ارومیه - ایرنا - آذربایجان غربی در سالی كه از سوی رهبر معظم انقلاب به نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شد، شاهد رخدادهای مهم در بخش های مختلف بوده است.

نامگذاری این سال بیانگر اهمیت اقتصاد و فرهنگ در كشور و نیاز به پرداختن بیشتر به این دو موضوع از هر زمان دیگر بود.

مسوولان این استان سال 93 را پر از تحرك، جنب و جوش و تلاش مضاعف برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مدیریتی جهادی برای رفع مشكلات موجود عنوان می كنند.

** سفر وزاری كشور و معاونان دولت تدبیر و امید به آذربایجان غربی

این خطه از ایران اسلامی در سالی كه گذشت پذیرای بسیاری از وزرای دولت تدبیر و امید بوده است به گونه ای كه سفر وزیر نیرو به استان و افتتاح مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و تاكید وی بر احیای مرحله ای دریاچه ارومیه را باید در زمره رویدادهای مهم امسال ذكر كرد.

سفر وزیر ارتباطات و فنآوری به استان در اواخر مرداد ماه به منظور بررسی وضعیت حوزه كاری این وزارتخانه در آذربایجان غربی و افتتاح طرح های بخش ارتباطات را هم باید در ردیف خبرهای مهم امسال گنجانید.

همچنین علیرضا فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در تابستان به این استان سفر كرده است.

وی برای شركت در آیین اختتامیه سی و دومین مسابقه های قرآن و عترت دانش آموزی سراسر كشور و آیین افتتاح مسابقه های قرآن و عترت دانش آموزان دختر سراسر كشور و حضور در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش آذربایجان غربی به این استان سفر كرد.

سفر وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشكی به آذربایجان غربی و دیدار با خانواده جانبازان شیمیایی سردشت، بهره برداری از چندین طرح بهداشتی، درمانی نیز از رویدادهای تیرماه امسال در این استان بوده است.

حضور آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه به همراه اعضای عالی قضایی به استان در اوایل مهرماه با هدف دیدار با قضات و كاركنان دادگستری آذربایجان غربی و بررسی مشكلات قضایی از دیگر اخبار مهم امسال بود كه رسانه های استان به آن پرداختند.

همچنین مردم استان در دی ماه نیز شاهد حضور رییس مجلس شورای اسلامی در این استان بودند كه بیانگر اهمیت این منطقه در سیاستگذاری كلان كشوری است.

وی برای شركت در همایش وحدت شیعه و سنی و دیدار با مسوولان استان به این منطقه سفر كرد.

حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در استان و افتتاح معدن طلای زره شوران تكاب و كارخانه تولید كلر كیمیا كلر كبودان بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه نیز از مهمترین رویدادهای این استان بوده كه در آبان ماه امسال انجام شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری نیز امسال میهمان مردم این استان بود تا نشستی با مسوولان داشته باشد.

وزیر جهاد كشاورزی نیز آذربایجان غربی را امسال در ردیف استان های مقصد خود برای بازدید انتخاب كرد كه مهمترین هدف وی از این اقدام بررسی مشكلات كشاورزی به عنوان یكی از مهمترین بخش های اقتصادی و تاثیرگذار در استان و كشور بوده است.

سفر رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دومین ماه پاییز به استان در راستای بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه و افتتاح خطوط لوله كشی آب شیرین به پارك ملی دریاچه ارومیه و بازدید از نحوه اجرایی طرح كشاورزی پایدار با رویكرد آی پی سی ام (IPCM) و دیدار با مردم جوامع محلی نیز از رخدادهای امسال بوده است.

** اهتمام برای احیای دریاچه ارومیه

اهتمام برای احیای این زیست بوم ارزشمند امسال نیز مانند سال گذشته در برنامه كاری مسوولان استان و كشور بود.

به گونه ای كه از ابتدای امسال تلاشهای بسیاری برای برنامه ریزی و سیاستگذاری های مختلف در این زمینه مورد تاكید قرار گرفت و توسعه كشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه محدود شد.

این تلاش ها با ابلاغ رییس جمهوری درباره آغاز عملیات اجرایی احیای دریاچه ارومیه كه گمان می شد خیز بلندی برای نجات این دریاچه باشد سرعت بیشتری به خود گرفت و اعضای كارگروه نجات دریاچه ارومیه را موظف كرد تا همزمان مطالعات تكمیلی و جانبی را به منظور تسریع در اجرا و كاهش هرگونه پیامدهای منفی احتمالی در صدر برنامه های خود قرار دهند.

