روز نامه آراز آذربايجان در شماره روز يكشنبه خود مطلبي با عنوان لزوم ساماندهي جايگاه هاي عرضه ميوه شب عيد در آذربايجان غربي به قلم مهدي قلي پورمنتشر كرده است.

در اين مطلب مي خوانيم: موضوع ساماندهي جايگاه هاي ويژه براي عرضه ميوه شب عيد در استان آذربايجان غربي بسيار ضروري است و بايد تدبيري انديشيده شود تا توزيع در سراسر شهرستان ها ، دهستان ها و بخش هاي استان دهه آخر اسفند آغاز شود.

ضرورت توجه جدي به توليد محصولات باغي باارزش افزوده بالا در استان آذربايجان غربي بر كسي پوشيده نيست و در شرايط كنوني ركود اقتصادي بايد به سمت توليد محصولات كشاورزي سود ده حركت كرد و با هدف رونق اشتغال و افزايش توليد ثروت در منطقه همه تلاش خود را بايد به كار گرفت.

در آستانه سال نو باز هم دغدغه تهيه ميوه براي شب عيد نقل محافل شده است اما به نظر مي‌رسد مسئولان و متوليان تنظيم بازار در حال يافتن راهكارهاي مناسب براي كاهش اين دغدغه هستند.

روزهاي پاياني سال همواره مشكلات اقتصادي مردم براي امرار معاش را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد و در اين ميان تهيه ميوه براي پذيرايي در ديد و بازديدهاي عيد باستاني نوروز از مشكلات جدي است.

البته دو ميوه سيب درختي و پرتقال در طرح تنظيم بازار استان ارائه مي‌شود و براي رفاه حال مردم و مصرف‌كنندگان و ثابت نگه داشتن قيمت ميوه شب عيد، 3 هزار تن پرتقال از استان مازندران خريداري شده است.

به گفته مسئولان امر،بخشي از اعتبار خريد پرتقال از استان مازندران از سوي سازمان تعاون روستايي ايران پرداخت و بخش ديگر نيز به‌صورت تهاتر با سيب درختي آذربايجان غربي تأمين مي‌شود.

اين در حالي است كه هشت هزار تن از سيب درختي استان كه اغلب در شهرستان اروميه توليد شده، خريداري شده و آماده عرضه به بازارهاي هدف در ساير استان‌هاست.

حدود 200 ميليارد ريال براي خريد سيب درختي باغداران استان در سال جاري هزينه شده است و سيب درختي لازم براي طرح تنظيم بازار آذربايجان غربي از توليد داخلي استان تأمين مي‌شود.

البته اين محصولات براساس سياستگذاري‌هاي كميته راهبردي استان و با پايين‌ترين قيمت وارد بازار خواهند شد.اين در شرايطي است كه بيش از 200 هزار تن سيب درختي در سردخانه‌ها تنظيم بازار ميوه در ايام پاياني سال ذخيره شده است و مشكلي براي ارائه سيب درختي درجه يك به بازار مصرف داخلي وجود ندارد و هشت هزار تن سيب درختي درجه يك كه اغلب در اروميه توليد شده، از سوي مباشران ساير استان‌هاي كشور در حال بارگيري و ارسال است.

به گفته مسئولان امر، 22 هزار تن سيب درختي براي تنظيم بازار عيد در كشور خريداري شده است و از اين ميزان بايد شش هزار تن از سيب توليدي آذربايجان غربي خريداري شود اما متأسفانه يك ماه پيش خريد متوقف شد.

اين در شرايطي است كه توقف خريد سيب استان به دليل مشكلات ناشي از صادر نشدن اين محصول به اقليم كردستان است و بروز مشكل در صادرات بهانه‌اي شد تا خريد متوقف و به دلايل نامعلوم، سهم تأمين سيب استان بين ساير استان‌هاي توليد‌كننده تقسيم شود.

