زاهدان- ایرنا- خون پاك 505 شهید اهل سنت و هزار و 495 شهید اهل تشیع درخت تنومند نظام جمهوری اسلامی ایران را آبیاری كرده و سند افتخار مقاومت و ایستادگی مردم سیستان و بلوچستان را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایرنا در متون اسلامی و قرآن، شهید اسلام به انسانی گفته می‌شود كه در راه اجرای فرمان اسلام یا دفاع از مرزهای حكومت دینی جان خود را از دست دهد و طبق وعده قرآن، خداوند و فرشتگانش در بهشت به نفع شهید گواهی می‌دهند و طبق آیات قرآن شهید نمرده است بلكه زنده بوده و شاهد و ناظر اعمال انسان‌ها است.

مردم سیستان و بلوچستان همگام با ملت بزرگ ایران در صحنه های مختلف جانفشانی های بی نظیری را از خود به یادگار گذاشتند به طوری كه شهید آیت الله سید محمد تقی حسینی طباطبایی طلایه دار مبارزه با رژیم پهلوی، سرداران شهیدان قاسم و میرحسن میرحسینی، محمد زاده، عالی، خلبان شهید میرمرادزهی، مولوی حسین بر و مولوی جنگی زهی و صدها شهید این خطه جزو افتخارات مردمان سرزمین نخل و آفتاب است.

شیعه و سنی در این استان پهناور چون جان شیرین از دستاوردهای نظام و خاك میهن اسلامی دفاع كرده و همچنان دفتر شهادت را گشوده نگه داشته و همواره مردانه در مقابل دشمنان ایستاده اند.

ولایتمداران این استان به عنوان مرزداران غیور میهن اسلامی چون هشت سال دوران دفاع مقدس مردانه در حفظ استقلال و تمامیت ارضی از هر نوع ایثار و رشادت دریغا نكرده و قاطعانه در مقابل دسیسه های و توطئه های دشمنان ایستاده اند.

سیستان و بلوچستان مفتخر است كه جوان ترین شهید هشت سال دفاع مقدس كشور شهید 'سبیل اخلاقی' با 11.5 سال سن از برادران اهل سنت را تقدیم نظام و میهن كرده است.

همچنین مسن ترین شهید استان با 76 سال سن از برادران اهل سنت سیستان و بلوچستان است كه در عملیات تروریستی مزدوران استكبار به درجه رفیع شهادت نایل آمده است.

شهیدان سیستان و بلوچستان دلداگان استوار بودند كه گام هایش صلابت تفتان سربلند را داشت و سوز كلامشان تا عمق جان نفوذ می كرد و رستم وار بر ساحل قلب های لشكریانش می خرامیدند.

آنان در شب های عملیات، آغوشی به وسعت آسمان داشتند و وجود خویش را به خون سرخ شان حنا می بستند و به حجله شهادت می رفتند.

سیستان و بلوچستان با چهار هزار جانباز سرافراز و بیش از 500 آزاده گرامی كه هر یك بخشی از اعضای بدن خود را در طبق اخلاص گذاشته اند تا امروز آسایش، امنیت و آرامش بر این سرزمین حاكم باشد توانسته الگوی مناسبی را به نسل جوان ارائه دهد.

سیستان و بلوچستان زیارتگاه عاشقان است در شهر و دیارش شهیدانی آرمیده اند و خاك این سرزمین با خون سرخ شهیدان گلگون شده است و اكنون دو هزار و یك مزار شهید در جای جای این استان پهناور به میهمانی مردم خونگرم و مهربان آمده اند و نماد مقاومت و ایثار را به بهترین شكل ممكن به نمایش گذاشته اند.

وجود 46 خانواده دارای 2 شهید و هفت خانواده با سه شهید نشان از عشق و علاقه مردم این دیار به نظام، ولایت و خاك میهن اسلامی دارد.



*** بلوچ و اهل سنت شهادت در راه دین و وطن را افتخار می داند

مردم بلوچ و اهل سنت استان سیستان و بلوچستان همواره شهادت در راه دین و وطن را افتخاری بزرگ برای خود دانسته و از اهدای جان و مالشان در این راه دریغ نمی كنند و اهدا 505 شهید مهر تاییدی بر این سند افتخار است.