دولت با تصویب بودجه ای برای احیای دریاچه ارومیه ستاد احیای دریاچه را موظف به تسریع در اجرایی شدن عملیات احیا كرد به گونه ای كه امسال 729 میلیارد تومان برای اجرایی شدن مطالعات ستاد احیای دریاچه ارومیه اختصاص داد.

همچنین 300 میلیارد ریال نیز برای تثبیت شن های روان و كانون های ریزگرد حاشیه دریاچه ارومیه تصویب كرد كه عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

دولت تدبیر و امید امسال سه هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار برای اجرایی شدن طرح های مربوط به وزارت نیرو برای احیای تدریجی دریاچه ارومیه اختصاص داد.

1500 میلیارد ریال اعتبار نیز برای اجرای طرح های ستاد احیا در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به این استان در سال جاری ابلاغ شده است.

از نگاه دولت، نجات و احیای دریاچه ارومیه به عنوان یك معیار برای احیای همزمان سایر تالاب ها در كشور می باشد كه با مشكلات عدیده ای روبه رو هستند و حفظ و احیای مجموعه تالاب ها مد نظر دولت است.

می توان گفت بحران دریاچه ارومیه تقریبا در تمام طول سال 93 به مهمترین موضوع در استان آذربایجان غربی تبدیل شد و بسیاری از اخبار رسانه های استانی و حتی كشوری به این امر اختصاص داشت.

یكی از مهمترین ویژگی های اخبار دریاچه ارومیه در سال جاری حضور متخصصان، كارشناسان و صاحبنظران بین المللی حوزه های مرتبط با دریاچه ارومیه بود كه یكی از این افراد عمر بوگارو نماینده بانك جهانی بوده كه وی در دیدار با معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی اعلام كرد بانك جهانی با اطلاع از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه بررسی ابعاد این موضوع را در اولویت كاری خود قرار داده است.

بوگارو در این دیدار با تاكید بر تكمیل اطلاعات مربوط به پروژه های مورد نظر برای احیای دریاچه ارومیه اعلام كرد كه این سازمان نحوه ارایه كمك های مالی و فنی را در دستور كار خود قرار می دهد.

حضور معاون دبیركل سازمان ملل به همراه نماینده مقیم سازمان ملل در ایران و شركت در نشست كمیته راهبردی كشاورزی پایدار در سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان غربی و بازدید میدانی از دریاچه ارومیه و همچنین بازدید كوجی هوندا سفیر ژاپن از دریاچه ارومیه و دیدار با مسوولان نیز بیانگر همكاری های فشرده بین المللی در زمینه حل بحران در این منطقه در سه ماهه اول سال 93 بود كه این دیدارها منجر به تخصیص دوباره اعتبارات برای اجرای طرح های مشاركتی بین ایران و ژاپن و نیز سازمان ملل برای احیای دریاچه ارومیه شد.

** سال 93 سال انتصاب فرمانداران استان

سال 93 نیز مانند سال قبل سالی پر از انتصاب های جدید در حوزه مدیران كل و فرمانداران بوده كه از آن جمله می توان به انتصاب مدیركل جدید دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت، مدیركل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری، مدیركل جدید امور مالیاتی، سرپرست اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی و سرپرست اداره كل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اشاره كرد.

همچنین انتصاب مسوول دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه، سرپرستان جدید فرمانداری پیرانشهر، فرمانداری شوط ، فرمانداری ویژه مهاباد، فرمانداری بوكان، فرمانداری چایپاره، فرمانداری ماكو و انتصاب فرماندار جدید سلماس از دیگر رویدادهای این استان در سال 93 بود.

** اقتصاد آذربایجان غربی در سالی كه گذشت

اقتصاد آذربایجان غربی اقتصادی مبتنی بر كشاورزی در كنار صنعت است كه در سال جاری این استان با 700 هزار هكتار اراضی زیر كشت خود شش میلیون تن انواع محصولات دامی و زراعی تولید و عرضه بازار كشور كرد.

بخش كشاورزی این استان امسال هم به مانند سالهای قبل به خاطر بحران دریاچه ارومیه بخشی پر از چالش و تلاش مضاعف برای افزایش راندمان تولید در واحد سطح و افزایش بهره وری آب بوده است.

