ارومیه - ایرنا - دیابت یا به اصطلاح عامه 'بیماری قند' از جمله بیماری های شایع دنیای امروز است كه سالانه میلیونها نفر به آن دچار می شوند و هزاران نفر نیز جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری و همچنین امراض ناشی از دیابت از دست می دهند.

قند از جمله مواد غذایی لازم و ضروری در زندگی هر بشر است و انسان باید با خوردن غذاهای مختلف، این ماده لازم برای تداوم زندگی را دریافت و بتواند سلامتی تك تك سلولهای بدن خود را تضمین كند.

در كنار فواید ماده غذایی قند، همچون تمام مواد غذایی و مغذی دیگر، انباشت بیش از حد این ماده غذایی به دلایل مختلف ژنتیكی، زیستی و یا سبك زندگی نتایج تلخ و ناراحت كننده ای را برای انسان به دنبال دارد كه در برخی موارد، این نتایج غیرقابل جبران و مرگ آور است.

نابینایی، اختلال در پاها و دست ها به ویژه انگشتان كه در برخی موارد به قطع شدن این اندام ها می انجامد، افزایش بی رویه فشار خون، مشكلات قلبی و عروقی،كلیوی و اعصاب و حتی سكته مغزی از جمله بارزترین نتایج بیماری دیابت به شمار می روند كه این بیماری را به عامل مهمی در افزایش مرگ و میر و معلولیت های اندامی در جهان تبدیل كرده اند.

با وجود اینكه بیماری قند یا دیابت، امروزه بسیاری از خانواده ها و افراد را درگیر خود كرده ولی می توان با بهبود سبك زندگی، عدم استفاده بیش از حد از مواد قندی و قندسازها و همچنین پرهیز از استرس و اضطراب، گامهای بلندی را در راستای پیشگیری از بروز این بیماری خطرناك برداشت.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی با اشاره به آمار كشوری و استانی بروز بیماری دیابت به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر حدود پنج میلیون نفر از مردم كشور، بیماری دیابت دارند و در استان نیز افزون بر 35 هزار نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند.

وحید حقیقی اضافه كرد: با وجود این آمار، بیش از نیمی از بیماریان دیابتی در آذربایجان غربی و كشور از بیماری خطرناك خود مطلع نیستند كه باید با آگاه سازی این افراد، از شیوع بی رویه بیماری جلوگیری كرد.

وی اظهار كرد: دو نوبت غربالگری در مناطق روستایی آذربایجان غربی برای تشخیص افراد دارای بیماری دیابت انجام شده كه در مرحله نخست هشت هزار و 800 نفر و در مرحله دوم 14 هزار نفر بیمار دیابتی در استان شناسایی شدند.

وی افزود: در سال های اخیر، افزایش شیوع دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ، تبدیل كرده است كه این امر لزوم توجه بیشتر به بهبود سبك زندگی را در پیشگیری از این بیماری نشان می دهد.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: پژوهش های مختلف در سطح جهان و كشور نشان داده است كه مداخلات روش زندگی می تواند بروز دیابت را حداقل 11 سال به تاخیر بیندازد.

حقیقی اضافه كرد: مهمترین مداخلات در روش زندگی شامل كاهش وزن، حداقل تا هفت درصد وزن اولیه با استفاده از رژیم غذایی سالم كم چرب و كم كالری و فعالیت بدنی با شدت متوسط حداقل به مدت 150 دقیقه در هفته تعیین می شود.

وی ادامه داد: چاقی و اضافه وزن از مهمترین عوامل خطر ابتلا به بیماری های مزمن شامل دیابت نوع 2، بیماریهای قلبی - عروقی، پرفشاری خون، سكته های مغزی و برخی از انواع سرطانها هستند كه در این خصوص باید توجه عمومی جلب شود.

وی اظهار كرد: افزایش مصرف مواد غذایی پر انرژی كه حاوی مقادیر كمی از مواد مغذی و مقادیر زیادی قند و چربی های اشباع شده هستند به همراه كاهش فعالیت بدنی از مهمترین علل بروز چاقی و اضافه وزن به شمار می روند كه باید از این عوامل پرهیز كنیم.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزود: چاقی و اضافه وزن منجر به بروز اثرات متابولیكی نامطلوب روی فشارخون، كلسترول، تری گلیسیرید و افزایش مقاومت به انسولین می شود.

وی ادامه داد: احتمال پیشرفت دیابت نوع 2 و پرفشاری خون با افزایش وزن به سرعت بالا می رود و این بیماری كه بروز آن در قرن بیستم، محدود به سالمندان بود، اكنون بچه های چاق را حتی قبل از سنین بلوغ تحت تاثیر قرار می دهد.

وی گفت: به طور تقریبی 85 درصد افراد دیابتی، به دیابت نوع 2 مبتلا بوده و 90 درصد این بیماران، دچار اضافه وزن یا چاقی هستند.

شبنم سید صالحی كارشناس معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین عوارض بیماری دیابت، مشكلات كلیه، مشكلات چشمی، مشكلات رشته های عصبی و بیماری قلبی عروقی هستند.

وی افزود: دیابت یك بیماری مزمن است و زمانی بروز می كند كه توانایی لوزالمعده در ترشح انسولین كم شده و یا از بین رفته باشد و یا بدن نتواند به طور موثر از انسولین ترشح شده توسط لوزالمعده استفاده كند.

وی اضافه كرد: اختلال یا عدم ترشح انسولین توسط كبد یا عدم فعالیت مناسب انسولین و یا هر دو عامل باعث افزایش قند خون (هایپر گلایسمی) و دیگر اختلالات متابولیكی می شود كه اگر هایپرگلایسمی به خوبی كنترل نشود، ممكن است موجب عوارض جدی شود.

وی ادامه داد: انسولین هورمونی است كه قند خون را تنظیم می كند و هایپرگلایسمی یا افزایش قند خون اثر شایع دیابت كنترل نشده است كه منجر به آسیب جدی بیشتر سیستم های بدن به ویژه اعصاب و عروق خونی می شود.

كارشناس معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اظهار كرد: می توان با بهبود روش و سبك زندگی به ویژه دوری از اقدامات زمینه ساز بیماری دیابت از جمله كاهش اضطراب و نگرانی های روزمره زندگی و استفاده از خوردنی ها و نوشیدنی های دارای كالری كم، چربی و قند مناسب روند بروز بیماری دیابت را كنترل كرد و یا زمینه پیشگیری از بروز این بیماری را فراهم كرد.

تاكیدات این كارشناسان بهداشتی و درمانی به بهبود سبك زندگی نشان می دهد كه این امر در كاهش بیماری دیابت همچون اكثر بیماری های دیگر بسیار موثر است و باید تلاشی جامع در این خصوص در بین اقشار مختلف مردم در این خصوص انجام گیرد.

گزارش از : سیده فاطمه سجادی

8137/2093/6008