رشت - ایرنا - رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شكوفایی گفت: صندوق نوآوری و شكوفایی، تجلی حمایت دولت از شركت های دانش بنیان است و این شركت ها به صندوق معرفی و خدمت دریافت می كنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا بهزاد سلطانی روز سه شنبه در آستانه سفر رییس جمهوری به گیلان، در نشست با مدیران شركت های فناور ، روسای دانشگاه ها و مسوولان مراكز تحقیقاتی استان با هدف تشریح قابلیت ها و ظرفیت های صندوق نوآوری و شكوفایی افزود: از مجموع حدود پنج هزار شركت، یك هزار و 402 شركت به صورت شركت های دانش بنیان به ثبت رسیده است.

وی با بیان این كه شركت های دانش بنیان به صندوق نوآوری و شكوفایی برای دریافت خدمات تعریف شده معرفی می شوند، اظهار كرد: خدمات مالی برای ارائه به شركت های دانش بنیان، از سوی دولت تعیین شده است.

وی با اشاره به امكان بهره مندی شركت های دانش بنیان دارای طرح از خدمات مالی این صندوق تصریح كرد: به شركت های نوپا تا 300 میلیون تومان وام قرض الحسنه با سود چهار درصد و به شركت های تولیدی طراحی صنعتی، تسهیلاتی با 14 تا 22 درصد سود، پرداخت می شود.

رییس هیأت عامل صندوق نوآوری و شكوفایی افزود: از مجموع شركت های دانش بنیان در كشور، 731 شركت طرح ارایه دادند كه حدود 460 مورد از این طرح ها تعیین تكلیف شده است.

وی با بیان اینكه از مجموع طرح ها حدود 330 مورد مصوب شده، خاطرنشان كرد: پارسال با همت دولت 103 میلیارد تومان از سوی صندوق برای این تعداد از طرح های شركت های دانش بنیان هزینه شده است.

سلطانی تعداد شركت های دانش بنیان ثبت شده در استان گیلان را 36 شركت عنوان و اظهار كرد: تعداد شركت های دانش بنیان در گیلان، كم است به طوری كه نسبت این شركت های دانش بنیان به كل شركت ها در كشور، زیر دو و نیم درصد است.

شركت نوآوری و شكوفایی نهادی با شخصیت حقوقی دارای استقلال استخدامی و اداری و مالی است كه اساسنامه آن در سال 1390 به تصویب هیات وزیران رسیده است.

این صندوق به منظور كمك به تحقیق و توسعه اقتصاد دانش بنیان و تكمیل زنجیره ایده تا بازار و تجاری سازی نوآوری و دستاوردهای پژوهشی و اختراعات و كاربردی شدن دانش بنیان تشكیل شده است.

رییس جمهوری و هیأت دولت، فردا (چهارشنبه بیست و ششم فروردین ماه) پانزدهمین سفر استانی را به گیلان انجام می دهند.

رییس پارك علم و فناوری استان گیلان نیز در این مراسم گفت: توجه ویژه به ظرفیت ها و اولویت های منطقه از وظایف پارك های علم و فناوری است.

مجید متقی طلب افزود: پارك علم و فناوری گیلان از شهریورماه سال 1381 با هدف تبدیل ایده های فناور از محققان، دانش آموختگان و ... و بسط فرهنگ كارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری فعال شد.

وی تعداد مراكز رشد واحدهای فناور در گیلان را چهار مركز عنوان و اظهار كرد: مركز رشد واحدهای فناور در بندرانزلی، رودبار ، كشاورزی، منابع طبیعی و واحدهای فناور گردشگری تالش فعال است.

رییس پارك علم و فناوری استان گیلان بیان داشت: سه مركز اقماری مركز رشد واحدهای فناور در گیلان در شهرستان های آستانه اشرفیه، رودسر و آستارا نیز فعال است.

وی تصریح كرد: كانون شكوفایی خلاقیت با رویكرد حمایت از ایده های فناورانه اقشار جوان، دارای 35 دفتر رابط در دانشگاه ها، مراكز تحقیقاتی و سازمان های اجرایی استان است.

رییس پارك علم و فناوری استان گیلان در ادامه با بیان این كه با كمبود مكان برای تامین نیازهای مربوط به شركت های فناور مواجه هستیم، اظهار كرد: ما باید پاسخگوی نوآوران و مبتكران در گیلان باشیم.

وی استقرار دبیرخانه دائمی شبكه پارك های علم و فناوری كشورهای اسلامی، مسوولیت ستاد اجرایی فن بازار نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری كشور ، عضویت در اتحادیه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی دولتی كشورهای حاشیه دریای خزر از مسوولیت های استانی، ملی و بین المللی پارك علم و فناوری گیلان است.ك/2

7286 / 2007