به گزارش ایرنا در هنگامه ای كه دشمنان قسم خورده اسلام و نظام اسلامی از هر حربه و توطئه و نیرنگی برای ضربه زدن به این نظام الهی استفاده می كنند و بزرگترین هدف آنان ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است، مردم همیشه درصحنه و ولایتمدار سیستان و بلوچستان به ویژه اهل سنت مردانه و دلیرانه در مقابل دشمنان ایستاده اند و از نثار جان خویش دریغ نمی كنند.

درهم آمیخته شدن خون شهدای شیعه و سنی در حوادث تروریستی نوكران استكبار چنان سدی مستحكم در مقابل دشمنان ایجاد كرده كه بدخواهان و معاندان نظام هیچگاه نتوانستند به اهداف شومشان برسند.

شهید مولوی 'مصطفی جنگی زهی' امام جمعه اهل تسنن شهر راسك شهرستان سرباز نمونه بارزی از مجاهدتهای اهل سنت استان در حمایت از ولایت و نظام اسلامی و مقابله با دسیسه های دشمنان است.

شهید جنگی زهی منادی وحدت شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان بود و در راه مبارزه با گروهك های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله گروهك تروریستی جندالله به شهادت رسید.

شهید مصطفی جنگی زهی در 16 مرداد 1333 خورشیدی در یكی از روستاهای شهرستان سرباز به نام تیغ آب دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی خود را نزد پدرش گذراند و با علاقه‌ای كه به تحصیل علوم دینی داشت برای ادامه تحصیل به پاكستان رفته و پس از طی مدارج دینی به درجه مولوی نائل شد و در بازگشت به ایران برای انجام خدمت سربازی اقدام كرد و دوران سربازی‌اش را در ژاندارمری وقت گذراند.

تدریس دروس عقیدتی در پایگاه‌های بسیج مساجد و ادارات و سخنرانی در آیین های مختلف ملی و مذهبی مهمترین بخش فعالیت های این شهید بزرگوار بود وی به دلیل بلاغت در سخن و هدایتگری مردم، در سال 1389 از طرف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت به سمت امامت جمعه دائم مسجد الخضراء راسك منصوب شد.

مولوی جنگی زهی بارها باوجود تهدیدهای گروههای مختلف وهابی در سیستان و بلوچستان و خارج از كشور اعلام كرده بود كه شهادت در راه انقلاب اسلامی را افتخاری بزرگ برای خود می‌داند و از افشاگری درباره وهابیت و عوامل ضد وحدت در استان كوتاه نخواهد آمد وی حتی پس از ربوده شدن پسرش توسط عوامل وهابی نیز حاضر نشد از مواضع و اعتقادات خود در دفاع از انقلاب اسلامی كوتاه بیاید.

در عین حال، سخنرانی‌های مولوی جنگی زهی تنها به افشاگری در مورد وهابیت و گروهك ریگی محدود نبود بلكه این شهید بزرگوار افشاگری درباره آل سعود و آل خلیفه را نیز جزو وظایف علمای اهل سنت در ایران می‌دانست.

مولوی جنگی زهی در دوران فعالیت شهید شوشتری در سیستان و بلوچستان رابطه نزدیكی با این شهید برقرار كرده بود ، به طوری كه همواره با این شهید بزرگوار در مناطق مختلف بلوچستان از جمله سرباز و راسك و پیشین همكاری‌های گسترده‌ای داشت.

شهید مولوی جنگی زهی تنها راه حفظ وحدت در سیستان و بلوچستان را اطاعت كامل از رهبری می‌دانست و همواره در سخنرانی ها خود بر این امر مهم تاكید داشت.

وی در یكی از سخنرانی های خود به جایگاه والای رهبری در جامعه اشاره كرده و گفته بود: امروز ما رهبری داریم كه بر همه چیز آگاه است و مسائل سیاسی منطقه را به خوبی رصد می‌كند و همین آگاهی امام خامنه ای است كه ما را از شر شیاطین حفظ كرده است.

شهید مولوی مصطفی جنگی زهی عشق و علاقه زیادی به بسیج داشت و معتقد بود كه یك بسیجی باید همواره مطیع فرمان ولی امر باشد و در این راستا بر بصیرت مردم منطقه بسیار تاكید می‌كرد.

