پایگاه خبری تحلیلی صبح زاگرس یاسوج در گزارشی از حضور ناخوانده پدیده ریزگردها به عنوان معضلی برای استان كهگیلویه و بویراحمد یاد كرده است.

پدیده گرد و غبار كه در هفته های اخیر استان خوزستان را به مرحله بحران رسانده بود اندك اندك به استان كهگیلویه و بویراحمد رسید تا این استان نیز از حضور ریزگردهای خبرساز بی نصیب نباشد.

گرد و غبار بی سابقه كه در هفته های گذشته زندگی را برای مردم شهر اهواز و 11 شهرستان استان خوزستان دشوار كرده بود این بار آسمان كهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرهای گرمسیری این استان را فرا گرفته است تا زنگ خطر را برای مسوولان و مردم به صدا در آورد.

ریزگردها این مهمانان ناخوانده كه همواره در نقاط مختلف ایران خبرساز می شود از استان خوزستان به كهگیلویه و بویراحمد سفر كرده است تا مردم این استان نیز از خطرات و آسیب های آن در امان نباشند.

این درحالی است كه سال ها مساله ریزگردها در دولت های مختلف در دستور كار قرار گرفته اما هیچ گاه اقدامی موثر در جهت كاهش مشكلات ناشی از ان انجام نشده است.

در سالهای اخیر نیز كهگیلویه و بویراحمد از پدیده ریزگردها بی نصیب نبوده اما به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و دوری از منشاهای گرد و غبار تا حدودی از غلظت بیش از اندازه این معضل طبیعی در امان مانده است.

آسمان كهگیلویه و بویراحمد با وجود بارندگی های روزهای گذشته همچنان غبار آلود بوده و در برخی شهرهای این استان قطرات باران به همراه گرد و غبار نوعی وارونگی دمایی را بوجود آورده است.

به گفته كارشناسان، كهگیلویه و بویراحمد به دلیل شرایط جغرافیایی و نداشتن كارخانه های آلاینده جزو استان های پاك كشور به شمار می رود اما پدیده گردو غبار كه از سالهای اخیر این استان را مورد تهدید قرار داده است باعث شده تا خسارت های زیادی به منابع طبیعی, محیط زیست و كشاورزی این استان وارد شود.

شهرستان گچساران كه به بام نفتی ایران معرف است در روزهای اخیر شرایط سختی را گذراند به نحوی كه میزان ذرات معلق در هوای این شهرستان در روزهای گذشته به بیش از 23 برابر حد مجاز رسید.

با وجود اینكه حد مجاز غلظت ذرات معلق در هوا 150 میكروگرم بر مترمكعب است اما در روزهای گذشته میزان غلظت ذرات معلق در هوای گچساران سه هزار و 500 میكروگرم بر مترمكعب اعلام شده است.

غلظت بی سابقه و آلودگی هوا شهروندان گچسارانی بویژه افراد مسن ، بیمار و كودكان را با مشكل روبه رو كرده است.

در شهرستان های كهگیلویه، بهمئی، چرام ، لنده و باشت نیز پدیده گرد و غبار مشاهده می شود كه به دلیل ابری بودن هوا و بارندگی این پدیده نمود كمتری دارد اما خبرهایی مبنی بر تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به دلیل آلودگی هوا در برخی از این شهرستان ها به گوش می رسد.

استان خوزستان یكی از مناطق ورود پدیده گرد و خاك به بخش غرب و جنوب غربی كشور است.

1662