بجنورد-ایرنا- استاندار خراسان شمالی در بازگشت از سفر به كشور تركمنستان گفت: تركمن ها خواستار گسترش روابط در همه زمینه ها هستند.

سیدعلی اكبرپرویزی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: این موضوع از سوی مقامات تركمن در حاشیه برگزاری دهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در تركمنستان بارها تكرار شد.

استاندار خراسان شمالی گفت: در این راستا استقبال مسوولان ارشد تركمنستان از برگزاری این نمایشگاه كه با مسوولیت این استان برگزار شد، بسیار گسترده بود و به همین دلیل باید از این ظرفیت ایجاد شده استفاده بهینه كرد.

پرویزی افزود: این موضوع نشان دهنده تاثیرگذاری عملكرد سیاست برد- برد دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی برگزاری نشست وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس كمیسیون مشترك ایران- تركمنستان با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه این كشور و برگزاری همایش سرمایه گذاری با حضور مسوولان ارشد تركمنستانی را از برنامه های حاشیه ای این نمایشگاه عنون كرد.

پرویزی افزود: در این نشست ها توافقاتی برای اجرای پروژه های راهسازی و ساختمانی، نمایشگاه اختصاصی تركمنستان در ایران و افزایش دو برابری ورودی كامیون های ایرانی از مرزهای مشترك صورت گرفت.

وی اضافه كرد: همچنین دولتمردان تركمنستان موافقت خود را مبنی بر پرداخت اجرای پروژه های عمرانی را بخصوص در حوزه راهسازی، نفت و گاز را از طریق تهاتر اعلام كردند.

استاندارخراسان شمالی پرداخت مبلغ اجرای پروژه های عمرانی به پیمانكاران ایرانی از سوی دولت تركمنستان با روش تهاتر را فرصت مناسبی برای ورود پیمانكاران كشورمان در حوزه راهسازی دانست.

پرویزی شرط تركمنستان برای اجرای پروژه های راهسازی از سوی پیمانكاران ایرانی را قبول مسوولیت این پروژه از سوی دولت دانست.

وی صدور خدمات فنی و مهندسی را از دیگر توافقات دو جانبه حاشیه دهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در تركمنستان با مدیریت خراسان شمالی عنوان كرد.

استاندار خراسان شمالی ساماندهی مرزهای سرخس و لطف آباد، افزایش حجم مبادلات زمینی و ریلی به میزان 10میلیون تن از دیگر توافقات دو جانبه دانست.

پرویزی افزود: توافقات اولیه صورت گرفته در سفر اواخر اسفندماه رییس جمهوری به تركمنستان به صورت تفاهمنامه عملیاتی می شود.

وی برپایی نمایشگاه اختصاصی تركمنستان در خراسان شمالی، شركت شهرداری های استان در نمایشگاه گل و گیاه این كشور در اواسط اسفندماه جاری و بازگشایی مرز پرسه سو را از توافقات استانی دانست.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: برای بازگشایی مرز پرسه سو در مرز مشترك بین تركمنستان و خراسان شمالی تمایلی در این زمینه از سوی مسوولان ارشد این كشور وجود ندارد.

پرویزی افزود: بی میلی مسوولان تركمنستانی در بازگشایی گذرگاه مرزی و بازارچه تنها مربوط به خراسان شمالی نبوده واین كار برای تمام استان های كشور وجود دارد.

وی دلیل این بی میلی را متمركز شدن برنامه تركمنستان برای ساماندهی مرزهای مشترك فعلی عنوان كرد.

وی اضافه كرد: با وجود این پیشنهاد ما برای بازگشایی گذرگاه مرزی پرسه سو در برنامه پیشنهادی سفر رییس جمهوری ایران به این كشور گنجانده شد.

هیات تجاری 23 نفره خراسان شمالی به سرپرستی استاندار خراسان شمالی برای حضور در دهمین نمایشگاه اختصاصی ایران در تركمنستان پنجم اسفندماه به تركمنستان سفر كرد.

مدیریت این نمایشگاه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به استان خراسان شمالی واگذار شده بود.

هشتمین نمایشگاه تخصصی جمهوری اسلامی ایران از چهارشنبه گذشته به مدت سه روز با مدیریت خراسان شمالی در عشق آباد تركمنستان برپا شد.

براساس گزارش اتاق بازرگانی، صنایع معادن و كشاورزی خراسان شمالی 93 شركت ایرانی از هشت استان كشور در این نمایشگاه حضور پیدا كردند.

تاكنون خراسان شمالی مسوولیت سه نوبت از برگزاری هشت نمایشگاه اختصاصی ایران در تركمنستان را مدیریت كرده است.

استان خراسان شمالی 214 میلیون دلار كالا در سال جاری به خارج از كشور صادر كرده كه 17 درصد آن به كشور تركمنستان بوده است.

جمهوری اسلامی ایران و تركمنستان هزار و 200كیلومتر مرز مشترك آبی و زمینی و چهار گمرگ فعال دارند.ك3

6982/6042