاره به وضعيت فرهنگي دهه اول انقلاب گفت: مهمترين رهنمودهاي حضرت امام (ره) در سال 57 به ويژه سخنراني بهشت زهرا (س) يكي از موضوع هاي مطرح شده، سينما بود و در سخنراني هاي بعدي نيز نمود داشت و براي اهالي فرهنگ و سينما مسيري روشن باز كرد.

وي كه مشغول پيش توليد فيلم سينمايي «بهشت از جنوب شرقي» با موضوع شهداي وحدت و حوادث سال هاي اخير سيستان و بلوچستان است، افزود: اكنون نيز بايد به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره مسائل فرهنگي، اجتماعي به ويژه سينمايي توجه خاصي داشته باشيم تا آينده بهتري را براي سينما و بالطبع جامعه داشته باشيم.



* جهش 50 ساله سينماي ايران

اصغري، شرايط ايجاد شده پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال هاي 59 تا 60 را عاملي براي جبران بلوغ فرهنگي مردم ايران دانست و گفت: در اواخر دهه 50 شرايطي در كشور فراهم شد و به روح فرهنگي، سياسي و اجتماعي مردم كمك كرد تا يك مسير عقب افتاده 50 ساله را طي سه تا چهار سال جبران كرده و به يك بلوغ فرهنگي، اجتماعي و سياسي برسند.

وي با بيان اين كه شرايط دهه اول انقلاب به صورت جهشي توانست باعث رشد فرهنگي جامعه شود، افزود: هنرمندان و سينماگران نيز كه تابع همان زمان و شرايط بودند، به بلوغ بيشتري دست يافتند و اين بلوغ را مي توان در آثار آنان مشاهده كرد.

اين تهيه كننده سينما اضافه كرد: شرايط ايجاد شده در سال هاي اول انقلاب براي كساني كه كار فرهنگي و به ويژه در حوزه سينما فعاليت مي كردند و توجه بيشتري به شرايط اجتماعي داشتند، باعث شد تا حساسيت هاي جامعه را در آثار خود به كار ببندند.

وي گفت: در دهه اول و دوم انقلاب هرگاه مي خواستند از ضعف يك فيلم سخن بگويند از اصطلاح «فيلم فارسي» يا «فيلم جيم» استفاده مي كردند. چون اين فيلم ها شبيه فيلم هايي بود كه قبل از انقلاب ساخته مي شد و بيشتر فرهيختگان جامعه آنها را فيلم هاي سطح پاييني مي دانستند.

اصغري تاكيد كرد: اگر انقلاب اسلامي به وقوع نمي پيوست و قرار بود رشد فرهنگي در آثار سينمايي تبلور پيدا كند، شايد 50 سال وقت لازم بود تا به اين درجه برسيم ولي سينماي ما اين مسير را به صورت جهشي و تابع شرايط اجتماعي در آن مقطع انقلاب طي كرد كه اين جهش نيز مديون رهبري امام خميني (ره) در سال هاي پيروزي انقلاب بود.



* جايگاه متمايز سينماي ايران با ساخت فيلم هاي دفاع مقدس

اين تهيه كننده سينما ادامه داد: آثار سينماگران ما پس از پيروزي انقلاب اسلامي روز به روز با تجارب جديد و شرايط جديد جامعه رو به رو مي شد و همين امر سبب شد تا فيلمسازان بهتري با آثاري بهتر بتوانند همراه با جامعه حركت كنند و آثار خود را به نمايش بگذارند.

اصغري گفت: يكي از مهمترين اتفاق هاي دهه اول انقلاب، علاوه بر رويدادهاي سياسي سال هاي ابتدايي انقلاب، موضوع جنگ تحميلي و دفاع مقدس بود كه بر روي بسياري از سينماگران تاثير گذاشت و اين تجربه جديدي بود كه باعث شد سينماگران جديدي پا به عرصه بگذارند و آثاري بسازند كه سينماي ايران را در جايگاهي متمايز قرار دهد.

وي افزود: در سال هاي اخير برخي از سينماگران ما بنا به دلايل مختلف، فيلم هايي را توليد مي كنند كه شايد با نگاه فرهنگي خود، آثاري قوي محسوب شود؛ ولي از طرف ديگر به مفاهيمي مي پردازند كه در كشور ما ارزشمند محسوب نمي شود و گاهي نيز اين آثار مورد اعتراض فرهيختگان و مسوولان فرهنگي كشور قرار مي گيرد.

تهيه كننده فيلم شور شيرين افزود: اين آثار معمولا از نظر محتوايي در جهت اهداف فرهنگي و بلوغ فرهنگي جامعه نبوده ولي فيلمسازان متفاوتي در جامعه وجود دارند كه علاقه مندند آثار خود را براي قشرهايي خاص توليد كنند.



* نگاهي به دلايل ركود سينماي ايران

اصغري در ادامه به دلايل ركود سينماي ايران پس از يك دهه از انقلاب اسلامي اشاره كرد و گفت: بخشي از سينماگران به گروه محدودي از جامعه همچون برخي اقشار سياسي و روشنفكران متمايل شدند و سعي كردند تا با نگاه سليقه اي همان قشر فيلم بسازند و اين فيلم ها در سينماي كشور ما جامعيت ندارد و به همين دليل ركودي را در آثار آنان مي بينيم.

وي دومين دليل ركود سينماي ايران را كم شدن شور و شادابي فيلمسازان در مقايسه با دهه اول انقلاب دانست و افزود: انقلاب اسلامي ايران در آن زمان باعث شده بود تا شور و شوق خاصي در جامعه به ويژه در نسل جوان ايجاد شود.

اين تهيه كننده سينما اضافه كرد: فيلمسازاني كه در آن زمان جوان بودند، اكنون با كوله باري از تجربه علاقه مند به توليد فيلم هايي متفاوت هستند ولي گاه اين تفاوت سبب مي شود تا آنان به سمت ركود پيش روند.

وي بخشي از دلايل ركود سينماي ايران را ناشي از شرايط سياسي و اقتصادي سال هاي اخير دانست كه همين شرايط باعث مي شود تا فيلمسازان نيز تحت تاثير قرار گرفته و به جاي اين كه فيلمساز همچون دهه اول انقلاب جلوتر از جامعه حركت كرده و افق بهتري را به جامعه نشان دهد، آثار از جامعه نيز عقب تر هستند.

اصغري گفت: برخي از فيلمسازان، با نگاه مثبت يا منفي و حتي خاكستري به صفحه حوادث روزنامه ها مي پردازند در حالي كه صفحه حوادث روزنامه ها يك جذابيت مقعطي براي خوانندگان دارد و معمولا با درد و رنج مخاطب رو به رو است، ولي مسائل زيربنايي و تحليلي در اجتماع بسيار فراتر از اينگونه حوادث است.

تهيه كننده فيلم سينمايي پنجشنبه آخر ماه اضافه كرد: اگر قرار است فيلمساز ما به اين حوادث بپردازد، بايد بتواند در لايه هاي زيرين حوادث جامعه به تحليل مسائل مبنايي پرداخته و آن را به خوبي براي مردم مطرح كند و نشانگر آن باشد كه نگاه فيلمساز از متن جامعه جلوتر است.

فراهنگ**1003**1027