از سوي ديگر هنوز مشخص نشده طرح تنظيم بازار حمايت از مصرف‌كننده است يا توليد‌كننده است و متأسفانه با وجود ارائه سيب با كيفيت از سوي باغداران، دولت تاكنون به تعهد خود مبني بر پرداخت50‌ درصدي پول خريد سيب‌هاي تنظيم بازار عيد عمل نكرده است و اميدواريم هرچه سريع‌تر به اين مورد رسيدگي كنند.

باغداران براي انجام امور خود در سال‌هاي آينده نياز به پول حاصل از فروش محصولات دارند و از سوي ديگر نيز عملي نشدن به موقع تعهد دولت سبب بي‌رغبتي باغداران براي فروش محصولات به دولت در سال‌هاي آينده خواهد شد.

وزارت جهاد كشاورزي در تنظيم بازار قيمت ميوه آن هم در روزهاي پاياني سال وارد شده تا بتواند نياز مردم را در مركبات و همچنين ميوه هاي پر تقاضا تامين كرده و به مشتريان پاسخ مثبت داده شود.

اين در حالي است كه موضوع ساماندهي جايگاه هاي ويژه براي عرضه ميوه شب عيد در استان آذربايجان غربي بسيار ضروري است و بايد تدبيري انديشيده شود تا توزيع در سراسر شهرستان ها ، دهستان ها و بخش هاي استان دهه آخر اسفند آغاز شود.

تمام اعضاي كميته تنظيم بازار از ابتدا تا انتهاي عرضه بر روند توزيع بايد نظارت دقيق و منظم داشته و تلاش خود را براي آسايش و آرامش خاطر مصرف كنندگان بكار گيرند تا مردم دغدغه خاطري در تهيه ميوه شب عيد نداشته باشند.

اين در حالي است كه به گفته معاون نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان غربي طرح نظارت بر بازار عيد نوروز از 15 اسفند ماه در آذربايجان غربي آغاز مي شود و طرح نظارت بر بازار عيد نوروز از 15 اسفند ماه در استان آغاز مي شود و تا 15 فروردين 94 ادامه خواهد داشت.

انجام مراحل مقدماتي اين طرح در استان كمي زودتر نيز آغاز شده است و هماهنگي با ساير اداره ها و سازمان ها و همچنين ساماندهي اكيپ هاي بازرسي مشترك از اين اقدامات است.

افزايش تقاضاي عمومي براي بسياري از كالاها و خدمات در روزهاي پاياني سال نيز وجود دارد و طرح نظارتي ويژه نوروز با هدف نظارت بر وضعيت بازار اين كالاها و خدمات، ايجاد زمينه مناسب براي تامين مايحتاج عمومي و جلوگيري از تخلفات احتمالي و رسيدگي سريع به شكايات اجرا مي شود.

نظارت در بازار در دو عرصه كالا و خدمات انجام مي شود و بخش كالا شامل لباس، كيف و كفش، اقلام خوراكي، ميوه و تره بار، لبنيات و ساير مايحتاج مردم است و در بخش خدمات نيز بازرسي شركت هاي مسافربري هوايي و زميني، اماكن تفريحي و فرهنگي، واحدهاي اقامتي ، رستوران هاي داخل شهر و بين شهري انجام مي شود.

همچنين نظارت ويژه اي بر تامين، توزيع و قيمت ميوه و مركبات خواهد شد و بايد نظارت بر نمايشگاه هاي بهاره ادامه داشته باشد و كشيك نظارت بر بازار در روزهاي تعطيل فعال خواهد بود و در هر شهرستان در روزهاي تعطيل حداقل دو گروه و در اروميه حداقل پنج گروه مشغول فعاليت خواهند بود.نظارت از ساعت هشت صبح تا عصر انجام خواهد شد و علاوه بر نظارت گروه هاي بازرسي، به شكايت هاي حضوري و يا شكايت هاي اعلام شده به سامانه 124 نيز رسيدگي خواهد شد.

**رسانه ها**

8137/2093