در این راستا تجهیز اراضی زراعی استان به آبیاری تحت فشار مد نظر مسوولان بوده كه باعث حمایت های ویژه ای از كشاورزان علاقه مند به این موضوع شد.

اما این بخش با چالشی مهم نیز در بازار سیب مواجه بوده كه نبود صادرات و انبار شدن 130 هزار تن سیب درختی در سردخانه های استان موجب نگرانی كشاورزان شده است.

در بخش صنعت و معدن نیز این استان تلاش های جدی و مستمری در جذب سرمایه گذاری ها و بهره برداری از معادن داشته است به گونه ای كه امسال دو واحد مهم مانند واحد تولید كلر (كیمیا كلر كبودان و كارخانه طلای زره شوران تكاب بزرگترین معدن طلای خاور میانه) به بهره برداری رسیده است.

معدن طلای زره شوران تكاب بزرگترین معدن طلای ایران و خاورمیانه است كه امسال با حضور معاون اول رییس جمهوری به طور رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت و با بهره برداری از این طرح، كشورمان به جمع یكی از بزرگترین تولیدكنندگان طلا در آسیا پیوست.

سهم سرمایه گذاری ارزی این پروژه 17.5 میلیون یورو بود كه صرف تامین ماشین آلات مورد نیاز شد و در واقع بیش از 70 درصد این مجتمع معدنی و صنعتی از توانمندی داخلی بهره گیری شده است.

با اجرای طرح توسعه در این مجتمع قرار است ظرفیت آن به شش تن طلا برسد، بر اساس پیش بینی های اولیه ذخیره معدنی این مجتمع 55 تن بود كه با بررسی های جدید سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور این رقم به 110 تن افزایش یافته است.

در زمان حاضر میزان تولید طلا كشور سالانه بیش از دو تن است كه با فعالیت این مجتمع، ظرفیت تولید طلای كشور به بیش از پنج تن افزایش یافته است.

نخستین واحد كلر آلكالی بخش خصوصی در شركت كیمیا كلر كبودان نیز از جمله واحدهایی است كه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در استان در سال جاری بهره برداری شد.

شركت كیمیا كلر كبودان متعلق به بخش خصوصی است كه بعد از شركت دولتی پتروشیمی اروند بزرگترین تولید كننده كلر آلكالی ایران محسوب می شود.

این هشتمین واحد كارخانه كلر است كه با تجربه 35 ساله در صنعت شیمیایی كیمیا كلر كبودان راه اندازی می شود.

تولید روزانه 100 تن كلر مایع، 125 تن آب ژاول، 190تن اسید كلریدریك، 200 تن كاستیك سودای 50 درصد، 100 تن كلرفریك و 250 تن اسید سولفوریك 250 تن از محصولات این شركت تولیدی می باشد.

این كارخانه كه در 35 كیلومتری ارومیه قرار دارد با داشتن تكنولوژی جدید، از نیروگاه برق اختصاصی نیز برخوردار است و محصولات این كارخانه به پنج كشور عراق، تركیه، ارمنستان، نخجوان و گرجستان صادر می شود.

اكنون بر اساس اظهارات مسوولان استانی چهار هزار و 500 واحد و طرح تولیدی صنعتی در آذربایجان غربی فعالیت می كنند كه پیش از انقلاب اسلامی این تعداد تنها 44 واحد بود.

این واحدها با حجم سرمایه گذاری 112 هزار میلیارد ریال در این استان فعال هستند كه این رقم نیز در سالهای پیش از انقلاب اسلامی تنها به هشت میلیارد ریال می رسید.

بخش گردشگری آذربایجان غربی نیز امسال جزو یكی از محورهای توسعه استان قلمداد شده است.

آذربایجان غربی امسال پذیرای افزون بر دو میلیون و 200 هزار گردشگر و مسافر داخلی بوده و تعداد یك میلیون و 200 هزار نفر نیز از پایانه های مرزی وارد استان شده اند كه 490 هزار نفر آنان گردشگران خارجی بوده اند كه در استان اقامت كرده اند.

داشتن 1000 كیلومتر مرز مشترك با كشورهای تركیه، عراق و آذربایجان، وجود 1472 اثر تاریخی و طبیعی، دو اثر جهانی قره كلیسا و تخت سلیمان تكاب و دارا بودن 9 گمرك و پنج پایانه مرزی ظرفیتی عظیم برای این استان در بخش گردشگری به ویژه گردشگری سلامت ایجاد كرده كه مسوولان استان با تشكیل جلسات متعدد به گسترش اشتغالزایی از این مسیر برای استان كمر همت بسته اند.

