تهران - ایرنا - دبیر انجمن ملی طیور ایران گفت: برای كاهش هزینه های تمام شده تولید و قیمت ها، توسعه شركت های زنجیره ای كامل تولید تا مصرف مرغ ضروری است.

سعید اصغری فرد در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: در حالی كه قیمت مرغ تولیدی شركت های زنجیره ای كامل تولید مرغ مادر، جوجه كشی، كارخانه تولید نهاده، كشتارگاه و بسته بندی هستند، نسبت به دیگر واحدهای پرورش و تولید مرغ كمتر است.

وی اظهار داشت: در واقع هزینه تولید مرغی كه در شركت های زنجیره ای تولید می شود، بین 700 تا 800 تومان كمتر از قیمت تمام شده مرغ تولیدی در واحدهای معمولی است.

وی با بیان آنكه تنها 10 درصد مرغ كشور توسط شركت های زنجیره ای تولید می شود، گفت: بنابراین 90 درصد تولید مرغ در اختیار واحدهای پرورش مرغ معمولی است.

به گفته وی، در حال حاضر به طور میانگین قیمت واقعی هر كیلوگرم مرغ در واحدهای تولیدی معمولی بین 4 هزار و 700 تا 4 هزار و 800 تومان است، اما قیمت تمام شده برای شركت های زنجیره ای بین 3 هزار و 900 تا 4 هزار تومان است كه تهیه چنین مرغی برای مصرف كنندگان نیز می تواند مقرون به صرفه باشد.

وی درباره قیمت واقعی مرغ در خرده فروشی ها نیز گفت: در حال حاضر قیمت منطقی مرغ به دلیل 30 درصد افت مرغ در كشتارگاه ها، بسته بندی، هزینه حمل و نقل در عمده فروشی و بازار حدود 7 هزار تومان است اما قیمت بیش از این بی انصافی در حق تولیدكنندگان و مصرف كنندگان است.

اصغری فرد افزود: ما باید تلاش كنیم تا صنعت مرغ را به سمت توسعه شركت های زنجیره ای تولید سوق دهیم تا ضمن برنامه ریزی و كنترل بهتر برای كاهش قیمت تمام شده تولید، مصرف كنندگان نیز با قیمت كمتری گوشت مرغ مورد نیاز خود را تامین كنند.

وی تاكید كرد: كاهش قیمت تمام شده نباید بر كیفیت محصول تاثیر داشته باشد بلكه معتقدیم با كاهش هزینه مرغ با كیفیت تر باید تولید و روانه بازار شود.

دبیر انجمن ملی طیور ایران نبود برندهای مناسب در تولید و پرورش گوشت مرغ را یكی دیگر از مشكلات این بخش برشمرد و افزود: هم اكنون در صنعت تخم مرغ دارای برندهای مطرح و استانداردی هستیم اما متاسفانه در مرغ گوشتی برند مطرحی وجود ندارد و تنها تعدادی شركت غیرمطرح در كشور فعال هستند.

وی اضافه كرد: برای تولید مرغ گوشتی با كیفیت و رقابت پذیر كردن این محصول در بازار داخل و خارج نیازمند برندسازی در مرغ گوشتی هستیم.

به گزارش ایرنا، هم اكنون بیش از 2 میلیون تن گوشت مرغ در كشور تولید می شود كه امسال حدود 60 هزارتن آن به كشورهای همسایه صادر شده است.

همچنین طی سه هفته اخیر با وجود بالا رفتن گوشت مرغ در بازار، برای تنظیم بازار شركت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد كشاورزی اقدام به توزیع مرغ منجمد با قیمت 5500 تومان در عمده فروشی ها و 5900 تومان درخرده فروشی ها كرده است.

اقتصام(4)9186**1558