به گزارش ایرنا، محمد خداكرمی شامگاه سه شنبه با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری كه از شبكه دوم سیما پخش شد، افزود: ما شركت های هواپیمایی را داریم كه متولی جابجایی مسافران هستند. همچنین شركت فرودگاه های كشور نیز متولی فرودگاه های كشور بوده و فرودگاه ها در اجاره آنها است.
به گفته معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری، نقص فنی، زمین گیر شدن هواپیما و كنترل های دوره ای از جمله اشكالاتی است كه به شركت های هواپیمایی باز می گردد.
خدا كرمی اظهار كرد: دلیل دوم تاخیر پروازها، آب و هوا است كه در نیمه دوم هر سال این مساله افزایش می یابد.
وی ادامه داد: شركت های هواپیمایی تلاش می كنند، هواپیماهای خود را برای زمان اوج جابجایی آماده كنند و ببیشترین هواپیماهای سر خط سفر برای زمان اوج سفر آماده می شود. در تابستان و بعد از ماه مبارك رمضان تقاضای سفر افزایش می یابد و تاخیر ها نیز به همین نسبت افزوده می شود.
معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری توضیح داد: از نظر سازمان جهانی هواپیمایی، فرودگاه ها گلوگاه پرواز هستند. فرودگاه را نمی توان به راحتی توسعه داد و در آنها باند فرود و پرواز زد. همچنین بازرسی مسافران، محل پارك هواپیماها و محل دسترسی پاركینگ ظرفیت یك فرودگاه را می سازد.
خداكرمی تاكید كرد: نباید دنبال مقصر تاخیر پروازها بگردیم بلكه باید به دنبال چاره و مدیریت باشیم.
وی اظهار كرد: عمده فرودگاه ها از سوی شركت فرودگاه های كشور اداره می شود و سازمان فرودگاه های كشور روی این شركت ها و شركت های هواپیمایی نظارت دارد.
معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری ادامه داد: موضوع عرضه و تقاضا در تاخیرات مهم است. با توجه به وسعت كشور، جمعیت، دانش آموختگی فرهنگ سفر و وضع اقتصادی كشور باید مشخص كنیم به چه تعداد هواپیما نیاز داریم.
خداكرمی درباره آیین نامه حقوق مسافر گفت: پیشتر دستور العمل رفتار شركت های هواپیمایی در زمان تاخیر توسط سازمان هواپیمایی كشوری تدوین و به شركت ها ابلاغ شده است.
وی توضیح داد: آیین نامه جدیدتر در این باره نسبت به دستور العمل موجود، توسعه یافته تر است كه بر اساس آن جرایمی برای شركت ها در نظر و در پنج جلسه شورای عالی هواپیمایی كشوری مورد بررسی قرار گرفته است.
معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری ادامه داد: در مورد تاخیر، موارد را رصد و برخورد می كنیم. یكی از حالت های تاخیر، تاخیرات انعكاسی است و شركت های هواپیمایی برای حداكثر خدمت رسانی، متناسب با ناوگان برنامه ریزی می كنند.
**پرواز های نوروزی
خداكرمی درباره پروازهای نوروزی نیز اظهار كرد: با توجه به ناوگان و سایر امكانات و توسعه فرودگاه ها، مدیریت ها را باید برای این ایام بهینه كنیم.
وی یادآور شد: در ایام نوروز، سفرهای اداری، تجاری - بازرگانی وجود ندارد و ظرفیت این سفرها به خانواده ها اختصاص داده می شود. علاوه بر پروازهای برنامه ای كه در طی سال وجود دارد، در ایام نوروز مجوز برای پروازهای فوق العاده صادر می شود.
معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری ادامه داد: سازمان در سه سطح نظارت برشركت های هواپیمایی برای تاخیرات، مدیران فرودگاه ها و ایجاد كشیك برای برقراری نظم در ایام نوروز فعالیت خواهد كرد.
