بغداد - ايرنا - زمزمه ها و درخواست ها براي پخش سريال ها و 'كارتونهاي' ايراني در شبكه هاي تلويزيوني عراق از مدتها قبل شروع شده بود، اما حالا با امضاي تفاهمنامه اي بين صدا و سيماي ايران و شبكه 'الاعلام العراقي'، از اين پس عراقي ها پاي محصولات تلويزيوني ايران خواهند نشست.

'محمد اخگري' معاون امور برون مرزي صدا و سيما كه اين تفاهمنامه را با رييس شبكه الاعلام العراقي تشكيلات بالادستي رسانه دولتي عراق امضا كرده، به خبرنگار ايرنا گفت: بر اساس يادداشت تفاهم امضا شده در جريان سفر هفته گذشته 'اسحاق جهانگيري' به عراق، رسانه هاي رسمي دو كشور در سه حوزه تبادل رسانه اي، آموزش رسانه اي و خدمات فني رسانه اي همكاري خواهند كرد.

وي افزود: در بخش تبادل رسانه اي مقرر شد دو شبكه اصلي دولتي در دو كشور به تبادل برنامه هاي توليدي خود شامل مستند، نمايش، سريال ، كارتون و ساير توليدات اقدام كنند.

يادآور مي شود كه تاكنون چندين سريال تاريخي و پر مخاطب ايراني از جمله حضرت يوسف، امام علي(ع) و ... از شبكه هاي عراقي پخش شده و با استقبال گسترده اي نيز روبه رو شده اند.

يكي از دلايل اقبال عراقي ها به سريال ها و كارتون هاي ايراني، اشتراكات فرهنگي و همجواري هاي ديني و مذهبي و سنت ها و باورهاي ملت هاي دو كشور است و يك دليل ديگر نيز سالم بودن و نداشتن موارد ضد اخلاقي عنوان مي شود.

اخگري در خصوص بحث آموزش به عنوان دومين محور يادداشت تفاهم امضا شده، گفت كه اين موضوع با استقبال شبكه العراقيه، تلويزيون دولتي عراق روبه رو شده و مايل به استفاده از ظرفيت هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي در اين زمينه هستند.

به گفته وي، دانشگاه تخصصي صدا و سيما، تنها دانشگاه تخصصي خاورميانه است كه براي ادامه تحصيلات عالي دانشجويان و كاركنان تلويزيون دولتي عراق و نيز برگزاري دوره هاي آموزشي كوتاه مدت، اعلام آمادگي كرده است.

معاون برون مرزي سازمان صدا و سيما، سومين محور اين يادداشت تفاهم را كه مربوط به خدمات فني رسانه اي است، بسيار مهم خواند و گفت: بر اساس اين يادداشت، دو طرف در زمينه ارسال و دريافت تصاوير و برنامه هاي مختلف موظف به همكاري خواهند بود و دو شبكه، خدمات مختلف در اين زمينه را به يكديگر ارايه خواهند كرد.

به گفته وي، اين همكاري ها سرعت كار رسانه اي را براي هر دو شبكه افزايش خواهد داد.

اخگري با توجه به تهديد تروريسم در منطقه افزود كه تهديدي كه اكنون در منطقه بطور جدي وجود دارد، وجود گروههاي افراطي مانند 'داعش' است كه از ابزار رسانه اي در جنگ رواني از جمله رسانه هاي جديد به خوبي استفاده مي كنند.

به عقيده وي، در اين جنگ رواني، خلاء اخبار واقعي و اطلاع رساني دقيق تاثيرات منفي خود را بر افكار عمومي منطقه و جهان مي گذارد و به همين دليل لازم است يك فرآيند اطلاع رساني درست را شكل دهيم و در اين مقطع نياز به همكاري هاي منطقه در حوزه رسانه داريم.

يادداشت تفاهم رسانه اي با صدا و سيما را 'محمد الجبار الشبوط' رييس شبكه الاعلام العراقي (شبكه رسانه اي عراق) كه تلويزيون العراقيه تحت نظر آن فعاليت دارد، از طرف عراقي امضا كرده است.

اين يادداشت تفاهم در جريان سفر معاون اول رييس جمهوري به عراق در هفته گذشته امضا شده است.

خاورم*3*1770**1651