از نظر امنیتی نیز آذربایجان غربی سال موفقیت آمیزی در مبارزه با قاچاق كالا، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حفاظت از مرزها را پشت سرگذاشت.

مسوولان سیاسی و فرماندهان انتظامی آذربایجان غربی اجرای طرح انسداد مرزی و تلاش مرزداران استان را در بالا بردن امنیت اجتماعی از عوامل مهم ایجاد آرامش در این استان عنوان می كنند.

ایجاد امنیت در مرزهای استان و روستاهای مناطق كوهستانی و مرزی نیز امری شایسته تقدیر در این سال بوده كه نیروی انتظامی، مرزبانی، سپاه شهدای استان و قرارگاه حمزه سید الشهدا (س) در این امر سهیم بوده اند كه دلاورمردی های آنان هرچند كه همراه با تحمل دشواری هایی بوده و دستاوردی پر از حلاوت به مردم استان هدیه داده است.

** درخشش آذربایجان غربی در بخش ورزش

آذربایجان غربی در سال 93 در بخش ورزش نیز درخشش خوبی داشته به گونه ای كه ورزشكاران این استان موفق به كسب مدال طلای رده بزرگسالان تیم ملی توسط سیامند رحمان شدند.

علاوه بر آن كسب مقام نایب قهرمانی رقابت های لیگ برتر هاكی بانوان كشور، پیروزی تیم ایران در مسابقات قهرمانی كاراته بین المللی در ارومیه و شادی مردم ارومیه، كسب عنوان پنجم تور آسیا توسط والیبال ساحلی شهرداری ارومیه، صعود تیم والیبال شهرداری ارومیه به فینال لیگ بیست و هشت كشور، قهرمانی لیگ برتر والیبال ساحلی كشور در اسفندماه و صعود به جام باشگاه های آسیا، كسب مقام سوم تیم مردان اسكواش آذربایجان غربی در مسابقات آزاد قهرمانی كشور از جمله موفقیت های ورزشكاران آذربایجان غربی در سال جاری بود.

آذربایجان غربی در بخش فعالیتهای فرهنگی نیز امسال سالی پر بار داشته به گونه ای كه این استان توانست امسال چندین جشنواره و همایش مهم مانند جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها، جشنواره انگور، جشنواره برف و اسكی و همایش هایی مانند همایش بزرگ وحدت شیعه و سنی، همایش دریاچه ارومیه، برگزاری مسابقات قرآن و عترت دانش آموزی كشور، همایش بین المللی مدیریت بحران، همایش ملی نانو شیمی در خوی و كنگره ملی خاك و محیط زیست به اجرا بگذارد.

جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها، در استان با استقبال چشمگیر مدیران ادارات و اصحاب رسانه استان واقع شد كه حاوی دستاوردهای مطلوبی برای اهالی رسانه بود.

اصحاب رسانه استان در بخش نمایشگاهی این جشنواره با تشكیل میزگردهای خبری توانستند گزارش و اخبار مطلوبی از وضعیت مطبوعات و نیز چالشهای این بخش تهیه و منتشر كنند.

جشنواره انگور نیز به عنوان یك جشنواره بومی و محلی توانست با جلب رضایت مردم استان و گردشگران خاطرات خوب و شادی را در اذهان مردم ثبت و بسیاری از اداب و رسوم محلی و بومی استان را به نمایش گذارد.

برگزاری مسابقه های قرآن و عترت دانش آموزی كشور در ارومیه با حضور وزیر آموزش و پرورش نیز رویدادی مهم در استان بود كه در كنار آن محافل مهم قرآنی با حضور نابغه های قرآنی كشور و برگزیدگان استانی در سطح شهر برگزار شد.

راهپیمایی دانش آموزان قرآن دوست كشور و ارومیه در تابستان امسال در این شهر نیز توانست جلوه ای فرهنگی و قرآنی از آذربایجان غربی در رسانه ها به تصویر بكشد.

جشنواره برف و اسكی نیز آخرین رویداد فرهنگی، اجتماعی در آذربایجان غربی بود كه در روزهای پایانی سال موجب جذب مسافران و گردشگران بسیاری به استان و پیست خوشاكو ارومیه شد و توانست گامی مهم در معرفی آداب و رسوم سنتی استان و جاذبه های گردشگری آن در كنار فراهم كردن شادابی و نشاط برای مردم باشد.

گزارش از طاهره نویدآرین

2077/7125/6008