گرگان - ایرنا - رییس حوره هنری استان گلستان از آغاز تولید مستند دو هنرمند شاخص این استان درسالجاری خبر داد و گفت: امسال مستند محمدرضا لطفی نوزانده تار و عطاالله صفرپور هنرمند طنز پرداز تولید می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نقی محمد نژاد روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی ( 20 تا 26 فروردین)، اظهار داشت: مقدمات تولید مستند لطفی كه درسال گذشته انجام شده است، باهمكاری خانواده این هنرمند فقید و مستندات ارائه شده ازسوی آنان به حوزه هنری، امسال به مرحله تولید خواهد رسید.

رییس حوره هنری استان گلستان گفت: مستند صفرپور هنرمند طنز پرداز گلستانی باعنوان طنر در ادبیات پایداری كه مربوط به فعالیت های طنز این هنرمند در دوران دفاع مقدس و در جبهه ها می باشد، در سه ماهه اول امسال تولید خواهد شد.

محمد نژاد اضافه كرد: با وجود اینكه اعتبارات حوزه هنری گلستان ضعیف می باشد اما این تشكیلات از تولیدات هنرمندان استان حمایت و درصورتی كه تولید آنان درسطح ملی باشد، از اعتبارات ملی بهره خواهد گرفت.

وی باگرامیداشت یاد و خاطره شهید سید مرتضی آوینی و نامگذاری روز شهادت وی به نام روز هنر انقلاب اسلامی، تصریح كرد: رسالت این شهید و هنرمند والامقام درعرصه هنر، حفظ هویت و فرهنگ انقلاب السلامی بود و دراین راه جان خویش را نثار كرد.

رییس حوزه هنری گلستان با تاكید برضرورت حفظ و ترویج بیشتر فرهنگ انقلاب اسلامی از سوی جامعه هنرمندان، خاطرنشان كرد: حوزه هنری درسطح كشور و نیز در استان ها برای تحقق این رسالت مهم، برنامه های متنوعی در درست اجرا دارد.

محمدنژاد، هنر انقلاب را هنر ترویج دهنده فضائل دینی و اسلامی دانست و گفت: هنرمند متعهد انقلابی نیز باید در راستای ترویج این فضائل گام بردارد و نباید تحت تاثیر ابزارهای ضد دین و جریان های انحطاطی كه قصد ضربه زدن به هویت دینی و انقلابی را دارند، گام بردارد.

وی با اشاره به روزشمار هفته هنر انقلاب اسلامی، برگزاری نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی، برپایی عصر شعر و خاطره انقلاب، اكران فیلم های مستند و انقلابی، برپایی كارگاه نمایش خوانی و دیدار هنرمندان شاخص استان با نماینده ولی فقیه و استاندار گلستان را از مهمترین برنامه های حوزه هنری دراین هفته برشمرد.

محمدنژاد بابیان اینكه حدود دو هزار هنرمند درحوزه های مختلف هنری با حوزه هنری گلستان ارتباط دارند، از افتتاح ساختمان جدید حوزه هنری استان در آینده ای نزدیك خبر داد و افزود: پرورش هنرمندان از لحاظ كمی و كیفی، تولید انیمیش و فیلم كوتاه در راستای معرفی هویت فرهنگی و سبك زندگی اقوام ساكن در استان و حمایت از تولیدات جامعه هنری از مهمترین برنامه ها و رویكردهای فرهنگی این حوزه می باشد.

استاد محمدرضا لطفی موسیقیدان ایرانی كه 17 دی 1325 در محله سبزه مشهد گرگان از بافت های قدیم این شهر به دنیا آمد به دلیل علاقه به هنر موسیقی، تحصیلات موسیقی را در هنرستان موسیقی ایران نزد استادانی چون علی اكبر شهنازی و حبیب اله شهبازی ادامه دادو

وی، پس از آن به دانشكده موسیقی رفت و در محضر استادانی چون نور علی برومند، عبداله دوامی و سعید هرمزی شاگردی كرد.

