شهركرد – ايرنا – مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: با برنامه‌ريزي صورت گرفته و اقدامات انجام شده علمي، تالاب 'گندمان' احياء شد.

به گزارش ايرنا، شهرام احمدي، پيش از ظهر يكشنبه، در شوراي حفاظت كيفي منابع آبي چهارمحال و بختياري افزود: خشكسالي‌هاي پياپي و حفر چاه‌هاي غيرمجاز، از مهمترين عوامل خشك شدن اين تالاب در سال‌هاي گذشته به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به وقوع آتش ‌سوزيهاي گسترده در تالاب گندمان در سالهاي گذشته گفت: احياي اين تالاب نقش مهمي در كاهش مشكلات زيست‌ محيطي و افزايش منابع آب زيرزميني دارد.

احمدي، انجام مطالعات اجمالي، نقشه‌برداري و برداشت مختصات جغرافيايي، مشخص كردن وضعيت توپوگرافي و ترازيابي محدوده گندمان را از اقدامات مؤثر براي آبگيري اين تالاب اعلام كرد.

وي تأكيد كرد: در اين پيوند، لايروبي ورودي هرزآبهاي كشاورزي، تعامل با كشاورزان، احداث بندهاي كوچك آبي، گودبرداري، خاكبرداري و خاكريزي، ايجاد زهكش در كنار زمينهاي كشاورزي و تعامل با اداره‌كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان به منظور اجراي طرحهاي آبخوان‌داري، آبخيزداري و مرتعداري در حوزه بالادست نيز صورت گرفته است.

وي افزود: تبديل وضعيت آبياري زمينهاي كشاورزي از سنتي به شبكه‌هاي تحت فشار و نوين، لايروبي چشمه‌ها و قنوات موجود در محدوده و همچنين احداث يك بند خاكي، از اقدامات مؤثر ديگر در احياي تالاب گندمان محسوب مي‌شود.

مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري تصريح كرد:به منظور احياي تالاب گندمان، يك بند خاكي به طول 350 متر، با عرض ميانگين پنج متر و ارتفاع يك و نيم متر، در محدوده اين تالاب احداث شد.

وي ادامه داد: با احداث اين بند خاكي، 130 هكتار از زمينهاي اين محدوده غرقابي و 30 هكتار از زمينهاي داراي خاك اسفنجي، در اطراف تالاب گندمان اشباع شد.

احمدي بيان داشت: احياي زيستگاه پرندگان، كمرنگ شدن آتش‌سوزي، جلوگيري از تخريب و تصرفات تالابي و سرقت خاكهاي تالابي، تأمين و ذخيره‌سازي آب سفره‌هاي زيرزميني، جلوگيري از چراي بي‌رويه خارج از فصل، جلوگيري از خشكي 100 درصدي و ممانعت از به وجود آمدن يك كانون ايجاد ريزگرد در منطقه، ايجاد محيط مناسب ويژه تحقيق و همچنين كمك به جذب گردشگران داخلي و خارجي، از مهمترين مزاياي احداث بند خاكي در تالاب گندمان به شمار مي‌رود.

مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال و بختياري گفت: امسال پس از احياي تالاب گندمان و بازگشت پرندگان به آن، 11 گونه جديد نيز در اين تالاب، زادآوري كردند.

وي افزود: هر يك مترمربع تالاب، يكصد برابر زمين كشاورزي و 10 برابر جنگل ارزش دارد.

احمدي تأكيد كرد: براي احياي تالاب گندمان، پارسال سه ميليارد ريال و امسال يك ميليارد و 300 ميليون ريال هزينه شده و تكميل اين پروژه، نيازمند پنج ميليارد ريال اعتبار ديگر است.

تالاب گندمان در نزديك شهر گندمان شهرستان بروجن در ليست۱۰ تالاب برتر پرنده نگري در ايران قرار دارد.

وسعت اين تالاب زيبا كه در دفتر بين‌المللي تحقيقات پرندگان آبزي لندن ثبت شده،۹۸۰ هكتار است و ارتفاع آن از سطح آب دوهزار و۲۱۹ متر است.

منابع تامين كننده آب اين تالاب علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها(چشمه‌هاي حاشيه تالاب چون گل كوچك، گل بزرگ، مرادان و نصيرآباد) و رودخانه آقبلاغ است.

پوشش گياهي اين تالاب را عمدتاً گونه‌هاي حاشيه‌اي و نم پسند تشكيل مي‌دهد كه از آن جمله مي‌توان به درختان بيد، مرغ، جگن، ساز، ني، لويي، زنبق، آلاله آبي، هزار ني، بارهنگ آبي، نخل مرداب، عدسك آبي و بزواش اشاره كرد.

پرندگاني همچون لك لك، شكاريا، حواصيل، بالكان، مرغابي سانان، يلوه و سليم هم در تالاب گندمان ديده مي‌شوند.

ماهي‌هاي اين تالاب نيز شامل ماهي گورخري، سفيد كولي، ماهي پوزه دار و سياه ماهي است.

6027/7362