پكن - ایرنا - دولت ژاپن به دنبال آن است تا با تسهیل شرایط برای شركت های تولیدكننده هواپیماهای بدون سرنشین، گوی سبقت را از رقبای آمریكایی برباید.

دولت ژاپن درصدد است تا با بازنگری در برخی قوانین مربوط به صنعت هوانوردی به ویژه هواپیماهای بدون سرنشین، زمینه پیشی گرفتن شركت های ژاپنی را از رقبای آمریكایی فراهم كند.

«كمیته انقلاب روباتیك» ژاپن به عنوان نهاد مشورتی نخست وزیر این كشور قرار است این بازنگری را انجام داده و متناسب با روند توسعه صنعت پهپادها، تدابیری را در نظر بگیرد.

در حال حاضر برخی قوانین موجود، برای شركت های تولید كننده هواپیماهای بدون سرنشین در زمینه تحقیق و پژوهش، محدودیت های را ایجاد كرده است.

این شركت ها معمولا فضاهای باز آزمایشی در اختیار نداشته و برای این منظور با محدودیت هایی روبرو هستند.

طبق قوانین ژاپن، پهپادها باید در اتفاع كمتر از 150 متر و در فاصله 9 كیلومتری از فرودگاه ها پرواز كنند.

همچنین پهپادهای صنعتی كه برای سمپاشی مزارع به كار گرفته می شوند، باید توسط دو اپراتور هدایت شده و پیش از پرواز آنها، جوانب احتیاطی برای محافظت از محیط زیست در نظر گرفته شود.

یكی از كارگروه های مشورتی نخست وزیر ژاپن، از شركت های تولیدكننده پهپاد خواسته تا ایده های خود را برای ایجاد فضاهای آزمایش هواپیماهای بدون سرنشین در توكیو و دیگر شهرهای بزرگ ارائه كنند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام كرد كه قرار است در شهر «فوكوشیما» مناطقی جهت آزمایش روبات ها و هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد شود كه تحت نظارت قوانین سختگیرانه نیستند.

«تاموتسو نوماكوچی» رییس این كارگروه گفت: ژاپن به دنبال آن است تا نگاهی به بازار جهانی هواپیماهای بدون سرنشین داشته باشد.

براساس این گزارش، ژاپن از دهه 80 میلادی، از هواپیماهای بدون سرنشین در صنعت كشاورزی و برای سمپاشی مزارع برنج استفاده می كند.

در حال حاضر بیش از دو هزار و 500 پهپاد در بخش كشاورزی ژاپن فعال است.

«كنجی اوتسوكی» سخنگوی شركت «یاماها» ژاپن اعلام كرد: این شركت در تلاش برای ساخت پهپادهایی است كه امر نظارت و كنترل مرزها و همچنین مراقبت از لوله های انتقال نفت و گاز را به عهده بگیرد.

شركت دیگر تولید كننده پهپاد با نام «سكوم» نیز به دنبال ساخت پهپادی برای حفظ ایمنی منازل شهروندان ژاپنی است.

همچنین بنا بر اعلام سخنگوی این شركت، «سكوم» درصدد ساخت پهپادهای امنیتی است تا در بازی های المپیك 2020 توكیو مورد استفاده قرار گیرد.

طرفداران صنعت ژاپن سال 2015 را «سال عرصه هواپیماهای بدون سرنشین» نامگذاری كردند.

در همین حال، «تاموتسو نوماكوچی» رییس كارگروه مشورتی نخست وزیر ژاپن گفت: ما بازار جهانی پهپادها را از جمله در آمریكا زیر نظر داریم و می خواهیم به روش خود وارد بازار شویم.

وی تاكید كرد: قصد نداریم الگوی كشور دیگری را كپی كنیم، بلكه از آنها می آموزیم و كالای بهتری را تولید می كنیم.

دولت شینزو آبه افزون بر این كارگروه مشورتی، كارگروه دیگری را مسوول امكان سنجی برای ایجاد مناطق ویژه پهپادی در توكیو و دیگر شهرهای بزرگ ژاپن كرده است.

قرار است منطقه فوكوشیما یكی از مناطق آزمایشی برای كاربرد پهپادها باشد.

آساق*231**9136**1597**1545