تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

اين داستان واقعي است:كمتر از يك ساعت پس از تحويل سال 1394 يعني حوالي ساعت 3سه بامداد، خانواده اي سه نفري در فارس براي مدت نزديك به چهار ساعت خوابيدند. ناگهان صبح تصميم به سفر گرفتند و رهسپار استان هاي شمالي شدند. صداي برخورد خودرو اين خانواده با موانع طبيعي اطراف جاده، زنگ بيداري خواب همه اعضاي اين خانواده از جمله راننده بود.

اين خانواده سه نفري با نوزادي چند ماهه رهسپار سفر شده بودند غافل از اين كه نوزادشان را رهسپار سفر آخرت كردند.نوزاد از شيشه خودرو به بيرون پرت شده بود و در اثر خون ريزي مغزي و آسيب هاي وارده درگذشت و چنين نوروز غمباري بر صفحات زندگي اين خانواده نگاشته شد.

پدر جوان اين خانواده هيچ گاه نمي گفت كه من قاتل نيستم اما به عنوان راننده در ريختن خون فرزند عزيز خود مقصر شد.

به راستي اگر همه رانندگان اين پرسش را هنگام رهسپاري به سفر پيش روي خود قرار مي دادند كه آيا از سلامت سفر اطمينان دارم، حوادث رانندگي و تلفات آن كاهش نمي يافت؟

' من قاتل نيستم' مي تواند شعاري باشد براي همه رانندگاني كه هنگام رانندگي با رعايت مقررات و اخلاق زمينه بروز خطر براي سرنشينان خودرو خويش و خودروهاي ديگر را ايجاد نمي كنند؛ رانندگاني كه هنگام نشستن پشت فرمان خودرو از جنس آدمي به جنس آهني تبديل نمي شوند و جاده را با پيست مسابقه اتومبيلراني اشتباه نمي گيرند.

بنا بر اعلام روز جمعه 14 فروردين 94رييس پليس راهور ناجا، بيشترين تصادفات رانندگي در استان هاي فارس، اصفهان، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي و خوزستان رخ داده است.

به گفته سردار سرتيپ اسكندر مومني، 40 درصد از تصادفات نوروز از شكل واژگوني بوده است.

بنا بر اعلام رييس پليس راهور ناجا بيشترين ساعت رخداد تصادفات در نوروز امسال در ساعت 16 تا 20 صورت گرفت.

هرچند در اظهارنظر 14 فروردين پليس، آمار نهايي تلفات سوانح رانندگي نيامده اما به اين موضوع كه فارس بيشترين شمار تصادفات رانندگي نوروزي داشته اشاره شده است.

اما رييس مركز مديريت حوادث و فوريت هاي پزشكي فارس از اعداد و ارقامي سخن گفته است كه از افزايش تلفات جاده اي استان به ميزان هفت درصد در تعطيلات نوروز امسال در مقايسه با سال قبل حكايت دارد؛ در حالي كه بنا بر قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي هرساله بايد 10 درصد از تلفات جاده اي كاسته شود.

محمدرضا عالي منش در اين باره به ايرنا گفت: 87 نفر در حوادث ترافيكي فارس در تعطيلات نوروز 94 (27 اسفند 93 تا هشت صبح 15 فروردين 94) جان باختند كه از اين تعداد، 49 نفر در صحنه حادثه و 38 نفر در بيمارستان جان باختند.

وي ادامه داد: تعداد جان باختگان در صحنه حوادث ترافيكي استان فارس در نوروز 94 در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، هفت درصد افزايش داشته است.

بنا بر اعلام اين مقام مسوول، در تصادفات جاده اي اين استان در نوروز 94 در مجموع بيش از دو هزار و 500 نفر مصدوم شدند.

ترجمان اين عبارت آن است كه خانواده 87 نفر نوروز امسال در جاده هاي فارس داغدار شدند و دو هزار و 500 نفر نيز سال 94 را متاثر از جراحت ها و صدمه هاي وارد شده در آغاز اين سال خواهند گذراند كه اين موضوع بيش از صدمات مالي، آثاري ناگوار بر خانواده هاي قربانيان سوانح جاده اي به دنبال دارد.

