قزوين - ايرنا - شهردار قزوين گفت: گردشگري در كنار توجه به هويت فرهنگي و تاريخي شهر، يكي از مهم ترين عوامل توسعه پايدار قزوين محسوب مي شود.

به گزارش ايرنا، شهردار قزوين روز چهارشنبه در يازدهمين همايش ملي شهر و سيماي شهري و ششمين همايش توسعه شهري قزوين گفت: رونق گردشگري مي تواند رشد و توسعه قزوين را شتابان كند و به عنوان يكي از عوامل اصلي توسعه پايدار اين شهر باشد.

وي در ادامه گفت: شهرداري قزوين همواره به عنوان وظيفه ذاتي خود در راستاي ترويج و بسط معماري و شهرسازي اسلامي و ايراني اقدام كرده است و برگزاري 11 همايش با موضوع شهر و سيماي شهري كه از سال 83 رقم خورده است.

نصرتي يادآور شد: با بهره گيري از بيانات مقام معظم رهبري و تاكيد ايشان در توجه به موضوع سيماي شهري و الزام آن در قانون برنامه توسعه كشور، شهرداري قزوين از سال 83 اقدام به برگزاري همايش هاي شهر و سيماي شهري با موضوعات مختلف كرده است.

وي، با بيان اينكه در سال87 با تلاش و همت مسولان دبيرخانه دايمي و ملي توسعه شهري با رويكرد ارتقاي منظر شهري به شهر قزوين واگذار شد، افزود:شهر قزوين از سرمايه هاي بزرگ فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي برخوردار است و معتقديم بايد با اين سرمايه‌هاي ارزشمند بايد شهر را هوشمندانه اداره كرد.

شهردار قزوين گفت: ما نياز داريم كه شهر را براي شهروندان امروزي به شكل مطلوب اداره كنيم و امانتدار آيندگان باشيم چون شهر تنها متعلق به شهروندان امروزي نيست.

شهردار قزوين افزود: اگر توسعه شهر با خرد جمعي صورت گيرد، آرامش و امنيت در شهر حاكم خواهد بود و اين در حالي است كه تاكنون ارتباط خوبي بين گروه اجرا و نظريه‌پردازها براي توسعه شهر هوشمند و خلاق با مشاركت شهروندان به وجود نيامده است.

وي با اشاره به پيشينه شكل گيري قزوين، ادامه داد: قزوين تاريخ 9 هزار و 300ساله منطقه‌اي و يكهزار و 730ساله تاريخ مدنيت شهري دارد و شهر چهار انبياء و چهارمين حرم اهل بيت است.

نصرتي افزود: گذشتگان ما در قزوين اقدامات زيادي از نگاه خلاقيت و هوشمندي برخوردار بودند و در همين راستا شهر قزوين بين دو رودخانه و شش هزار هكتار باغ سنتي طراحي شد.

اين مسوول با بيان اينكه گذشتگان ما شهر قزوين را هوشمندانه و خلاقانه طراحي كردند،خلق ثروت كردند، افزود: ما نيز بايد اين مسير را ادامه بدهيم.

وي افزود: گذشتگان ما هوشمندانه برنامه ريزي كردند اما نتوانستيم داشته‌هاي شهر را حفظ كنيم و يا كار جديدي انجام دهيم.

نصرتي با اشاره به اهميت سبك معماري اسلامي و لزوم حفظ آن نيز گفت: اكنون در ساخت و سازهاي شهر معلوم نيست صاحب چه سبكي هستيم و اين يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مسوولان است.

شهردار قزوين در ادامه با اشاره به برگزاري اين همايش، گفت: برگزاري اين نوع همايش‌ها براي مسوولان و شهروندان دغدغه ايجاد مي كند تا به بهتر مديريت كردن و نگه داري مطلوب شهر و رشد آن بيانديشند.

نصرتي از شهروندان به عنوان بزرگترين سرمايه اجتماعي ياد كرد و گفت: اگر از اين سرمايه ها استفاده كرده و در توسعه شهر تك تك شهروندان همراه مديريت شهري باشند در رسيدن به اهداف خود موفق خواهيم بود..

وي در پايان، رويكرد شهرداري قزوين را توسعه اين شهر با توجه به هويت فرهنگي، تاريخي برشمرد و گفت: تهيه طرح جامع فرهنگي براي شهر تاريخي و فرهنگي قزوين در دستور كار قرار داده ايم و در تهيه اين طرح جامع همه اختلافات كنار گذاشته شده و فقط موضوع شهر قزوين روي ميز كار است.

7389/ 6128