تهران- ایرنا- سند همكاری اجرای فاز دوم احیای دریاچه ارومیه با مشاركت جوامع محلی بین رییس سازمان حفاظت محیط زیست، سفیر ژاپن در تهران و نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محسن ‌سلیمانی مدیر ملی پروژه طرح حفاظت از تالاب های ایران در مراسم امضای این سند گفت: موضوع كلیدی در احیای تالاب ها به ویژه دریاچه ارومیه توسعه ناپایدار در حوزه آبریز تالاب ها است.

وی افزود: توسعه ناپایدار مشكلات زیادی را در تالاب ها و به ویژه حوزه های پایین دست ایجاد كرده است.

وی به اجرای پروژه همكاری احیای دریاچه ارومیه با مشاركت جوامع محلی اشاره كرد و گفت:‌ در این پروژه تلاش شده است رویكرد سنتی در كشاورزی به سمت مدیریت پایدار و آبیاری صنعتی پیش رود.

وی اظهار كرد: مشاركت مردم بر این بخش بسیار چشمگیر بوده كه این نشاندهنده اهمیت دادن مردم به احیای دریاچه ارومیه است.

سلیمانی ادامه داد: استقرار كشاورزی پایدار، تعیین حقابه دریاچه ارومیه و تجربه مشاركت مردم در احیای این حوزه آبی آن را به یك پروژه تبدیل كرد كه از آن تجربیات موفقی به دست آمد.

وی گفت: یكی دیگر از اهداف این پروژه صرفه جویی 35 درصدی آب در مزارع است كه اجرای آن بستر مناسبی برای مشاركت مردم، همكاری های بین بخشی و دستگاه ها و سازمان های مرتبط را ایجاد كرده است.

وی گفت: در فاز اول این پروژه 41 روستا همكاری داشتند كه با اجرای فاز دوم تعداد آنها به 75 روستا خواهد رسید.

همچنین در ادامه هانه دا سفیر ژاپن در تهران با ابراز خرسندی از ادامه همكاری در اجرای پروژه احیای دریاچه ارومیه گفت:‌ این همكاری در طی جلسه مشترك نخست وزیر ژاپن با رییس جمهور ایران شكل گرفت.

وی افزود: تابستان سال گذشته كه از دریاچه ارومیه بازدید كردم شرایط بد آن مرا تحت تاثیر قرار داد و احساس كردم این حوزه آبی به حمایت بیشتر و سریع تری نیاز دارد.

هانه دا ادامه داد: همچنین تحت تاثیر میزان آگاهی كشاورزان و مشاركت آنها در احیای دریاچه ارومیه قرار گرفتم زیرا آنان از كشاورزی پایدار به خوبی آگاه بودند.

سفیر ژاپن در تهران تاكید كرد: احیای دریاچه ارومیه یك شبه اتفاق نمی افتد و بهبود وضعیت آن و در نهایت رفاه مردم منطقه نیازمند مشاركت بخش های مختلف است.

وی گفت: علاوه بر همكاری ژاپن با ایران در احیای دریاچه ارومیه در بخش های دیگری مانند تالاب انزلی و موضوع بهینه سازی مصرف انرژی نیز همكاری داریم.

علمی(3)**9014**م.ب**1599