محمدرضا لطفی در 18 سالگی (1343) جایزه نخست موسیقیدانان جوان ایران را به دست آورد و 10 سال بعد به عضویت گروه علمی دانشكده موسیقی درآمد و در همین سال همكاری خود را با رادیو آغاز كرد.

لطفی حدود یك سال و نیم مدیر گروه موسیقی دانشكده موسیقی هنرهای زیبای تهران بود و پس از استعفا از این سمت درسال 1354 گروه موسیقی شیدا را راه اندازی كرد كه چندسال بعد به نام كانون چاوش تغییر نام داد.

بسیاری از كارشناسان موسیقی ایران، كانون چاووش را كه برخی از بزرگان موسیقی كشور در آن عضو بودند، نقطه عطفی در موسیقی ایران می دانند و معتقدند كه تولیدات این كانون در زمره بهترین آثار موسیقی سنتی ایران قرار دارند.

محمد رضا لطفی كه درسال های پایانی عمر، حدود یك سال از بیماری سرطان رنج می برد و چندین بار در بیمارستان بستری بود، بامداد روز جمعه 12 اردیبهشت 1393 درسن 68 سالگی دار فانی را وداع گفت و در محل سبزه مشهد گرگان آرام گرفت.

از جمله آلبوم های محمدرضا لطفی می توان به ˈبه یاد عارفˈ (بیات ترك)، ˈچهره به چهرهˈ (نوا)، ˈسپیدهˈ (ماهور)، ˈچشمه نوشˈ (راست پنجگاه)، ˈجان جانˈ (سه گاه)، ˈمعمای هستیˈ (شور)، ˈعشق داندˈ (ابوعطا)، ˈرمز عشقˈ (ماهور)، ˈگریه بیدˈ (سه گاه - اصفهان)، ˈقافله سالارˈ (نوا - راست پنجگاه)، ˈپرواز عشقˈ (سه گاه - اصفهان)، ˈخموشانهˈ (ابوعطا - بیات ترك)، ˈچهارگاهˈ، ˈبه یاد درویش خانˈ (تكنوازی سه تار)، ˈیادواره استاد نورعلی برومندˈ (گروه هم نوازان شیدا، دستگاه شور)، ˈهمیشه در میانˈ (بداهه نوازی تار و سه تار در شور و دشتی)، ˈبال در بالˈ (شعر و موسیقی)، ˈتنها یك خاطرهˈ (بداهه نوازی تار و سنتور همراه با فرامرز پایور)، ˈوطنم ایرانˈ (اجرای گروه هم نوازان شیدا، 1387) و ˈای عاشقانˈ (اجرای گروه هم نوازان شیدا در بیات اصفهان، 1388) اشاره كرد.

عطااله صفرپور، متولد 24 تیر ماه سال 1324 درمحله دربنو شهر گرگان، بازیگر، نویسنده و كارگردان تئاتر است كه از سال 1332 با اجرای نمایش سرباز عیالوار وارد عرصه بازیگری تئاتر شد.

اجرای بیش از 50 نمایش تئاتر حرفه‌ای از جمله تلاش های این هنرمند گلستانی است؛ گرایش اصلی وی درتئاتر، نمایش سنتی (روحوضی) بوده آنچنان كه می توان از او به عنوان یكی از برجسته ترین سیاه بازان ایران در سال های اخیر نام برد.

وی از سال 1346 به عنوان بازیگر وارد رادیو گرگان شد و سپس به عنوان نویسنده و كارگردان نیز فعالیت نمود و همكاری هایی با رادیو تهران، رادیو جوان، و رادیو فرهنگ داشته است.

از دیگر فعالیتهای وی می‌توان به ساخت بیش از 50 میان پرده تلویزیونی آموزشی - ترویجی كشاورزی و بیش از 30 میان پرده اجتماعی و ساخت دو فیلم بلند تلویزیونی اشاره كرد.

سریال تلویزیونی شمشاد خان در 12 قسمت در تابستان 1387 توسط صدا و سیمای مركز گلستان تهیه گردید كه صفرپور به عنوان بازیگر نقش اول مرد و بازیگردان در آن حضور داشت.

استان گلستان افزون بر یك میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد.

/3039/1860