آمریکا از تصمیم روسیه درباره پیمان تسلیحاتی اروپا ابراز ناخرسندی کرد .....................................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 23/04/86 خارجی.آمریکا.روسیه.متعارف.
دولت آمریکا روز شنبه از اقدام روسیه در تعلیق مشارکت خود در پیمان کنترل تسلیحاتی در اروپا موسوم به "پیمان نیروهای متعارف اروپا" ابراز ناخرسندی کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، "گوردون جاندرو" سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای گفت: از اینکه روسیه مشارکت خود را در پیمان نیروهای متعارف اروپا به حال تعلیق درآورده، متاسفیم.
وی افزود: آمریکا به گفتگوهای خود با مقامات روس در ماههای آینده برای یافتن راهی جهت متقاعد کردن روسیه به ازسرگیری مشارکت خود در این پیمان ادامه خواهد داد.
جاندرو خاطرنشان کرد: ما بدنبال راهی هستیم که منافع همه و همچنین امنیت اروپا را تضمین کند.
کاخ کرملین امروز اعلام کرد: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه حکمی را امضا کرده که به موجب آن، مشارکت روسیه در پیمان نیروهای متعارف اروپا به حال تعلیق درآمد.
به گزارش ایرنا، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز تصمیم روسیه را برای تعلیق، ناامیدکننده خواند.
"جیمز آپاتوری" سخنگوی ناتو گفت: "این اقدامی ناامیدکننده و به نوعی، یک عقب گرد است.
از نظر ناتو، این معاهده شالوده اصلی تامین امنیت و ثبات اروپا محسوب می شود.
معاهده کنترل تسلیحات متعارف در اروپا که از سال 1992 میلادی با هدف شفافیت، اعتمادسازی، و همکاری کشورهای عضو معاهده به اجرا درآمد، برای شمار تانک ها و نیروها در کشورهای عضو ناتو و پیمان سابق "ورشو" در شرق اروپا سقفی را تعیین کرده است.
این درحالی است که روسیه چندین بار تهدید کرده بود که به خاطر پیشروی نظامی آمریکا در مناطقی که زمانی متعلق به شوروی سابق بودند، از این معاهده خارج می شود.
تصمیم آمریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا، یکی از دلایل روسیه برای خروج از این پیمان اعلام شده است.
مترجمام/شبک/2300/1517 شماره 205 ساعت 22:32 تمام