زنجان - ايرنا - دريافت دستمزدهاي غيرقانوني در آرايشگاه‌هاي زنانه زنجان موجب هرج و مرج و آشفتگي در نرخ‌هاي اين واحدهاي صنفي شده است.

بانوان از انواع مدل‌هاي آرايشي براي زيبايي خود استفاده مي‌كنند و آرايشگاه‌هاي زنانه اين نياز بانوان را فرصتي براي كسب درآمد بيشتر دانسته اند و به همين بهانه اقدام به دريافت دستمزدي بيش از نرخ قانوني تعيين شده مي كنند.

آرايش موي سر و اصلاح صورت بيشترين تنوع خدمات آرايشگاه‌ها را دارد و براي هر يك از اين خدمات نرخ خاصي تعيين شده است.

به رغم انتشار تعرفه قانوني از سوي اتاق اصناف استان زنجان در سال جديد، آرايشگاه‌هاي زنانه چنين تعرفه‌اي را رعايت نمي كنند و حتي از نصب آن بر روي ديوار محل كار خودداري مي كنند.

با وجود ابلاغ تعرفه‌هاي مشترك و ثابت به تمام آرايشگاه‌هاي زنانه، نرخ خدمات مراكز مستقر در شمال شهر نسبت به نمونه همان واحد در جنوب و مركز شهر تفاوت‌ آشكاري دارد.

اين افزايش قيمت بدون توجه به تعرفه قانوني تعيين شده از سوي اصناف استان زنجان است و آرايشگران فعال در شمال شهر، علت آن را ارايه خدمات با كيفيتي متفاوت‌تر از مركز و جنوب شهر بيان مي كنند.

يكي از آرايشگران زنانه شمال شهر زنجان گفت: قيمت‌ها بر اساس تلاش و زماني كه خدمات درخواستي مشتري به خود اختصاص مي دهد، تعيين مي شود.

اين آرايشگر پروانه كسب خود را بر روي ديوار محل كار نصب نكرده و تعرفه‌هاي قانوني تعيين شده از سوي اتاق اصناف استان زنجان را در آبدارخانه اين واحد در پشت كابينت مخفي كرده بود.

قيمت‌هايي كه اين آرايشگر به مشتريان خود در قبال ارايه خدمات مي داد، بسيار مغاير با نرخ تعيين شده اتاق اصناف استان زنجان بود.

در چهار آرايشگاه ديگر شمال شهر زنجان با وجود مشهود بودن پروانه كسب آرايشگر، برگه حاوي تعرفه قانوني خدمات در مقابل ديد مشتريان نبود.

يكي از آرايشگران جنوب شهر زنجان كه تعرفه‌هاي ابلاغي را رعايت مي كرد، با وجود اينكه تعرفه تعيين شده جديد را دريافت نكرده بود، اما خود به صورت دستي نرخ‌هاي جديد را نوشته و بر روي ديوار نصب كرده بود.

وي تاكيد كرد: تعرفه‌هاي جديد از طرف اصناف تعيين شده است اما وقتي براي تحويل اين برگه از اصناف را ندارم.

يكي از مشتريان كه به گفته خود، چندين سال است به يك آرايشگاه ثابت در شمال شهر مراجعه مي كند، گفت: در اين مدت تاكنون پروانه كسب اين آرايشگر را نديده ام.

وي ادامه داد: آرايشگر به دلخواه خود دستمزد دريافت مي كند و فاقد هر نوع برگه تعيين تعرفه خاصي است.

يكي ديگر از مشتريان آرايشگاه زنانه واقع در جنوب شهر زنجان خاطر نشان كرد: به آرايشگاهي كه مراجعه مي كنم آرايشگر پروانه كسب دارد و تعرفه تعيين شده از سوي اتاق اصناف استان زنجان بر ديوار نصب شده است.

اين مشتري اظهاركرد: با وجود نصب تعرفه قانوني قيمت‌ها روي ديوار اين آرايشگر دستمزد بالايي نسبت به قيمت تعيين شده از مشتريان اخذ مي كند.

با تمام اين هرج و مرج نرخ‌ها و تعرفه‌ها، متاسفانه مسوولان اتاق اصناف و بالاتر از همه صنف آرايشگران هيچ واكنشي نسبت به اين وضعيت نداشته اند.

رييس اتحاديه آرايشگران زنانه شهرستان زنجان گفت:آخرين نرخ مصوب دستمزدهاي آرايشگران در سال 91 تعيين و به همه واحدها ابلاغ شده است و بعد از اين زمان به رغم افزايش تورم و قيمت مواد مصرفي در اين واحدها هيچگونه افزايش قيمتي انجام نشده است.

مينا اسدي افزود: نرخ‌هاي مصوب سال جاري از 27 اسفند سال قبل تعيين شده است.

وي ادامه داد: با توجه به تعطيلات ايام نوروز تعداد كثيري از آرايشگران هنوز نسبت به دريافت تعرفه هاي جديد سال 94 اقدام نكرده اند.

اسدي خاطرنشان كرد: نظارت اتحاديه آرايشگران بر واحدهاي آرايشگري با همكاري اتاق اصناف استان زنجان، اماكن و تعزيرات حكومتي مدام مورد بازرسي قرار مي گيرند.

رييس اتحاديه آرايشگران زنانه شهرستان زنجان گفت: هم اكنون 740 واحد با مجوز و 60 واحد بدون مجوز در سطح اين شهرستان فعاليت مي كنند.

اسدي با بيان اينكه بسياري از واحدهاي بدون پروانه كسب اقدام به اخذ مجوز كرده اند، يادآورشد: متاسفانه از ابتدا چنين نهادينه شده كه واحدهاي آرايشگري اول شروع به فعاليت كرده و بعد مجوز دريافت كنند.

وي اظهاركرد: تمام واحدهاي آرايشگري موظف به دريافت دستمزد بر اساس نرخ‌هاي تعيين شده توسط اصناف استان زنجان هستند و اخذ دستمزدي بالاتر از قيمت تعيين شده غير قانوني است.

اسدي افزود: در صورت شناسايي تخلف واحدي، آرايشگر توسط تعزيرات حكومتي جريمه خواهد شد.

7325/6085