ارومیه - ایرنا - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: تجاری سازی ایده های جوانان، راه حل مهم مشكلات امروز اقتصاد كشور است و باید با سرعت زیاد به این سمت حركت كنیم.

سورنا ستاری روز شنبه در نشست اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه كه با حضور استاندار آذربایجان غربی برگزار شد؛ افزود: بسیاری از ایده های جوانان و نخبگان ما در خارج از كشور، به سمت تجاری شدن حركت می كنند ولی این امر مهم در داخل كشور كمتر اتفاق می افتد.

وی اضافه كرد: باید از طریق تزریق تكنولوژی و فناوری به بخش خصوصی و رشد و توسعه پارك های علم و فناوری در كشور، این معضل را حل كنیم.

وی با اشاره به راه اندازی ستاد توسعه فناوری نانو به عنوان یكی از فناوری های نوین دنیا در كشور در پنج سال گذشته اظهار كرد: علاوه بر آن 90 پژوهشكده نانوفناوری در كشور وجود دارد ولی با وجود این فعالیت ها، هنوز نتوانسته ایم به نقطه مطلوب در این حوزه دست یابیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بر استفاده نخبگان و پژوهشگران از امكانات حمایتی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران كشور تاكید كرد و ادامه داد: می توان با جذب این منابع زمینه افزایش اعتبار صندوق را فراهم كرد.

ستاری گفت: باید به سمت احیای زیرساخت های توسعه فناوری و بكارگیری سازو كارهای دقیق اجرایی صنعت تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی در كشور حركت كنیم.

وی به لزوم بازنگری در حوزه پژوهش در كشور پرداخت و افزود: با توجه به اینكه اقتصاد كشور متكی بر درآمدهای نفتی است، پژوهش های ما با رویكرد اقتصاد نفتی صورت گرفته كه كاربردی نبوده است.

وی ادامه داد: لازم است به سمت پژوهش های غیرنفتی و دارای مشتری حركت كنیم.

ستاری با انتقاد از وضعیت شركت های دانش بنیان در آذربایجان غربی گفت: در این استان، شش شركت دانش بنیان فعالیت می كند كه این تعداد با توجه به ظرفیت این استان بسیار كم بوده و باید توجه بیشتری به افزایش این تعداد صورت گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه این نشست از پژوهشكده زیست فناوری دانشگاه ارومیه بازدید كرد.

بازدید از مراكز علمی، تحقیقاتی، فناوری و دانشگاهی و حضور در جمع فعالان عرصه دانش بنیان و فناوری آذربایجان غربی از برنامه های سفر یك روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به آذربایجان غربی است.

8137/2093/6008