رشت - ايرنا - دبير علمي همايش ملي تالش شناسي از ارسال 110 مقاله به دبيرخانه اين همايش خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه امور فرهنگي و ارتباطات اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري گيلان به ايرنا ، ولي جهاني ضمن تقدير از استقبال گسترده استادان، پژوهشگران، كارشناسان و دانشجويان سراسر كشور از نخستين همايش ملي تالش شناسي گفت : مقالات ارسال شده در زمينه‌هاي باستانشناسي، گردشگري، معماري، فرهنگ، آداب و رسوم، منابع طبيعي، تاريخ تالشان و ... است.

وي افزود : شناسايي تاريخ و فرهنگ تالش و معرفي هر چه بيشتر آن در سطح ملي، تبادل اطلاعات بين پژوهشگران، اساتيد و محققان منطقه، جذب گردشگر و توريسم به منطقه ، ايجاد اشتغال و درآمدزايي براي ساكنان بومي و محلي از اهداف برگزاري اين همايش بوده است.

وي اذعان كرد : منطقه تالش به لحاظ داشتن آثار باستاني، محوطه‌هاي پيش از اسلام و اسلامي، فرهنگ بومي و صنايع دستي بسيار حايز اهميت بوده و برگزاري اين قبيل همايش‌ها و جشنواره‌هاي بومي محلي به شناسايي هر چه بيشتر اين منطقه به ايرانيان كمك مي نمايد.

جهاني، از برگزاري نخستين جشنواره بومي، محلي و نمايشگاهي از دستاوردهاي پژوهشي و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در مناطق تالش‌نشين ، نمايشگاهي از اشياي مكشوفه از حفريات باستان شناسي منطقه ،برپايي غرفه هاي صنايع دستي و همچنين كارگاه مرمت سفال در جوار اين همايش خبر داد.

وي خاطرنشان كرد : علاقمندان مي توانند مقالات خود را به دبيرخانه همايش به نشاني رشت ، ميدان گيل، روبروي بيمارستان رسول اكرم( ص)، ساختمان جهاد، اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گيلان (مركز باستان شناسي)، دبيرخانه همايش ملي تالش شناسي، كدپستي: 63511- 41677، تلفن: 33732064- 013 و يا به نشاني دبيرخانه همايش در شهرستان رضوانشهر، ميدان نماز، پارك كوثر، جنب كتابخانه مركزي، اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري رضوانشهر، تلفكس: 01344627926 و كد پستي: 36971- 43841 ارسال نمايند.

شايان ذكر است پژوهشگران مي توانند مقالات خود را به آدرس ايميل اين همايش info@bastanshenasi-gilan.com ارسال نمايند.

نام شهرستان تالش واقع در غرب گيلان ،از « توالش » مشتق شده « تول » به معني « گل » و « ش» پسوند مكان يعني گل خيز است كه به مرور به تالش تبديل شده است ؛ تاتها و تالشها ، ساكنان عمده اين سرزمين داراي تاريخي كهن و استوار بوده كه نقش عمده اي در پي ريزي ساختار فرهنگي گيلانيان داشته اند .

تالشيها اقوامي هستند كه در تاريخ از آنان به نام كادوسها يا كاتوزيها نام برده شده و از زمان مادها در اين منطقه ساكن شده اند ، در گذشته از نظر سياسي قدرت مسلط منطقه را داشته اند .

زندگي قبيله اي آنان بين ارتفاعات و دره ها هم متناسب با فصل بوده است كه هم اكنون نيز تجانس قومي خود را حفظ كرده اند .

انسجام و اتحاد دو طيف مذهبي سني و شيعه و مراودات و مناسبات خانوادگي آنان، گوياي خون گرمي و فرهنگ متعالي مردمان اين خطه است .

گويش تالشي در ناحيه جلگه اي و گالشي در ناحيه كوهپايه اي گيلان رواج دارد .ك/1

1881/6070