** آسیب شناسی تاخیر پرواز
مقصود اسعدی سامانی دبیر اتحادیه شركت های هواپیمایی نیز در ارتباطی تلفنی با این برنامه افزود: موضوع تاخیر در پروازها باید آسیب شناسی شود. تاخیر در شركت های هواپیمایی به دلیل عوامل درون سازمانی از جمله مسائل سازمان های هواپیمایی و عوامل برون سازمانی است كه این عوامل ارتباطی با شركت های هواپیمایی ندارد و عملكرد برخی سازمان ها و نهاد ها در این امر اثرگذار است.
وی یادآور شد: در بررسی عوامل درونی، عمده تاخیرها به دلیل نقص فنی هواپیماها است. با توجه به مشكلات صنعت هواپیمایی و فرسودگی ناوگان، به دلیل كمبود قطعات و نقص فنی شاهد تاخیر در پروازها هستیم.
دبیر اتحادیه شركت های هواپیمایی اظهار كرد: در دنیا، موسسات مالی و پولی با سرمایه گذاری، اقدام به خرید هواپیما كرده و هواپیما را در اختیار شركت های هواپیمایی قرار می دهند.
اسعدی سامانی توضیح داد: در كشورمان به دلیل كمبود نقدینگی، شركت های هواپیمایی با سرمایه گذاری شخصی نمی توانند هواپیما تهیه كنند. شركت های هواپیمایی نتوانسته اند از امكانات صندوق توسعه ملی استفاده كنند.
وی تاكید كرد: مقررات صندوق توسعه ملی اجازه نداده هیچ كدام از شركت های هواپیمایی از امكانات صندوق توسعه ملی استفاده كنند.
دبیر اتحادیه شركت های هواپیمایی در باره اینكه اگر صندوق توسعه ملی نداشتیم باز هم شركت های هواپیمایی باید در انتظار حمایت های این صندوق می ماندند، اظهار كرد: در كشور های دیگر هم دولت ها به شركت های هواپیمایی كمك می كنند. آمار مستندی وجود دارد كه می گوید شركت های هواپیمایی در همه كشورها از تسهیلات دولت استفاده می كنند.
وی گفت: بیش از 90 درصد تاخیر های شركت های هواپیمایی خارج از اراده این شركت ها است. شركت های هواپیمایی به عنوان بنگاه های اقتصادی به دنبال جلب رضایت مسافران و ایمنی آنان هستند از اینرو راضی به تاخیر برای پروازها و معطلی مسافران نبوده و این امر به آنها ضرر می رساند.
اسعدی سامانی با بیان اینكه شركت های هواپیمایی هزینه های زیادی بابت این تاخیر ها پرداخت می كنند ادامه داد: بحث تاخیر منحصر به كشور ما نیست در كشورهای دیگر دنیا نیز این تاخیر وجود دارد. امروز در اروپا 356 پرواز باطل و 1040 پرواز نیز تاخیر داشته است.
وی درباره اینكه بررسی تاخیر ها باید متناسب با تعداد پروازها باشد، یادآور شد: قوانین بین المللی بر قوانین هواپیمایی كشورمان حاكم است و بر اساس این قوانین عمل می شود. ما درخواست كردیم بر اساس قوانین بین المللی، دستور العمل حقوق مسافران را تبیین كنند.
دبیر اتحادیه شركت های هواپیمایی اظهار كرد: بخش عمده ای از تاخیرات انعكاسی است و هواپیما به دلیل شرایط آب و هوایی، با تاخیر در پرواز به چند استان روبه رو می شود و آب و هوا نقشی تعیین كننده در این نوع پروازها را دارد.
اسعدی سامانی توضیح داد: در این شرایط شركت هواپیمایی دچار خسارت شده و اگر قرار باشد به جریمه ای نیز برای این شركت ها در نظر گرفته شود، صحیح نیست.
شبك**1983 **1917
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۲
تهران- ایرنا- معاون هوانوردی امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری از تلاش برای تدوین آیین نامه ای جدید برای جریمه شركت هایی كه پروازهایشان با تاخیر روبه رو می شود ،خبر داد و گفت كه ایمنی پرواز اولویت و سرلوحه سازمان هواپیمایی كشور است و یكی از دلایل تاخیر پرواز ، نقص فنی هواپیماها بوده كه مربوط به شركت های هواپیمایی است.