تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲

تهران-ایرنا- رومئو و ژولیت یكی از محبوب‌ترین نمایشنامه‌های شكسپیر در زمان‌ حیاتش بود كه قرار است از نیمه دوم اردیبهشت ماه در مجموعه تئاتر محراب روی صحنه برود.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا، آرش عزیزی نمایش رومئو و ژولیت را برای اجرا در مجموعه تئاتر محراب از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه آماده می‌كند.

رومئو و ژولیت تراژدی نوشته‌شده توسط ویلیام شكسپیر در اوایل كار اوست و داستان دو عاشق ناكام است كه مرگ فرجام كارشان است.

امروزه از شخصیت‌های‌ اصلی این داستان به‌عنوان عاشقان آرمانی یاد می‌شود.

رومئو و ژولیت كششی به داستان‌های‌ عاشقانه دوران باستان دارد. درون‌مایه اثر براساس داستانی ایتالیایی است كه به صورت‌شعر با نام تاریخ باستانی رومئو و ژولیت توسط ارتور برووك در سال 1562 و به صورت نثر در سال 1591 توسط ویلیام پینتر نوشته‌ شدند.

شكسپیر از هر دو اثر استفاده كرد، ولی برای گسترش داستان، شخصیت‌های مكمل داستان به‌خصوص مركوتیو و پاریس را دچار تغییراتی‌ كرد.

البته این نظر هم وجود دارد كه نمایشنامه بین سال‌های 1591 تا 1595 نوشته شده، و برای نخستین‌بار در قطع ربع كاغذ در سال 1597 به چاپ‌ رسید. این نسخه كیفیت پایینی داشت و نسخه‌های بعدی اصلاح‌شده و با اصل اثر شكسپیر مطابق‌ گشتند.

استفاده شكسپیر از تركیب دراماتیك، به‌خصوص اثرات تعویض بین كمدی و تراژدی و گسترش كشمكش‌ها، گسترش كاراكترهای فرعی، و استفاده از درون‌مایه‌های فرعی و زیبا كردن آن، به عنوان نشانه‌های اولیه توانایی‌های او مورد توجه‌ است. نمایشنامه شكل‌های‌ شاعرانه مختلفی به كاراكترهای مختلف می‌بخشد و گاهی‌ اوقات شكل كاراكترها نیز تغییر می‌كند. برای مثال رومئو، در غزل در طول نمایشنامه ماهرتر می‌گردد.

رومئو و ژولیت بارها درسالن‌های تئاتر، فیلم، موسیقی و اپرا مورد استفاده قرارگرفته‌است.



**این بار رومئو و ژولیت را آرش عزیزی به روی صحنه می برد

آرش عزیزی قصد دارد نمایش رومئو و ژولیت را از بیستم اردیبهشت‌ماه در مجموعه تئاتر محراب به روی صحنه ببرد.

این نمایش،روایت ساده‌ای است از عشق و دل‌داده‌گی رومئو و ژولیت و دشمنی خانواده‌های آنها كه توسط عزیزی و گروه اجرایی با تلفیقی از نور،رنگ و موسیقی به تصویر كشیده خواهد شد.

در نمایش رومئو و ژولیت، بازیگرانی مانند الهه افشاری،افشین زمانی،هومن رستگار، پرهام یداللهی،علیرضا ساوه‌درودی،هیراد محمدی و دلارام هاشمی به ایفای نقش می‌پردازند.

آهنگسازی این اثر را نیز آرش عزیزی بر عهده داشته است.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش می‌توانند از روز بیستم اردیبهشت‌ماه به مجموعه تئاتر محراب مراجعه بكنند.

فراهنگ*3054* 1569