تهران - ایرنا - جان كری وزیر امور خارجه آمریكا روز چهارشنبه اعلام كرد كه شنبه آینده واشنگتن را با هدف دیدار و گفت و گو با وزیر خارجه روسیه درباره اوضاع سوریه و نیز شركت در مذاكرات هسته ای ایران ترك می كند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، كری سه شنبه شب به وقت محلی (بامداد چهارشنبه تهران) در جمع قانونگذاران آمریكایی گفت: به گمانم روز شنبه برای دیدارهایی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درباره سوریه و سایر مسایل، راهی سفر می شوم.

كری خاطرنشان كرد كه همچنین قصد دارد بعد از حضور در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، «بقیه هفته را به مذاكره با ایران اختصاص دهد».

كری مشخص نكرد كه این دیدارها در كجا برگزار خواهد شد.

آخرین دور مذاكرات دوجانبه ایران و آمریكا روز دوشنبه در ژنو به پایان رسید و طرفین ارزیابی مثبتی از آن داشتند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان نیز روز سه شنبه با اشاره به مذاكرات سه روزه اخیر ایران و آمریكا در ژنو گفت: این مذاكرات با حضور متخصصان فنی ایران و آمریكا در بالاترین سطح برگزار و در برخی موضوعات، پیشرفت های خوبی داشتیم.

ظریف روز سه شنبه در مصاحبه مشترك با ابراهیم جعفری همتای عراقی خود نیز گفت: همچنان موضوعاتی (درباره مسایل هسته ای) وجود دارد كه هفته آینده در ژنو پیگیری می شود.

وزیر خارجه آمریكا سه شنبه شب در جلسه كمیته تخصیص منابع سنای آمریكا، اظهاراتی درباره مذاكرات هسته ای با ایران مطرح كرد كه برخی رسانه ها آن را پاسخی به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارزیابی كردند.

پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست گزارش داد: وزیر خارجه آمریكا روز سه شنبه در اظهاراتی كه ظاهرا پاسخی به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود، از مذاكرات هسته ای جاری با ایران دفاع كرد.

در حالی كه نتانیاهو گروه 1+5 را به نشان دادن چراغ سبز به ایران برای حفظ توانایی ساخت سلاح هسته ای متهم كرده است، كری گفت: منتقدان توافق، بسیار زودهنگام شروع به انتقاد كرده اند زیرا هنوز رئوس توافق مشخص نشده است.

كری گفت: از همه می خواهم صبر پیشه كنند تا ببینند نتیجه مذاكرات چه خواهد شد.

از سوی دیگر، جاش ارنست سخنگوی كاخ سفید نیز روز سه شنبه گفت گزارش های منتشر شده مبنی بر اینكه آمریكا در حال مذاكره بر سر یك توافق هسته ای 10 ساله با ایران است، صحت ندارد.

شبد**1078** 2023