تهران - ایرنا - رییس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه شركت‌های سازنده هواپیما در طول یكسال گذشته مكررا به ایران آمده اند و مذاكراتی با ایرلاین‌ها و سازمان در حوزه ارزیابی بازار حمل و نقل ایران داشتند، گفت: شركت‌های تولید كننده هواپیما با جدیت به دنبال این هستند كه در صورت تغییر شرایط، با ایران تعامل و از رقابت عقب نمانند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جهانگیریان افزود: قطعا صنعت حمل و نقل هوایی نیازمند تعداد بیشتری هواپیما نسبت به وضع موجود است و شاخص‌های بین المللی كه بر حسب جمعیت و مساحت كشور محاسبه شده نشان می‌دهد تعداد هواپیماهای كشور از نرم متوسط بین المللی بسیار كمتر است و حتما نیاز به هواپیماهای بیشتری داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: علیرغم فشارهای خاص بین‌المللی كه روی بخش هواپیمایی كشور وجود دارد، هم به دلیل كمبود قطعه و هم به دلیل غیراقتصادی بودن و عدم ارائه خدمات بین‌المللی تعدادی از هواپیماهای ایران زمینگیر شد، اما با اقدامات صورت گرفته و ورود تعدادی هواپیما این كمبود جبران شد.

جهانگیریان افزود: در حال حاضر حدود 140 فروند هواپیما در داخل كشور فعال است كه براساس مطالعات انجام شده، تا افق 1404 بین 400 تا 500 فروند هواپیما مورد نیاز كشور خواهد بود.

وی درباره تاثیر مذاكرات هسته ای بر صنعت حمل و نقل هوایی كشور نیز گفت: بسیاری از شركت‌های تولید كننده هواپیما در طول یكسال گذشته و قبل از صدور بیانیه سوییس با هدف ارزیابی های مورد نیاز وارد مذاكره با ایران شدند اما هدف آنها فعلا ارزیابی صنعت است.

رییس سازمان هواپیمایی كشوری یادآور شد: شركت‌های تولیدكننده هواپیما با جدیت به دنبال این هستند كه اگر شرایط تغییر كرد با ایران تعامل كنند و از رقابت عقب نمانند، شركت‌های سازنده هواپیما در طول یكسال گذشته مكررا به ایران آمدند و مذاكراتی با ایرلاین‌ها و سازمان در حوزه ارزیابی بازار حمل و نقل ایران داشتند.

جهانگیریان در ادامه به وضعیت درآمد و هزینه‌های سازمان هواپیمایی كشوری به عنوان دستگاه حاكمیتی در صنعت حمل و نقل هوایی اشاره كرد و گفت: وضع درآمد و بودجه‌ای دولت خیلی خوب نیست و مشكلاتی از این بابت وجود دارد، اما علیرغم همه این مشكلات مالی وعده‌ای كه از بابت افزایش درآمد سازمان هواپیمایی در اوایل مسئولیت خود در سازمان دادم محقق شد، ما در سال 92 حدود 5 میلیارد تومان درآمد داشتیم كه این میزان تا یازده ماهه سال گذشته به 7.5 میلیارد تومان رسید.

وی افزود: با وجود اینكه عمده درآمد ما در سال 92 از محل فلای چك بود و میزان تعرفه‌ها در سال 93 افزایش پیدا نكرد، اما منابع درآمدی این سازمان 60 درصد افزایش یافته كه انتظار داریم در سال آینده درآمد سازمان هواپیمایی به 8 تا 8.5 میلیارد تومان برسد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به پروازهای عبوری از آسمان ایران اشاره كرد و گفت: میانگین پروازهای عبوری از آسمان ایران در شبانه روز به طور میانگین بیش از 900 پرواز عبوری است.

به گفته وی، علیرغم آنكه بخشی از اقدامات و فعالیت‌هایی كه منجر به درآمد پروازهای عبوری از آسمان ایران توسط سازمان هواپیمایی كشوری می شود اما متاسفانه سهمی از درآمدهای حاصل از پروازهای عبوری نصیب سازمان نمی شود، لذا اقدامات و مكاتباتی در این زمینه انجام شده و به دنبال یك راهكار قانونی برای اختصاص بخشی از درآمدهای پروازهای عبوری به سازمان هستیم.

رئیس سازمان هواپیمایی كشوری به راه‌اندازی مسیرهای جدید بین المللی اشاره كرد و گفت: در سال 93 برخی مسیرهای جدیدی كه در گذشته برقرار بود اما بنا به دلایلی لغو شده بود راه‌اندازی شد، ضمن اینكه موافقت‌نامه هایی با كشور پرتغال امضا كردیم كه مسیر پرتغال به زودی راه اندازی می شود كه از قبل از انقلاب تاكنون سابقه پرواز مستقیم بین دو كشور نبوده، در منطقه آسیا نیز چند مسیر توسط شركت‌های هواپیمایی از نوروز در مسیر كلمبو سریلانكا و برونئی راه اندازی شد.

رییس سازمان هواپیمایی كشوری با بیان اینكه موضوع سقوط هواپیما در پیشرفته ترین كشورها هم علیرغم در نظر گرفتن همه ملاحظات رخ می دهد، گفت: فرانسه تولید كننده اصلی هواپیمای ایرباس است و یك هواپیمای پهن پیكر این شركت دو سال پیش از آمریكای جنوبی به سمت فرانسه پرواز می‌كرد سقوط كرد، بنابراین سقوط در این كشورها هم رخ می‌هد لذا نمی‌توان تعداد سوانح هوایی را به صفر رساند، بنابراین بخشی از این حساسیت مردم به هواپیما طبیعی است كه باید یك احساس امنیت در بین مردم از جانب مسئولان داده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه ملاك و معیار ما در سازمان هواپیمایی كشور این است كه براساس استانداردهای بین المللی حداقل سطح قابل قبول ایمنی را رعایت كنیم، گفت: به هیچ وجه اجازه پرواز قبل از اطمینان از سلامت هواپیما را نمی دهیم و سازمان بین المللی هوانوردی (ایكائو) هر چهار سال یكبار از سازمان هواپیمایی كشورهای مختلف و نحوه نظارت آن‌ها بازدید می‌كند، در آخرین بازرسی بازرسان این سازمان از حمل ونقل هوایی ایران كه در سال 1389 انجام شد ایران در بین 10 كشور دنیا از نظر استاندارد، ایمنی، قوانین، مقررات داخلی، صدور گواهینامه ها، تعمیر و نگهداری سیستم ها قرار گرفت.

اقتصام(1)1108**1558