چابهار – ایرنا - نخستین رزمایش منطقه ای پدافند غیرعامل با رمز یا رسول الله (ص) در سطح كشور در منطقه چابهار و اسكله های شهید بهشتی و شهیدكلانتری در حاشیه دریای عمان با حضور یگان های مختلف امدادی و دستگاههای مرتبط برگزار شد.

به گزارش ایرنا این رزمایش با هدف انجام تمرین و كسب مهارتهای لازم برای آمادگی و مقابله با حملات احتمالی دشمن، كاهش آسیب پذیریها در زیر ساختهای دریایی و بندری، ارتقای سطح همكاری های منطقه ای و كاهش تلفات انسانی در زمان تشدید حملات سایبری و عملیات نفوذ خرابكاری با مشاركت واحدهای دریایی و ارگانهای ذیربط مانند نیروی دریایی ارتش، سپاه، هلال احمر، شیلات و دریابانی ، شركت ملی پخش فرآورده های نفتی، سازمان منطقه آزاد و شهرداری برگزار شد.

مدیر كل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در آیین آغاز این رزمایش گفت: از آنجایی كه بنادر به عنوان زیرساختها و شریانهای اقتصادی هر كشوری محسوب می شوند و در مقابل تهدیدات حائز اهمیت هستند ضروری است برای پایداری در مقابل حملات نظامی و حوادث طبیعی موجبات كاهش آسیب پذیری حوزه ها و عرصه های مختلف را فراهم آوریم.

به گفته سیاوش رضوانی اهداف رزمایش با موضوعاتی از قبیل برنامه ریزی، سازماندهی در برابر تهدیدات سایبری و عملیات نفوذ خرابكاری دشمنان با هدف كاهش آسیب پذیری در بندر، كسب آمادگی های لازم بین واحد های مختلف شركتهای خصوصی و كارگزاران بندری و دریایی، امكان سنجی و بهره مندی از امكانات بخش خصوصی فعال در بندر در زمان تشدید تهدیدات سایبری، امكان سنجی و بهره مندی از توان نیروی بسیج و داوطلب در اجرای اقدامات، شناسایی نقاط ضعف و قوت در زمان بروز بحران و مدیریت بحران با هدف كاهش تلفات نیروی انسانی توسط اداره كل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در سطح منطقه ای با كمك دستگاههای مرتبط اجرا می شود.

وی افزود: منطقه اجرای رزمایش در محدوده بنادر شهید بهشتی و شهید كلانتری از طریق دریا ، هوا و خشكی است.

مدیر كل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: این رزمایش بر اساس سناریوی طراحی شده و وظایف و اختیارات مشخص شده ی تمامی واحدها و بخشها و سایر اقدامات، از سوی كمیته بحران در اتاق مدیریت بحران هدایت و كنترل می شود.

محمد سعید نژاد معاون وزیر و مدیر عامل سازمان و بنادر نیز در پیامی به این رزمایش اعلام كرده است: بی تردید اتخاذ تمهیدات لازم برای پدافند غیرعامل كشور از سوی اركان كشور با توجه به ابلاغ سیاستهای كلی نظام از سوی رهبر معظم انقلاب برای مواجهه و مقابله با هرگونه شرایط اضطراری و حوادث احتمالی كه رشد و توسعه زیرساختها را نشانه گرفته است امری بدیهی و ضروری می باشد. در واقع رسالت پدافند غیرعامل مصونیت سازی و كاهش اثرات تهدیدات با مجموعه ای از اقدامات بازدارنده و دانش بنیان و غیر مسلحانه است.

وی تاكید كرده است: جغرافیای سیاسی ایران و قرار گرفتن در مسیر چهار راه ترانزیت دنیا كه از آن به عنوان قلب زمین یاد می شود و برخورداری از سه هزار كیلومتر مرز آبی و با دسترسی به آبهای آزاد جایگاه منحصر به فردی برای كشور عزیزمان رقم زده است با این توصیف اجرای راهبردها و سیاستها در قالب افزایش قدرت بازدارندگی، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات، اقدامات نظامی دشمن كاهش آسیب پذیری و استمرار فعالیتها تبلور می یابد.

بندر چابهار در 700 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان و در سواحل دریای عمان واقع شده است.

برخی از ادارات كل استان از جمله اداره كل بنادر و دریانوردی و اداره كل شیلات سیستان و بلوچستان و منطقه آژاد تجاری صنعتی در این بندر مستقر است.

1744/ 6081