تهران - ایرنا - رئیس دانشكده مواد و متالورژی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایجاد مركز تحقیقاتی و شركت دانش بنیان از جمله برنامه های بلند مدت دانشكده مواد و متالورژی این واحد برای كاهش وابستگی به شهریه دانشجویان است.

به گزارش ایرنا از واحد علوم و تحقیقات، دكتر 'علیرضا خدابنده' به فعالیت 11 آزمایشگاه تخصصی و عمومی در دانشكده مهندسی مواد و متالورژی این واحد اشاره كرد و افزود: آزمایشگاه های میكروسكوپی الكترونی SEM و TEM، متالوگرافی و آماده سازی نمونه، فرآوری مواد، انجماد فلزات و ریخته گری، سرامیك، خواص مكانیكی مواد، عملیات حرارتی، جوشكاری، خوردگی و حفاظت مواد آزمایشگاه های موجود در این دانشكده هستند كه با توجه به تجهیزات مناسب، علاوه بر دانشجویان واحد علوم و تحقیقات به دیگر دانشگاه های كشور نیز خدمات آزمایشگاهی ارائه می دهد.

وی از راه اندازی آزمایشگاه های جدیدی در دانشكده مواد و متالورژی واحد علوم و تحقیقات در آینده نزدیك خبر داد و تصریح كرد: با توجه به ایجاد گرایش های جدید و به منظور تكمیل نیاز دانشجویان این دانشكده به آزمایشگاه های تخصصی براساس علم روز دنیا، نیاز به آزمایشگاه های جدیدی داریم كه در صورت حمایت واحد این آزمایشگاه ها راه اندازی خواهد شد.

خدابنده ادامه داد: آزمایشگاه های مورد نیاز این دانشكده شامل نانومواد، متالورژی پودر، شكل پذیری و فورج پذیری، شكل دهی فلزات، بررسی های غیر مخرب، كامپوزیت، استخراج فلزات، جوشكاری پیشرفته، دگرگونی فازها، آزمایشگاه دیرگداز است.

وی راه اندازی شركت دانش بنیان در زمینه های سرامیكی، برگزاری نشست های تخصصی در دانشكده با حضور اساتید برجسته و صاحبان صنایع كشور در زمینه مواد و متالورژی، چاپ و انتشار نخستین شماره از مجله International journal of research in materials science' انعقاد تفاهم نامه همكاری با مراكز و سازمان های صنعتی نظیر فولاد مباركه اصفهان و لوله سازی اهواز و راه اندازی مجدد مجله علمی دانشجوی مهندسی مواد را از دیگر برنامه های این دانشكده عنوان كرد.

رئیس دانشكده مهندسی مواد و متالورژی واحد علوم و تحقیقات كاهش وابستگی به شهریه دانشجویان را یكی از سیاست های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: به همین منظور در برنامه ای كوتاه مدت همكاری برای اجرای پروژه های برون دانشگاهی و برگزاری دوره های آموزش كوتاه مدت با ارائه مدارك معتبر و بین الملی را مدنظر قرار داده ایم.

خدابنده با بیان اینكه افزون بر 50 درصد پروژه های دانشجویان دانشكده مواد و متالورژی واحد علوم و تحقیقات با همكاری بخش صنعت و در سازمان ها و مراكز صنعتی صورت می گیرد، افزود: در صدد هستیم با انعقاد تفاهم نامه های همكاری با صنایع كشور درصد بیشتری از پایان نامه ها و طرح های دانشجویان را كاربردی كنیم.

علمی (1)**1055**1599