رییس مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: ISC برای چهارمین سال متوالی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی كشور را به صورت رسمی بر اساس 23 شاخص در قالب 5 معیار كلی پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات و فعالیت های اجتماعی-اقتصادی رتبه بندی كرده است.
دكتر محمدجواد دهقانی گفت: رتبه بندی دانشگاه های كشور در سال 1392 نشان می دهد كه دانشگاه های تهران، علوم پزشكی تهران و صنعتی امیركبیر در صدر دانشگاه های كشور قرار گرفته اند.
وی افزود: همچنین دانشگاه های تربیت مدرس، شریف، علم و صنعت، شیراز، صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد و شهید بهشتی در بین 10 دانشگاه برتر كشور قرار دارند.
رییس مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: بر اساس رتبه بندی انجام شده در میان دانشگاه های جامع، دانشگاه های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، گیلان، باهنر كرمان و پیام نور به ترتیب در رتبه های اول تا دهم قرار دارند.
دهقانی در خصوص رتبه بندی دانشگاه های صنعتی كشور گفت: دانشگاه های امیركبیر، شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، خواجه نصیر، نوشیروانی بابل، صنعتی سهند، صنعتی شیراز و صنعتی ارومیه به ترتیب در لیست 10 دانشگاه برتر قرار دارند.
وی در ادامه افزود: در رتبه بندی دانشگاه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، دانشگاه علوم پزشكی تهران حائز رتبه نخست و دانشگاه های علوم پزشكی شهید بهشتی و علوم پزشكی شیراز به ترتیب رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.
دهقانی گفت: در رتبه بندی دانشگاه های هنر، دانشگاه هنر اصفهان، هنر تهران و هنر تبریز به ترتیب حایز رتبه های اول الی سوم شدند.
سرپرست ISC اظهار داشت: در رتبه بندی پژوهشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ایران، پژوهشگاه دانش های بنیادی همچون سال های گذشته رتبه نخست و نیز پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و پژوهشگاه مواد و انرژی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند.
دهقانی گفت: شاخص ها و معیارهای رتبه بندی و متدولوژی محاسبه رتبه بندی مربوطه و نیز وزن اختصاص یافته به هر شاخص و مؤلفه های آن مصوب ششمین نشست فوق العاده وزاری آموزش عالی كشورهای اسلامی در شهر جده عربستان است كه توسط خبرگان علم رتبه بندی تهیه و تدوین شده است.
دهقانی اظهار داشت: در رتبه بندی سال 1392 علاوه بر انتشار امتیازات كل و رتبه هر دانشگاه، امتیازات دانشگاه ها و موسسات در معیار پژوهش (حجم، كیفیت و كارایی پژوهش، نرخ رشد كیفیت و كارایی پژوهش) معیار آموزش (تعداد اساتید، دانشجویان و فارغ التحصیلان پراستناد و برنده جوایز بین المللی، نسبت دانشجویان تحصیلات تكمیلی به كل دانشجویان و ...) معیار وجهه بین المللی (وجود اساتید بین المللی ، قرارداد همكاری های بین المللی و برگزاری كنفرانسهای بین المللی، وجود دانشجویان بین المللی) معیار تسهیلات (سرانه عناوین كتاب و نیز وجود مراكز تحقیقاتی) و نهایتا در معیار فعالیت های اجتماعی-اقتصادی (تعداد مراكز رشد و شركت های Spin-off) بر روی وبگاه رتبه بندی ISC نمایش داده شده است.
وی اظهار داشت: هر دانشگاه و موسسه ضمن آگاهی از وضعیت علمی خویش، می تواند با مقایسه همه جانبه وضعیت و فاصله خود با دیگر دانشگاه ها، نقاط قوت و ضعف خود را مشاهده و شناسایی كند.
رییس مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطر نشان كرد: بخش عمده داده هایی كه اساس رتبه بندی ISC را تشكیل داده اند از پایگاه های استنادی بین المللی استخراج و بخشی دیگر از طریق رابطین رتبه بندی در هر دانشگاه در قالب پرسشنامه های برون خط گردآوری شده است.
دهقانی افزود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با ارائه رتبه بندی های مختلف، شاخص ها و معیارهای جامع كلیه نیازهای جامعه دانشگاهی را در نظر گرفته و همچون نقشه راه مسیر مناسب جهت برنامه ریزی و سیاست گذاری را پیش روی مسئولان، جامعه علمی كشور و دولت قرار داده است.
دهقانی در پایان خاطرنشان كرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در راستای تحقق سیاست های كلان علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری كه به صراحت در آن به كارآمدی نظام های سنجش و رتبه بندی اشاره شده است، مساله رتبه بندی دانشگاه های برتر كشورهای جهان اسلام را نیز انجام و حدود 600 دانشگاه و موسسه پژوهشی برتر در 50 كشور اسلامی را بر اساس شاخص ها و استانداردهای بین المللی مورد رتبه بندی قرار داده كه نتایج آن برروی منزلگاه پایگاه استنادی ISC ارایه شده است.
علمی(4)**2038**1599
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰
تهران-ایرنا- نتایج رتبه بندی سال 1392 دانشگاه ها و موسسات پژوهشی كشور كه توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام شده است نشان می دهد كه دانشگاه تهران، علوم پزشكی تهران و صنعتی امیركبیر در صدر دانشگاه های كشور قرار دارند.