چابهار- ایرنا- همزمان با اتمام لایروبی اسكله شماره پنج شهید بهشتی چابهار با حضور مسوولان كشوری، استانی و شهرستانی برای نخستین بار كشتی 75 هزار تنی در این اسكله پهلو گرفت.

به گزارش ایرنا، معاون نظارت راهبردی سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی كشور روز دوشنبه در آیین اتمام پایان لایروبی این اسكله گفت: توسعه بندر چابهار به عنوان زیرساختی حیاتی نقش موثری در توسعه شرق كشور دارد.

'غلامرضا شافعی' با اشاره به نقش منحصربفرد تجارت دریایی در جهان امروز افزود: توجه به افزایش ظرفیت ها و زیرساخت های كشور بویژه در سواحل مكران از نكات مورد تاكید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری است.

وی اظهار امیدواری كرد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی و رسیدن به ظرفیت 86 میلیون تن در زمان كوتاه تری به بهره برداری رسد تا تحول عظیم در شرق كشور و حجم صادرات و واردات بویژه ترانزیت كالا به كشورهای همسایه و آسیای میانه در كریدور شمال به جنوب و شرق به غرب فراهم شود.

مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام پایان یافتن لایروبی اسكله شماره پنج شهید بهشتی چابهار گفت: با پایان لایروبی، عمق این اسكله به منفی 14 رسید و امكان پهلوگیری كشتی هایی تا ظرفیت 80 هزار تن فراهم شده است.

سیاوش رضوانی افزود: طول اسكله پنج شهید بهشتی چابهار برای پهلوگیری كشتی های ظرفیت بالا كه تخلیه آن به عمق منفی 14 نیاز است به 265 متر افزایش یافته است.

به گفته وی، با تاكید رییس جمهوری و همچنین در راستای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه سواحل مكران و همچنین عینیت بخشیدن به راهبردهای مدیریت جهادی موضوع آماده سازی اسكله پنج شهید بهشتی چابهار همزمان با طرح توسعه جامع بندر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینكه برای نخستین بار در طول سالهای اخیر عملكرد این بندر در 10 ماهه امسال به حدود دو میلیون تن رسیده است تاكید كرد: با پایان لایروبی اسكله پنج شهید بهشتی پیش بینی می شود تا پایان سال ظرفیت عملكردی این بندر به مرز بیش از دو میلیون تن برسد.

مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با توجه به اهمیت توسعه سواحل مكران در راستای توسعه محور شرق كشور كه مورد تاكید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری است خواستار آن شد تا سهمیه كالاهای اساسی استانهای شرق كشور از بندر چابهار تخلیه و به سمت این استان ها ترانزیت شود.

رضوانی ورود كشتی 75 هزار تنی حامل گندم به بندر چابهار را در راستای بهره برداری از ظرفیت ها و توانمندی های زیرساختی منطقه ارزیابی و خاطر نشان كرد: افزایش تعداد كشتی های ورودی به بندر چابهار اقدامی مهم پیش از پایان یافتن عملیات اجرایی مرحله نخست طرح توسعه بندر چابهار برای آماده شدن تمام ظرفیت های لازم انسانی، تجهیزاتی و اقدامات خدماتی، ترانزیتی و در حقیقت نوعی تمرین و مانور اجرایی برای افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه كالا است.

وی تاكید كرد: با پایان یافتن مرحله نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در شهریور ماه سال آینده ظرفیت بندر چابهار از حدود 2.5 میلیون تن به حدود هفت میلیون تن افزایش خواهد یافت.

1744/3042/6081