تهران - ایرنا -مراسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان داخلی و خارجی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناری ریاست جمهوری، محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری،جمعی از رییسان دانشگاهها، محمد زاهدی رییس كمیسیون آموزش تحقیقات مجلس و تعدادی از محققان داخلی و خارجی در محل اجلاس سران كشورهای اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، 17 نفر از برگزیدگان نهایی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی شامل 10 پژوهشگر ایرانی و هفت پژوهشگر خارجی امروز سه شنبه 12 اسفندماه، لوح سپاس، جایزه و تندیس جشنواره را از دست رییس جمهوری ایران دریافت خواهند كرد.



طرح های این افراد از میان 594 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره و طی سه مرحله داوری برگزیده شده اند كه شامل 243 طرح خارجی از محققان 47 كشور دنیا و 351 طرح از محققان ایرانی است.

افزایش دو برابری تعداد طرح های خارجی ارسالی به دبیرخانه بیست و هشتمین جشنواره خوارزمی از ویژگی های بارز این دوره از جشنواره است.

رقابت های این دوره از جشنواره در 16 گرایش صورت گرفته و در مجموع تعداد 80 طرح در گروه زیست فناوری، محیط زیست و علوم پایه پزشكی، 69 طرح در رشته های برق و كامپیوتر، 69 طرح در رشته های كشاورزی و منابع طبیعی، 62 طرح در حوزه مكانیك، 58 طرح در صنایع شیمیایی، 45 طرح علوم پایه، 35 طرح در حوزه علوم پزشكی، 30 طرح فناوری نانو، 27 طرح برگزیده جشنواره موفق در تولید ملی، 23 طرح در حوزه مهندسی نرم افزار و فناوری اطلاعات، 22 طرح در زمینه های مواد، متالورژی و انرژی های نو، 20 طرح در رشته عمران، 17 طرح در حوزه مكاترونیك، 14 طرح در حوزه صنایع و مدیریت فناوری، 13 طرح در رشته های هنر و معماری و 10 طرح هوافضا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

براساس برنامه پیش بینی شده، بعد از مراسم معرفی و تجلیل از برگزیدگان، نشست تخصصی بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی با رویكرد توسعه تكنولوژی پایدار در محل سالن اجلاس سران تشكیل خواهد شد كه طی آن، محققان و استادان داخلی و خارجی به ارائه دیدگاه های خود در 6 پنل تخصصی در حوزه های آب، زمین، محیط زیست، نفت و گاز و تغییرات آب و هوایی خواهند پرداخت.

14 نهاد بین المللی از جمله مركز انتقال فناوری در آسیا و اقیانوسیه (APCTT) ، كمیسیون علوم و فناوری برای توسعه پایدار در جنوب (COMSTAS) ، كمیته دائمی سازمان كنفرانس اسلامی در زمینه همكاری های علمی و فنی ( COMSTECH) ، سازمان همكاری های اقتصادی (ECO) ، موسسه فرهنگی اكو (ECI) ، سازمان خواروبار و كشاورزی ملل متحد (FAO) ، مركز بین المللی تحقیقات كشاورزی در مناطق خشك (ICARDA) ، مركز منطقه ای علوم و انتقال فناوری - اتحادیه همكاری های منطقه ای كشورهای حاشیه اقیانوس هند (IOR-ARC RCSTT) ، آكادمی علوم كشورهای درحال توسعه (TWAS) ، كمیسیون ملی یونسكو در ایران، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) ، مجمع جهانی سازمان های تحقیقات صنعتی و فناوری (WAITRO) و گروه بین المللی توسعه پایدار (SDS GROUP) از حامیان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی هستند.

این جشنواره همچنین از حمایت نهادهای داخلی همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بنیاد ملی نخبگان، بانك تجارت، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برخوردار است.

براساس ضوابط موجود، برگزیدگان جشنواره های خوارزمی از تسهیلات ویژه ای همچون امكان ادامه تحصیل در دوره های تحصیلی بالاتر و معرفی به بنیاد ملی نخبگان برای استفاده از تسهیلات این بنیاد برخوردار می شوند.

در سال جاری از طرح های برگزیده ای كه امكان تجاری سازی داشته حمایت های بیشتری به عمل آمده و علاوه بر معرفی طرح ها به صنایع مرتبط ، امكان استفاده از تسهیلات مراكز رشد و پاركهای فناوری نیز تامین و امكان حضور در موزه علوم و فناوری وزارت علوم و شركت در سمینارها و كنفرانس های بین المللی فراهم خواهد شد.

جشنواره بین المللی خوارزمی همه ساله به همت سازمان پژوهش های علمی وصنعتی برگزار می شود و اهداف اصلی شناسایی و معرفی استعدادهای برتر در زمینه های مختلف علمی و صنعتی، ارج نهادن به مقام پژوهشگران، مخترعان، نوآوران و فناوران، ایجاد بستری مناسب برای همكاری های علمی و فناوری میان مراكز داخل و خارج از كشور، افزایش تعامل اندیشمندان داخلی و خارجی و حمایت مادی و معنوی از برگزیدگان را دنبال می كند.

علمی (3)**1055**1599