اصفهان - ایرنا - معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از وجود 18 خانه امن برای مراقب از زنان در معرض خشونت در سطح استان های كشور خبر داد و گفت كه شماره 123 راهنما و هدایت كننده این افراد است .

به گزارش ایرنا، حبیب‌الله مسعودی فرید روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اصفهان تاكید كرد: زنان در معرض خشونت می توانند با تماس با شماره 123 به خانه های امن در نظر گرفته شده هدایت شوند.

وی همچنین از اجرای طرحی تحت عنوان ' بشیر' از سوی سازمان بهزیستی در كشور خبر داد و گفت : این طرح با هدف پیشگیری وكاهش طلاق و نیز تحكیم بنیان خانواده با همكاری بین بخشی و درون سازمانی اجرا می شود.

وی به نرخ فزاینده طلاق در كشور اشاره كرد و گفت: هم اكنون به ازای هر پنج ازدواج در كشور یك مورد منجر به طلاق می شود.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به اهمیت شدت آسیب اجتماعی گفت: در تعریف آسیبهای اجتماعی تنها شیوع اهمیت ندارد، بلكه شدت آسیب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی طلاق را یك فرآیند دانست كه عوارض متعدد اجتماعی را برای خانواده به همراه دارد كه از آن جمله می توان به فرار كودكان و مشكلات برای زوجین اشاره كرد.

وی همچنین اعتیاد را عامل 60 تا 70 درصد خشونت های خانگی و 35 درصد كودك آزاری ها عنوان كرد و گفت: هم اكنون پنج دفتر تخصصی در سازمان بهزیستی روی این مقوله كار می كنند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور، به اجرای طرح جامع 'بشیر' بصورت پایلوت در استان یزد اشاره كرد و گفت: از اواخر دی‌ ماه امسال این طرح به صورت كشوری در دو مقطع آموزش مهارت‌های زندگی و مداخله‌ای در سطح استانها آغاز شده است.

وی در ادامه این گفت و گو از انعقاد تفاهم نامه ای با همكاری بین سازمان بهزیستی كشور و قوه قضاییه با موضوع مشاوره های ازدواج و پیشگیری از طلاق و تحكیم بنیان خانواده در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خبر داد.

فرید یادآوری كرد: در این راستا و براساس قانون حمایت از خانواده، دادگاه های خانواده موظف هستند قبل از صدور حكم طلاق از مشاوره های تخصصی كارشناسان بهزیستی به این افراد استفاده كنند.

وی راهبرد این سازمان را در راستای برنامه جامع كاهش طلاق بصورت 'دو گام به عقب' عنوان كرد و گفت: گام اول سالهای پیش از ازدواج است.

وی افزود: به عنوان نمونه در دستگاه های فرهنگی همانند آموزش و پرورش و در دوران خدمت سربازی به افراد آموزش شیوه های مختلف خودشناسی، انتخاب همسر و مهارت های زندگی داده می شود.

وی این آموزش ها را موجب تاب آوری و آب دیدگی افراد پیش از ازدواج دانست و گفت: این تاب آوری منجر به خودسازی، حل تعارض و همدلی در خانواده می شود.

فرید، گام دوم را آموزش های قبل از ازدواج شامل مهارت حل تعارض، آموزش عشق و محبت، فرزند پروری و حتی اقتصاد خانواده عنوان كرد و گفت: اكثر طلاق ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد.

وی سومین گام را نیز آموزش های پس از ازدواج و چهارمین گام را آموزش های پیش و هنگام طلاق عنوان كرد.

وی از وجود 170 مركز كاهش طلاق و همچنین یك هزار مركز مشاوره روانشناختی در كشور خبر داد و گفت: حتی پس از طلاق هم باید برای كاهش آسیب دیدگی فرزندان ، آموزش های لازم به افراد داده شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی كشور افزود: طرح بشیر در سه گام شامل استقرار( نهایی سازی محتوا و متون آموزشی)، اجرا در استان هایی كه میزان نرخ طلاق در آنها با شیب بالایی روبروست و اجرا در سایر استانهای كشور ، عملیاتی می شود.

پ/6994/ 6022 /1596