تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸

تهران- ایرنا- رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینكه آلودگی صوتی در شهر تهران 15 تا 25 دسی بل فراتر از حد مجاز است، گفت: شهر تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد .

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، علی محمد شاعری افزود: در زمان حاضر، بیشترین سهم آلودگی صوتی در كلانشهر تهران ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است به طوری كه موتورسیكلت‌ها به میزان 83 دسی بل آلودگی صوتی تولید می كنند و این در حالی است كه میزان حد مجاز آن 77 دسی بل است.

وی با بیان اینكه 60 درصد وسایل حمل و نقل جاده‌ای را خودروهای سواری در بر ‌می‌گیرد، افزود: در خیابان‏ و اتوبان‌های شهر تهران حدود 50 درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از 81 دسی بل ایجاد می‌كنند در حالی كه استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری 74 دسی بل است.

شاعری اضافه كرد: طبق آمارهای بدست آمده در شهر تهران، سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیكلت ها 49 درصد، خودروهای سواری 30 درصد، ماشینهای سنگین 20 درصد و اتوبوسهای شركت واحد یك درصد اعلام شده است.

وی با بیان اینكه مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراه‌های تهران در روز حدود 70 تا 80 دسی بل است كه این رقم 15 دسی بل از حد مجاز مناطق مسكونی (55 دسی بل) بالاتر است تصریح كرد: همچنین 76 درصد مراكز درمانی و 32 درصد مراكز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز قرار دارند.

شاعری منطقه 9 تهران را دارای بیشترین آلودگی صوتی در سطح شهر عنوان كرد و افزود: میزان تراز صدا در این منطقه در دوره زمانی روز تقریباً 76 دسی بل و در شب 75 دسی بل است كه از علل اصلی میزان بالای آلودگی صوت در این منطقه می‏توان به وجود میدان آزادی و تردد خودروها و موتورسیكلت و همچنین استقرار فرودگاه مهرآباد اشاره كرد.

به گفته وی منطقه 14 دومین منطقه آلوده و منطقه 19 سومین منطقه آلوده به لحاظ صوت در شهر تهران است.

شاعری خاطر نشان كرد: بیشترین میزان آلودگی صدا در سطح مناطق از لحاظ ترافیكی به ترتیب در مناطق 6-10-11-12-13-3-19-18-2 هستند كه تراز صوتی در بیشتر خیابان‌های اصلی این مناطق بیش از 70 دسی‌بل است.

رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به راهكارهای كاهش آلودگی صوتی اشاره كرد و گفت : به منظور مدیریت و كنترل آلودگی صوتی، راهكارها و روش‏های فنی و مدیریتی مختلفی وجود دارد كه از آن جمله می توان به نوسازی و جایگزین نمودن خودروهای فرسوده ،استفاده از سدهای آكوستیكی، جلوگیری از تردد خودروهای سنگین غیر استاندارد و با آلودگی صوتی غیر مجاز در خیابان‏ها به هنگام شب، استفاده از پوشش گیاهی مناسب اشاره كرد.

وی افزود: كنترل تولید آلودگی صدای ناشی از فعالیت‌های صنعتی ، عمرانی و خدماتی، جلوگیری از انتشار آلودگی صدا ناشی از ساختمان در فعالیت‌های صنعتی، گسترش شبكه پایش آلودگی صوت و ارائه هشدارهای لازم، افزایش اطلاع و آگاهی شهروندان به منظور كنترل، كاهش و مقابله با آلودگی صوتی، الزام به رعایت مبحث 19 در ساخت و سازها و منوط نمودن پایان كار به رعایت استانداردهای آلایندگی صوتی از دیگر راهكارهای كاهش آلودگی صوتی در شهرها است.

شاعری اضافه كرد: انتقال فرودگاه مهرآباد، نصب دیوارهای جاذب صوتی در حاشیه راه آهن داخل شهر، احداث پاركینگ بیشتر برای جلوگیری از ترافیك، ساماندهی مشاغل مزاحم صنعتی و طراحی سطوح كاربری‏ها بر اساس میزان تولید آلودگی صوتی راهكارهای دیگری است كه می توان برای كاهش میزان آلودگی صوتی عنوان كرد.

وی خاطر نشان كرد: یكی از ابعاد مهم و تاثیر گذار در بهبود كیفیت زندگی و محیط زیست شهری بحث كاهش آلودگی صوتی است كه می تواند تضمین كننده سلامت شهروندان و ایجاد شادابی و نشاط در آنها شود.

تهرام/7243/1348 /1596