سمنان - ايرنا - محققان دانشگاه سمنان ميزان تاثير الياف طبيعي و نانولوله هاي كربني را به منظور استفاده در ساخت و افزايش استحكام كامپوزيت هاي سيماني مورد ارزيابي قرار دادند.

به گزارش گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، اين محققان معتقدند نتايج اين طرح پژوهشي، علاوه بر بهبود خواص فيزيكي و شيميايي كامپوزيت هاي سيماني، كاهش هزينه هاي توليدي و عمر مفيد دستگاه ها و سازه ها را به دنبال دارد.

اين محققان همچنين ضايعات نيشكر(الياف باگاس) را جايگزين مناسبي براي الياف شيشه مي دانند

كامپوزيت هاي سيماني يكي از متداول ترين كامپوزيت هاي مورد استفاده در صنعت ساختمان است و به رغم مزاياي متعدد اين كامپوزيت ها مانند مقاومت زياد در برابر آتش و عايق صوتي و حرارتي بودن، يكي از معايب اصلي آنها مقاومت كم در مقابل ضربه نسبت به ساير انواع كامپوزيت هاست.

محققان دانشگاه سمنان در اين طرح به بررسي قابليت استفاده از پسماندهاي گياه نيشكر، موسوم به باگاس به همراه نانولوله هاي كربني به عنوان ماده تقويت كننده در كامپوزيت هايي بر پايه سيمان پرداخته اند.

به گفته دكتر حامد يونسي، به منظور ارتقاي ويژگي هاي مكانيكي كامپوزيت هاي سيماني، از تقويت كننده هاي سنتزي مانند الياف شيشه استفاده مي شود.

استفاده از اين الياف سنتزي، بهبود قابل توجه ويژگي هاي فيزيكي و مكانيكي پانل هاي سيماني را سبب مي شود.

با اين حال، به دليل معايب الياف سنتزي، به ويژه الياف شيشه، از قبيل سازگار نبودن با محيط زيست، هزينه بالا، ايجاد حساسيت هاي پوستي و خوردگي دستگاه هاي توليدي، توجه محققان به سمت استفاده از الياف طبيعي جلب شده است.

در اين طرح پژوهشي، نانولوله هاي كربني و باگاس به عنوان تقويت كننده هاي جديد در كامپوزيت هاي الياف شيشه سيمان استفاده شده است.

نتايج نشان داده است كه تركيب پيشنهادي مي تواند به عنوان تقويت كننده اي جديد در صنعت سيمان و جايگزيني براي الياف شيشه مورد استفاده قرار گيرد كه اين امر علاوه بر كاهش هزينه توليد، موجب كاهش دانسيته كامپوزيت و افزايش عمر دستگاه هاي توليدي مي شود.

افزايش بهره وري از ضايعات نيشكر از ديگر فوايد استفاده از نتايج اين طرح است.

پسماندهاي نيشكر حجم زيادي از پوشش زراعي مناطق جنوب كشور را در برمي گيرد و تاكنون هيچ كاربرد تجاري براي آن ارايه نشده بود و تنها در مزارع سوزانده مي شد.

نتايج اين طرح پژوهشي در نشريه JOURNAL OF FORESTRY RESEARCH منتشر شده است.ك/1

6103