برادر زاده شهید جنگی زهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این شهید بزرگوار بسیار ساده زیست بود به گونه ای كه آثار ساده زیستی و قناعت در زندگی اش كاملا نمایان بود.

عبدالله جنگی زهی ادامه داد: این شهید به عنوان یك بسیجی فعال با آگاهی از توطئه های دشمنان در ایجاد فتنه و اختلاف به ویژه میان برادران و خواهران اهل تشیع و تسنن سیستان و بلوچستان همواره مردم را از این توطئه ها آگاه و همه اقشار جامعه را به پیروی از ولایت فقیه و انقلاب اسلامی دعوت می كرد.

وی تصریح كرد: شهید جنگی زهی چنگ زدن به ریسمان وحدت و پیروی از ولایت فقیه را تنها عامل سرخوردگی و شكست دشمنان ایران اسلامی می دانست و در این راستا در بیشتر سخنرانی و برنامه های مختلف این رسالت را دنبال می كرد.

وی خاطر نشان كرد: این شهید گرامی با تلاش ها و مجاهدت های خود در راه وحدت و استكبار ستیزی سبب رعب و وحشت استكبار جهانی و ایادی مزدورش شد به طوری كه آنان وجود این شهید را سد راه اهداف شوم خود می دیدند و در نتیجه وی را به شهادت رساندند.

مولوی مصطفی جنگی زهی پس از تلاش های گسترده در راه اعتلا دین مبین اسلام و حفظ و شكوفایی دستاوردها و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در روز جمعه 30 دی 1390 پس از اقامه نماز پر فضیلت جمعه، در مسیر بازگشت از مسجد جامع شهر راسك به منزل، همراه با شهید 'خاكساری' یكی از اهالی منطقه به وسیله ایادی استكبار و وهابیت به فیض عظیم شهادت نایل آمد.

شهر راسك مركز شهرستان سرباز در 498 كیلومتری جنوب زاهدان مركز سیستان و بلوچستان واقع شده است.



*** بنیاد شهید یادگاری بس ارزشمند برای ملت ایران

مدیركل بنیاد شهید سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریك روز بزرگداشت شهدا گفت: حضرت امام خمینی(ره) در 22 اسفند 58 با فرمان تاسیس بنیاد شهید برای رسیدگی به خانواده های معظم شهدا یادگاری بس ارزشمند را برای ملت ایران به ارمغان گذاشتند.

عباس پالاش افزود: احیا، حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان ضامن مكتب نجات بخش اسلام، زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان و حفظ آثار آنان و اجرای فرامین امام راحل مبنی بر رسیدگی همه جانبه به خانواده های شهدا و همچنین ارائه خدماتی كه مطابق با قانون بر عهده بنیاد شهید گذاشته شده است از مهمترین اهداف تاسیس بنیاد شهید است.

وی اظهار داشت: هم اینك دو هزار شهید شامل هزار و 495 شهید اهل تشیع و 505 شهید اهل تسنن در جای جای سیستان و بلوچستان آرمیده اند كه این شهدا از همه اقشار از جمله روحانی، دانش آموز، معلم، كارمند و بسیجی هستند.

وی گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان به منظور ارج نهادن به مقام شامخ شهدا علاوه بر برگزاری یادواره های مختلف كار بهسازی و مرمت دوهزار و یك مزار شهید در 326 گلزار از سال 84 در 17 شهرستان استان را آغاز كرده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه هم اینك 99 درصد گلزار شهدای استان با نقشه و طرح مشخص و تایید و نظر خانواده این بزرگواران ساماندهی و مرمت شده است كه از این نظر رتبه نخست كشور را به خود اختصاص داده است.

مدیركل بنیاد شهید سیستان و بلوچستان گفت: یكی دیگر از برنامه های این نهاد ایجاد مراكز فرهنگی در جوار شهدا به منظور اجرای برنامه ها و آیین های ملی و مذهبی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا است.

پالاش خاطر نشان كرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران سیستان و بلوچستان مطابق با شرح وظایف قانونی اعلام شده كار خدمات رسانی به جامعه هدف خود را انجام می دهد كه خدمات فرهنگی، تعاون، توسعه مدیریت و منابع انسانی و بهداشتی درمانی از جمله این خدمات است.

7316 / 6081/1352