تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

زنجان - ايرنا - استاد حاج فيروز رستمي يكي از پيشكسوتان تعزيه كشور روز جمعه هفت فروردين در سن 75 سالگي بر اثر كهولت سن دعوت حق را لبيك گفت و به ديار باقي شتافت.

به گزارش روابط عمومي تكيه حسيني ارمغانخانه، استاد حاج فيروز رستمي در سال 1319 شمسي در ارمغانخانه چشم به جهان گشود و از سن شش سالگي در كنار پدر مرحوم خود ميرزا قهرمان، هنر تعزيه را فراگرفت و از محضر اساتيد بنام تعزيه از جمله ميرزا حسين، ميرزا رزاق، كربلايي بهار، ميرزا رجب زنجاني تجارب زيادي كسب كرد.

اين استاد تعزيه كه از بانيان اصلي تكيه حسيني اعظم ارمغانخانه بود، مسووليت تعزيه گرداني مراسم تعزيه اين مكان مقدس را نيز برعهده داشت و همچنين تعداد 145 مجلس تعزيه را از حفظ و مسلط به اجراي آنها بود.

فيروز رستمي با وجود آنكه در كودكي و نوجواني نقش حضرت سكينه را ايفا كرده بود اما در دهه‌هاي گذشته لباس شمر بر تن مي كرد و شمرخوان بود.

تكيه حسيني اعظم ارمغانخانه يكي از بزرگترين تكيه‌هاي تاريخي كشور محسوب مي شود كه اجراي مراسم تعزيه در اين مكان به همت ميراث فرهنگي استان زنجان و با استفاده از نسخي كه مرحوم حاج فيروز در اختيار ميراث فرهنگي كشور قرار داده بود در سال 1389 در فهرست ميراث معنوي كشور به ثبت ملي رسيد.

قدمت اجراي تعزيه در ارمغانخانه به بيش از 400 سال پيش مي رسد.

ارمغانخانه كه در 36 كيلومتري غرب شهر زنجان قرار دارد، در سال 89 در نقشه تقسيمات جغرافياي كشور از روستا به شهر ارتقا يافت.

ازافتخارات استاد حاج فيروز رستمي دريافت لوح تقدير و جايزه ويژه پيشكسوتي تعزيه از رييس جمهور وقت و همچنين معاون رييس جمهور در مراسم ثبت جهاني تعزيه در سال 89 بوده است.

پيكر آن مرحوم پس از وداع با تكيه حسيني اعظم ارمغانخانه روز شنبه در مزار پايين زنجان آرام گرفت.

3001/6085/ 6075