رشت - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: ساخت راه آهن قزوین به رشت با اعتبارات سنواتی، سال ها به طول می انجامد و تكمیل این خط ریلی، نگاه و حمایت ویژه دولت را می طلبد.

حجت شعبانپور روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از آنجاییكه رییس جمهوری در چندین مصاحبه، بر اهمیت این راه آهن تاكید و در مصاحبه ای در جمهوری آذربایجان از این طرح به عنوان یك طرح مهم و ملی یاد كرد، مردم گیلان نیز انتظار حمایت و توجه ویژه دولت برای تكمیل این خط ریلی را دارند.

وی خاطرنشان كرد: در سفر مهم و تاریخی رییس جمهوری و هیأت دولت به گیلان، ایشان قطعاً به این موضوع نگرش ویژه ای خواهند داشت و اعتبار لازم را برای تكمیل آن در نظر می گیرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان اظهار داشت: اعتبارات این طرح در ردیف جداول بودجه ای نمی گنجد و باید وزارت راه و شهرسازی، به فكر فاینانس خارجی و داخلی آن بوده یا برای آنكه تكمیل این طرح سرعت بیشتری بگیرد، از محل صندوق توسعه ملی، اعتبار كلانی برای آن تصویب كند.

معاون استاندار گیلان یادآور شد: اگر منتظر اعتبارات سنواتی باشیم، قطعا باید برای تكمیل این طرح سال های درازی را در انتظار بمانیم.

شعبانپور گفت: ما اعتقاد داریم با اعتبارات سنواتی كه در لایحه بودجه هایی كه دولت پیشنهاد و مجلس شورای اسلامی تصویب می كند، پروژه راه آهن قزوین تا آستارا، نزدیك به دو هزار و 300میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد كه با اعتبارات سنواتی، سالی 200 تا 300 میلیارد تومان و ضرایب تعدیلی كه به ترتیب زمانی به آن تعلق می گیرد؛ سالیان طولانی را مردم گیلان باید انتظار بكشند تا این طرح با موفقیت به پایان برسد.

وی با تاكید بر لزوم همكاری و استفاده از ظرفیت پیمانكاران داخلی اظهار داشت: پیمانكاران داخلی توانمندی های زیادی دارند كه اگر اعتبارات لازم به این طرح اختصاص داده شود، با سرعت این پروژه مهم را به اتمام خواهند رساند.

وی طول راه آهن قزوین به رشت را حدود 165 كیلومتر ذكر و بیان كرد: پروژه راه آهن شامل خاك برداری، زیرسازی، ساخت تونل و پل درحال حاضر پیشرفت فیزیكی 87 درصد دارد و برای تردد قطار مسافری با سه میلیون و 800 هزار نفر در سال با سرعت 160 كیلومتر ، قطار باری با سرعت 120 كیلومتر و جابجایی و حمل 10 میلیون تن بار در سال طراحی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان اضافه كرد: هزینه ای كه تاكنون برای راه آهن قزوین - رشت صرف شده، 850 میلیارد تومان است كه در سال گذشته، 238 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه تخصیص داده و پرداخت شد و در سال جاری نیز 280 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.

به گفته شعبانپور؛ برای اتمام پروژه راه آهن قزوین به رشت نزدیك به 700میلیارد تومان اعتبار و برای ریل گذاری آن 300 تا 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی در خصوص قطعه راه آهن رشت به انزلی نیز خاطرنشان كرد: این مسیر در سه قطعه و با حدود 40كیلومتر در حال ساخت است كه به 500 میلیارد تومان اعتبار جداگانه نیاز دارد تا به بندرانزلی وصل شود.

وی یادآور شد: قطعه رشت به انزلی، اهمیت بسیاری دارد و باید این قطعه ساخته شود تا راه آهن قزوین به رشت و رشت به انزلی و پس از آن، انزلی به آستارا از نظر حمل و نقل ریلی توجیه اقتصادی پیدا كند.

شعبانپور با اشاره به اهمیت اقتصادی راه آهن رشت به آستارا اظهار داشت: طول این راه آهن حدود 164كیلومتر است كه حمل و نقل ریلی كشور را از جنوب به شمال و به چند كشور همسایه وصل كند.

معاون استاندار گیلان اضافه كرد: مسیر خط ریلی رشت به آستارا، از جلگه گیلان می گذرد و به یك هزار و 200میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال 1382 آغاز شده و ایران را از شمال به كشورهای همسود (CIS) و روسیه و از جنوب به كشورهای حاشیه خلیج فارس وصل می كند.

در مسیر این خط ریلی، حدود 70 پل بزرگ در مجموع به طول 17 كیلومتر و 51 تونل مجموعاً به طول 22 كیلومتر درحال ساخت است.

این خط آهن از نظر تأسیسات فنی و مهندسی و نیز عملیات اجرایی دارای ویژگی های منحصر بفردی است كه از آن جمله می توان به بزرگترین پل ریلی كابلی كشور به طول 560 متر كه در حاشیه سد منجیل واقع شده، اشاره كرد.

شعبانپور در ادامه این گفت وگو، سفر كاروان تدبیر و امید به گیلان را منشاء خیر و بركت برای استان خواند و بیان داشت: در این سفر ابتدا حجت الاسلام روحانی رییس جمهوری در مركز استان دیدار مردمی خواهد داشت و سپس در جلساتی با نخبگان، علما و فرهیختگان و ... حضور می یابد.

وی ادامه داد: وزرا و معاونان رییس جمهوری نیز به نمایندگی از ایشان، در شهرستان ها حضور یافته و در جلسات شورای اداری شركت می كنند.

رییس جمهوری و هیأت دولت، چهارشنبه بیست و ششم فروردین ماه جاری پانزدهمین سفر استانی را به گیلان انجام می دهند.

رییس جمهوری و كاروان دولت تدبیر و امید پیش از این به استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اصفهان و قم سفر كرده اند.ك/3

6029 / 2007