تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱

كاشان – ايرنا - سرپرست اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان از اتمام كار مرمت و بازسازي راسته بازارچه صباغ در مجموعه بازار تاريخي كاشان خبر داد.

به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان، مهران سرمديان اظهار كرد: اين راسته به علت همجواري با تيمچه و آب انبار صباغ به اين نام معروف شده است.

وي گفت: حاج شيخ حسن صباغ از تجار معروف دوران قاجار بود و بناهاي معروف تيمچه و آب انبار توسط اين شخص خير ساخته شده است.

وي افزود: مرمت و بازسازي اضطراري راسته بازارچه صباغ با صرف اعتباري افزون بر 450 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني اجرا شده است.

سرمديان عمليات مرمت و بازسازي را شامل سبك سازي و استحكام بخشي بام هاي راسته بازار، دوخت و دوزهاي ترك هاي عميق در سطوح خشتي، مرمت سقف ها و لنگه ها ،اجراي اندود غوره گل و كاهگل پشت بام ها بيان كرد.

وي با تاكيد بر ارزش تاريخي بازار كاشان خاطر نشان كرد: قدمت مجموعه تاريخي بازار كاشان به قرون اوليه دوران اسلامي باز مي گردد و معماري و بافت فعلي اين مجموعه بيشتر متعلق به دوره زند و قاجار است.

به گفته وي اين بازار بطور كامل پويايي خود را حفظ كرده و نقش مهمي در اقتصاد اين شهر و شهرهاي همجوار آن ايفا مي كند و 22 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست ميراث ملي كشور در بازار تاريخي كاشان وجود دارد.

مجموعه بازار بزرگ كاشان با شماره 1284 در شهريور سال 1355 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

6136/ 6508