لندن - ایرنا - 'اد میلیبند' رهبر حزب كارگر انگلیس روز جمعه با بیان اینكه ترجیح می دهد فلسطین را به عنوان یك كشور به رسمیت بشناسد در صورتی كه این اقدام به امضای توافقنامه صلح فراگیر در خاورمیانه كمك كند، گفت دراین خصوص در زمان مناسب تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، 'اد میلیبند' در یك كنفرانس خبری در شهر ادینبورو (اسكاتلند)، در پاسخ به سووال یك خبرنگار كه پرسید در صورتی كه حزب كارگر در انتخابات هفتم ماه 'می' آینده به پیروزی برسد، آیا حكومت فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت؟، گفت: حزب كارگر از رای گیری نمادین كه در سال گذشته به نفع شناسایی فلسطین در مجلس عوام برگزار شد، حمایت كرد.

رهبر حزب كارگر افزود: آنچه درمورد رای گیری در این زمینه گفتم، به رای گیری درخصوص اصل به رسمیت شناختن كشور فلسطین مربوط می شده است.

وی افزود: روشن است تصمیم گیری درباره زمان به رسمیت شناختن فلسطین بستگی به این دارد كه آیا چنین اقدامی كمكی سازنده به مذاكرات خواهد كرد یا خیر؟

میلیبند ادامه داد: امروز پیش بینی نمی كنم كه چه زمانی چنین كاری (به رسمیت شناختن فلسطین) صورت خواهد گرفت؛ چنین تصمیمی را در زمان مناسب خودش اتخاذ خواهیم كرد.

اد میلیبند در جریان یك رای گیری نمادین و تاریخی كه در مهرماه سال گذشته كه در مجلس عوام انگلیس در خصوص به رسمیت شناختن كشور فلسطین صورت گرفت، از مساله حمایت كرده بود.

274 تن از نمایندگانی كه در این رای گیری شركت كردند، به این طرح، رای مثبت و 12 نفر رای مخالف دادند.

نمایندگان مجلس عوام در جریان این مباحثات كه بیش از پنج ساعت به طول انجامید، عنوان كردند كه شناسایی كشور فلسطین به صورت نمادین اقدام مهمی بوده و در جهت صلح شمرده می شود.

بسیاری از نمایندگان احزاب كارگر، محافظه كار و لیبرال دمكرات در جریان سخنانشان در این نشست، از به رسمیت شناختن دولت فلسطین حمایت كردند.

شماری از تحلیل گران رای مجلس عوام انگلیس را یك پیروزی برای طرفداران فلسطین در این كشور ارزیابی كردند.

بدنبال حملات ددمنشانه اخیر رژیم صهیونیستی علیه غزه در تابستان سال گذشته، انگلیس بارها شاهد تظاهرات گسترده مردم این كشور علیه این رژیم متجاوز بود.

بر اساس سیاست دولت انگلیس این كشور حق به رسمیت شناختن كشور فلسطین را در زمان صلاحدید، كه باعث ایجاد ثبات شود را دارد.

همچنین در سال 2012 كشورهای عضو سازمان ملل متحد با ارتقاء جایگاه فلسطین به دولت ناظر غیر عضو رای مثبت داد؛ اقدامی كه در آن انگلیس به آن رای ممتنع داد.

در میان كشورهای اروپایی ، پارلمان های ایرلند جنوبی، فرانسه، و ایتالیا در چند ماه اخیر به نفع به رسمیت شناختن كشور فلسطین، رای داده اند.

پارلمان سوئد اما یك گام از این پیش تر رفت و رسما كشور فلسطین را به رسمیت شناخت.

اروپام**4*ن* 1552