مشهد - ايرنا - سرپرست اداره كل منابع طبيعي خراسان رضوي گفت: از سال گذشته تاكنون 480 هكتار جنگل كاري و نهالكاري در عرصه هاي طبيعي اين استان انجام شده است.

هادي باقري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: گونه هاي كاشته شده اغلب بومي و توليد استان بوده و در مناطق جنگلي يا فضاي سبز شهرها و حاشيه شهرها كشت شده است.

وي اين گونه ها را شامل ارس، بادامشك، پسته، سماق و زرشك ذكر كرد و گفت: در چند سال اخير اقدامات حمايتي اين اداره كل كشت و توسعه جنگلهاي چند منظوره بوده بطوريكه هم گونه هاي جنگلي غير مثمر و هم گونه هاي جنگلي داراي ارزش اقتصادي كشت شده است.

به گفته وي، كل مساحت جنگل هاي اين استان در عرصه هاي بالادست و دشت در مجموع يك ميليون هكتار مي باشد كه جنگل هاي پسته، بنه، زرشك و ارغوان از آن جمله است.

وي اظهار كرد: هم اكنون سالانه 600 هزار اصله نهال در مراكز داراي مجوز استان توليد مي شود كه طي سه سال اخير در مجموع يك ميليون و 800 هزار تا يك ميليون و 900 هزار اصله نهال داراي شناسنامه در اين مراكز توليد شده است.

وي افزود: بخشي از اين نهال ها در پروژه هاي جنگل كاري و بخشي هم در پارك هاي جنگلي و يا توسط شهرداري ها و دهياري ها در توسعه فضاي سبز به كار برده مي شود.

باقري ادامه داد: اولويت اداره كل منابع طبيعي، حفاظت از اين جنگل ها با محوريت مشاركت مردم بومي هر منطقه است.

وي گفت: از سطح 500 هزار هكتار جنگل دست كاشت بياباني در اين استان در مجموع طي دو سال گذشته 70 تا 100 هكتار تخريب شده است.

وي افزود: اين جنگل ها امسال 700 هكتار توسعه يافته و گونه هاي تاغ، گز، قره داغ و آرتيپلكس در آنها كاشته شده است.

بر اساس طرح ملي مديريت مناطق بياباني كشور و طبقه بندي پوشش گياهي شش ميليون و ۱۰هزار و ۶۲۵ هكتار مناطق بياباني در استان خراسان رضوي وجود دارد كه اين سطح حدود 18.4 درصد از مناطق بياباني كشور و حدود ۵۱ درصد از سطح كل اين استان را شامل مي شود.

معادل يك ميليون و ۷۵۱ هزار و ۶۸۵ هكتار از اراضي اين استان در مناطق بياباني تحت تاثير فرسايش بادي است كه 28.7 درصد مساحت بيابان هاي استان را تشكيل مي دهد.

از اين مقدار ۷۵۵ هزار و ۵۲۹ هكتار به عنوان كانون هاي بحراني فرسايش بادي شناخته شده كه معادل 13.6 درصد مساحت كل بيابان هاي استان است.

در مجموع ۱۵كانون بحران در ۱۳شهرستان نيشابور، سبزوار، كاشمر، خليل آباد، بردسكن، بجستان، گناباد، مه ولات، رشتخوار، خواف، تربت جام، تايباد و سرخس واقع است.

1906 / 6053