تهران - ایرنا - معاون بازرسی و رسیدگی به تخلف سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان از انجام بیش از 560 هزار بازرسی از ابتدای طرح پایش و نظارت ایام پایانی سال تاكنون خبر داد و گفت: براین اساس بیش از 32 هزار پرونده تخلفاتی در سطح عرضه كالا و خدمات تنظیم شده است.

مجتبی فراهانی عصر دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، با بیان اینكه بیش از 18 هزار مورد شكایات مردمی از طریق سامانه 124 در سراسر كشور ارایه شده است، اظهار داشت: مردم همچنان شكایات خود را از طریق این سامانه در خصوص كالاها و خدمات عرضه شده گزارش دهند.

طرح پایش ونظارت ایام پایانی سال با هدف كنترل و نظارت بر قیمت كالا و خدمات مورد هدف از 15 اسفندماه سال 93 آغاز شد و تا 15 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

در این طرح كالا و خدماتی همچون مواد لبنی، اقلام پروتئینی، میوه، شیرینی، آجیل و خشكبار، پوشاك، كیف و كفش، ترمینال های مسافربری و حمل و نقل برون شهری، دفاتر فروش بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار، و خدمات عمومی مورد بازرسی و نظارت سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان قرار گرفته است.

فراهانی تصریح كرد: در حوزه مواد لبنی بیش از 32 هزار مورد بازرسی صورت گرفته كه 700 پرونده تخلفاتی در بخش گرانفروشی در سطح عرضه تشكیل و به تعزیرات ارسال شده است.

وی همچنین به بازرسی حوزه اقلام پروتئینی اشاره كرد و اظهار داشت: در این حوزه نیز بیش از 34 هزار مورد بازرسی صورت گرفته كه براین اساس یك هزار و 550 پرونده تخلفاتی تشكیل شده است.

این مقام مسئول در سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان در خصوص بازرسی از عرضه میوه در سطح كشور، از بازرسی 62 هزار و 250 مورد خبر داد و گفت: براساس این بازرسی ها 2 هزار و 380 مورد پرونده تخلفاتی در حوزه میوه تشكیل شده است.

فراهانی اضافه كرد: در راستای پیشگیری از گرانفروشی و تخلف در سطح عرضه، از مدت ها قبل با اتحادیه های ذیربط جلسات هماهنگی برگزار شد تا بازرسین در میادین مركزی میوه و تره بار حضور شبانه روزی داشته باشند.

وی ادامه داد: این بازرسی ها سبب شد تا عملكرد قابل قبولی داشته باشیم به گونه ای كه به اذعان بسیاری از مردم گرانی در حوزه عرضه میوه شاهد نبودیم و قیمت ها تعادل داشته اند.

فراهانی درباره حوزه شیرینی، آجیل و خشكبار نیز گفت: در این بخش بیش از 32 هزار بازرسی صورت گرفت كه منجر به تشكیل 2 هزار و 150 مورد پرونده تخلفاتی شد.

وی افزود: امسال علاوه بر نظارت بر قیمت انواع شیرینی ها، به موضوع تزئین شیرینی های تر ورود كردیم، چرا كه این گونه تزئینات بر وزن شیرینی ها تاثیری جدی داشته و موجب تضییع حقوق مصرف كنندگان می شد.

معاون سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان اضافه كرد: براین اساس بازرسین ما در این خصوص نظارت جدی و كامل انجام داده اند.

به گفته وی، در بخش پوشاك، كیف و كفش نیز بیش از 74 هزار مورد بازرسی صورت گرفته كه منجر به تشكیل 7 هزار و 950 مورد پرونده تخلفاتی شده است.

فراهانی همچنین فعالیت ترمینال های مسافربری و حمل و نقل برون شهری را از دیگر موارد مورد بازرسی سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان ذكر كرد و گفت: در این مراكز بازرسین سازمان حضور شبانه روزی دارند و با گشت های مشترك با مسئولان ذیربط بر عملكرد این ترمینال ها نظارت خواهند داشت.

وی افزود: بیش از 9 هزار و 700 مورد بازرسی از دفاتر فروش بلیت هواپیما، اتوبوس و قطار در این مدت صورت گرفت كه منجر به تشكیل 227 پرونده تخلفاتی شد.

فراهانی ادامه داد: همچنین طی گشت های مشترك با دستگاه های ذیربط از محل واحدهای اقامتی، رستوران های بین شهری، تفرجگاه ها بازرسی به عمل آمد.

به گفته وی، با همكاری وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از 12 هزار بازرسی از فعالیت شركت های امداد خودرویی به عمل آمد كه برای 572 مورد پرونده تخلفاتی تشكیل شد.

معاون سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان همچنین به نظارت و بازرسی از مراكز ارایه خدمات عمومی همچون خشكشویی ها، تعمیرگاه ها، تعویض روغنی ها اشاره كرد و گفت: بیش از 45 هزار مورد بازرسی از این مراكز صورت گرفته كه 4 هزار و 150 پرونده تخلفاتی تشكیل شده است.

فراهانی از آمادگی سامانه 124 برای دریافت شكایات مردمی از عرضه كالا و خدمات خبر داد و گفت: هموطنان علاوه بر دوران اجرای طرح پایش و نظارت ایام پایانی سال، در تمام ایام سال می توانند گزارشات و شكایات خود از نحوه عرضه كالا و خدمات را به این سازمان گزارش دهند.

وی افزود: در این مدت همچنین بیش از 6 هزار مورد گشت مشترك با سازمان میراث فرهنگی، سازمان تعزیرات حكومتی، سازمان ملی استاندارد، دانشگاه های علوم پزشكی انجام شد.

اقتصام (4) 1574**1558