اگر از رانندگان هر يك از وسايل نقليه سانحه ديده بپرسيد مي گويند: 'من قاتل نيستم' اما به راستي در اين ميان، رانندگان متخلف خود زمينه ساز ريختن انسان هاي بيگناه نستند؟

بنا بر اعلام رييس پليس راهور ناجا، خستگي و خواب آلودگي و بي توجهي به جلو و سرعت و سبقت غيرمجاز در نوروز امسال مهمترين علل بروز تصادفات بود؛ اين موضوع نشان از آن دارد كه عامل انساني در وقوع سوانح رانندگي نقش زيادي داشته است.

آمار بالاي تصادفات در كشور و در استان فارس در شان جامعه اسلامي و انساني ما نيست به ويژه آن كه آموزه هاي ديني ما را به مراقبت بيشتر از نفس انسان ها فرا خوانده است.

به گفته معاون هماهنگي امور عمراني استانداري فارس، سالانه هفت درصد توليد ناخالص ملي بابت خسارات ناشي از سوانح رانندگي در كشورمان هزينه مي شود و از اين نظر، سه برابر متوسط دنيا در اين حوزه هزينه پرداخت مي شود و اين غير از ابعاد ناگوار انساني و اجتماعي است كه از اين ناحيه به جامعه تحميل مي شود.

خليل رضاييان در اين باره گفته است: نبايد به دنبال توجيه تلفات جاده اي در اين استان بود هرچند مسائلي مانند طول راه ها، حجم سنگين تردد در بزرگراه شيراز- اصفهان، آمار بالاي موتور سيكلت و وانت بار در فارس نبود كمربندي هاي مناسب و ... در افزايش ميزان تلفات جاده اي در استان موثر است.

در شرايطي كه شماري از مردم و مسوولان استان فارس شمار بالاي تلفات رانندگي در استان فارس را نگران كننده مي دانند و در عمل تا به امروز شاهد كاهش چشمگير تلفات سوانح جاده اي نبوده ايم، انتظار مي رود مسوولان امر با عزم و اراده جدي تري در مسير كاهش ميزان تلفات ناشي از حوادث رانندگي در استان گام بردارند.

بنا بر اعلام اسفندماه 93 محمدهادي ايمانيه رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز، در برخي از سال ها فارس حتي بيشتر از مركز كشور تعداد تلفات رانندگي داشته است و اكنون اين آمار حدود يك هزار و 200 نفر در سال است.

ايمانيه همچنين اين نكته را يادآور شد كه اينقدر كه بر روي برخي از بيماري هايي مانند ابولا كه ما حتي يك قرباني در آن نداشته ايم كار رسانه اي و حساسيت وجود دارد بر روي تصادفاتي كه روزانه 50 نفر را در كشور هلاك مي كند وجود ندارد.

همچنانكه بنا بر اعلام سردار موسي اميري جانشين رييس پليس راهنمايي و رانندگي كشور، برنامه هاي ابتكاري همچون همياران پليس در رعايت مقررات رانندگي مانند بستن كمربند ايمني و استفاده نكردن از تلفن همراه هنگام رانندگي ثمربخش بوده است، ديگر اجزاي پازل پيشگيري از سوانح رانندگي نيز بايد در دستور كار فرهنگسازي قرار گيرد.

در اين ميان، بهره گيري از ظرفيت هاي تشكل هاي مردم نهاد در كنار پليس مي تواند اين حركت را ثمربخش تر كند و زنگ هاي خطر را به شكل جدي تري به صدا درآورد تا همگان هنگام رانندگي به اين باور دست يابند: 'من قاتل نيستم؛ پس درست رانندگي مي كنم'.

تلاش همگاني براي كاهش تلفات جاده اي مي تواند يكي از عرصه هاي تحقق شعار دولت و ملت؛ همدلي و همزباني باشد و تنها در قالب اين همدلي و همزباني است كه اميد مي رود جهش قابل توجهي در كاهش شمار تلفات جاده اي صورت گيرد.

در اين ميان، مقوله هاي امنيت راه و سلامت خودرو نيز از ماموريت هايي است كه به ويژه همدلي و همزباني مسوولان امر از جمله خودروسازان با مردم را مي طلبد.

ماموريت خودروسازان از اين جهت سنگين تر است كه امروز برخي خودروهاي توليد داخل به عناويني چون ارابه مرگ و قوطي متحرك و ... خطاب مي شوند و ضروري است كه در مسير تصحيح اين ديدگاه، گام هاي عملي از سوي آنها برداشته شود.

* خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي استان فارس