آنكارا – ایرنا – همزمان با سفر امروز سه شنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه به ایران، یك روزنامه تركیه خبر داد كه با بسته شدن مسیر مصر برای ترانزیت كالاهای تركیه به خاورمیانه، مسیر ایران به عنوان بهترین گزینه برای تركیه مطرح شده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه حریت در شماره روز سه شنبه با عنوان های درشت «مسیر تازه ایران» و «سفر حساس اردوغان به تهران» نوشت: مهلت قرارداد حمل و نقل كالاهای صادراتی تركیه به خاورمیانه از طریق مصر در 22 آوریل جاری (دو هفته دیگر) به پایان می رسد و قاهره اعلام كرده كه این قرارداد را تمدید نخواهد كرد.

این روزنامه نوشت: اصرار مصر در تمدید نكردن این قرارداد صادركنندگان و بخش حمل و نقل تركیه را به شدت نگران كرده و آنها به مسیر ایران روی آورده اند و در این گذار سه راه دنبال خواهد شد؛ كالاهای صادراتی تركیه ابتدا به مرز گوربولاغ – بازرگان و از مرز بازرگان به آبادان و از آنجا نیز به كویت و عربستان منتقل خواهد شد. كالاهای صادراتی به كشورهای آن سوی خلیج فارس نیز از بازرگان به بوشهر منتقل شده و از آنجا توسط كشتی های رورو (RO.RO) به كشورهای مذكور منتقل خواهد شد.

حریت در این خبر به موضوع گفت وگوی مقامات تركیه با مقامات ایران در این زمینه اشاره نكرده ولی به سفر امروز هیات تركیه ای به ایران تاكید كرده است.

این روزنامه می نویسد: سفر حساس اردوغان به تهران در حالی صورت می گیرد كه 65 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران طی نامه ای از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران خواسته اند كه در خصوص اظهارات اردوغان علیه ایران به وی هشدار دهد.

حریت می افزاید: سفر اردوغان به ایران از نظر آینده منطقه حایز اهمیت زیادی است و وی در ایران علاوه بر روحانی با رهبر جمهوری اسلامی نیز در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه به ویژه سوریه، یمن، عراق در قالب پرونده های جداگانه گفت وگو خواهد كرد؛ گفته می شود كه دیدگاههای ایران و تركیه در خصوص تحولات منطقه 180 درجه باهم فرق دارد.

صادرات تركیه به خاورمیانه از گذرگاه سوریه كه در پی حمایت آنكارا از معارضان سوری(تروریست ها) در سه سال اخیر قطع شده و از طریق مصر صورت می گرفت، با اعلام عدم تمدید قرارداد حمل و نقل ترانزیتی بین آنكارا و قاهره به مخاطره افتاده است.

تركیه به دنبال بروز مشكلات امنیتی در عراق و به ویژه سوریه كه بخش عمده ای از كالاهای خود به خاورمیانه را از طریق این كشور به خاورمیانه ارسال می كرد، به دلیل پر هزینه بودن حمل كالا از طریق كانال سوئز با انعقاد قراردادی با مصر، كالاهای خود را با كشتی های رورو به مصر منتقل كرده و سپس از طریق این كشور به عربستان سعودی و یا كشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می كرد.

یكی از گذرگاههای مهم تركیه برای دسترسی به خاورمیانه عراق بود كه مشكلات امنیتی در عراق نیز مانع از رویكرد تركیه به استفاده از این مسیر بود.

گفته می شود كه هزینه مضاعف استفاده تركیه از كانال سوئز برای صادركنندگان تركیه بیش از چهار هزار دلار است كه عموما این راه مورد ترجیح واقع نمی شود.

گذرگاه دیگر تركیه، قلمروی امن جمهوری اسلامی ایران است كه اصولا به دنبال بروز درگیریهای بین نیروهای دولتی و گروههای تكفیری و تروریستی داعش موضوع دور زدن تركیه از شمال عراق و استفاده تریلی های این كشور در دسترسی به جنوب عراق و یا خلیج فارس از طریق تركیه بعنوان بهترین گزینه برای صادرات كالاهای تركیه به خاورمیانه مطرح شد و اقداماتی نیز در این خصوص در پی مذاكره با مقامات كشورمان صورت گرفته است.

گفته می شود كه دولت مصر تصمیم گرفته است قرارداد حمل و نقل با تركیه را كه ماه آینده به پایان می رسد، تمدید نكند. بنابر این گزارش موضوع از طریق وزارت خارجه مصر به دولت آنكارا اطلاع داده شده است.

تنش بین آنكارا و قاهره به ویژه در ارتباط با مواضع دولت آنكارا در قبال دولت السیسی و شیوه بركناری محمد مرسی رئیس جمهور منتخب در آن كشور و حمایت های تركیه از اخوان المسلمین در تصمیم دولت قاهره در تمدید نكردن قرارداد حمل ونقل با تركیه تاثیر گذاشته است.

حجم تجارت تركیه با مصر در حدود چهار میلیارد دلار است كه نزدیك به تمامی آن را صادرات تركیه به مصر تشكیل می دهد. البته سهم بنادر مصر در این تجارت بسیار كم است ولی برقرار ماندن خط كشتی رورو بین دوكشور، برای صادركنندگان تركیه كه در صدور كالا به كشورهای خاورمیانه از طریق سوریه و عراق دچار مشكل جدی می باشند، حایز اهمیت زیادی است.

این قرارداد در سال 2012 میلادی در دوران محمد مرسی امضا شده است. تركیه همچنین قرارداد همكاری نظامی و قرارداد اعطای وام دو میلیارد دلاری به دولت محمد مرسی را نیز امضا كرده بود كه با روی كار آمدن دولت السیسی سرنوشت این قراردادها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

خاورم/2011**1275