اصفهان - ایرنا - مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: كشف آثار جدید تاریخی در مسیر چهارباغ اصفهان مانعی برای ادامه اجرای طرح قطار شهری در این محدوده نیست.

فریدون الله یاری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح قطارشهری اصفهان در مسیر چهارباغ با هماهنگی اداره كل میراث فرهنگی اصفهان اجرا می شود.

وی اظهار كرد: پیش از این در كمیته راهبری مترو مقرر شد عملیات باستان شناسی در پروژه قطارشهری در مسیر چهارباغ عباسی اجرا تا پایه های جهان نما شناسایی شود.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: در كمیته راهبری مترو مقرر شد چنانچه پایه های كاخ جهان نما كشف شود، این بنا با همكاری سازمان قطارشهری اصفهان بازسازی و در صورت امكان به عنوان ورودی مترو مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به كشفیات جدید باستان شناسان در چهارباغ اصفهان تصریح كرد: گروه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، آثاری را در چهارباغ به دست آورده كه به احتمال زیاد پایه های كاخ جهان نما باشد.

الله یاری تاكید كرد: آثار به دست آمده خارج از حفاری های قطارشهری اصفهان است و در مسیر طرح قطارشهری قرار ندارد.

مدیركل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینكه كاوش ها در این منطقه توسط پژوهشكده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی انجام شده است، گفت: در این كاوش ها به نتایجی دست یافتیم كه در روزهای آینده نتایج آن را اطلاع رسانی خواهیم كرد.

سازمان قطارشهری اصفهان در مراحل پایانی خط یك مترو كه به صورت تونل زیرزمینی در مسیر شمال - جنوب اصفهان طراحی و اجرا شده درحال حفاری برای ساخت ایستگاه در محدوده تاریخی چهارباغ است و این درحالی است كه شماری از كارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی براین باورند كه در این محدوده بخشی از اصفهان كهن شامل باروی قدیم و نیز باقی مانده كاخ تخریب شده جهان نما (بنایی از دوره صفویه كه زمان قاجار و به دستور ظل السلطان حاكم وقت اصفهان تخریب شد) زیر خاك نهفته است.



*** سقف چهلستون كامل بازسازی می شود

مدیركل میراث فرهنگی اصفهان در این گفت و گو از بازسازی كامل سقف كاخ چهلستون اصفهان خبر داد و گفت: سقف این اثر تاریخی حدود 700 مترمربع مساحت دارد كه با سازه های چوبی بنا شده است.

الله یاری با اشاره به اینكه سقف چهلستون اصفهان بزرگترین سازه چوبی ایران و در میان سازه های بزرگ چوبی جهان نیز از جایگاه خاصی برخوردار است ، گفت: پس از 50 سال عملیات بازسازی این سازه چوبی بزرگ ایران در سال جاری آغاز می شود و به مدت دو سال ادامه می یابد.

به گفته وی 50 سال قبل گروهی از كارشناسان ایتالیایی اقدامات مرمتی در این بنا انجام دادند.

مدیركل میراث فرهنگی اصفهان اعتبار مورد نیاز برای بازسازی سقف چوبی چهلستون اصفهان را حدود پنج میلیارد تومان تخمین زد و افزود: بازسازی و مرمت بناهای تاریخی اصفهان از اعتبارات خاص برخوردار است و مشكلی در زمینه تامین اعتبار برای بازسازی سقف بنای تاریخی باغ موزه چهلستون اصفهان وجود ندارد.



** بازسازی شبكه فاضلاب مسجد امام (ره) تابستان پایان می یابد

الله یاری درباره بازسازی شبكه فاضلاب مسجد تاریخی امام (ره ) اصفهان كه باعث نمناكی برخی از قسمت های بنا شده، گفت: شبكه فاضلاب این مسجد در حال بازسازی است و سعی خواهیم كرد تا تابستان امسال این پروژه را تمام كنیم.

وی با اشاره به اینكه بازسازی و اصلاح شبكه فاضلاب مسجد امام (ره ) اصفهان در سه مرحله اجرایی می شود، گفت: در مرحله اول، بازگشایی مسیر فاضلاب این بنا و بازسازی تجهیزات آن است تا از نشت آب به این بنا جلوگیری شود.

مدیركل میراث فرهنگی اصفهان انتقال سرویس بهداشتی به خارج از بنا را مرحله دوم این طرح اعلام كرد و افزود: در مرحله سوم نیز تاسیسات زه كشی در اطراف مسجد امام (ره ) نصب می شود كه هم اكنون كار مطالعات اولیه آن انجام شده و در سال جاری اجرا خواهد شد.

نم زدگی بخشی از دیوارهای مسجد تاریخی امام اصفهان در جوار سرویس های بهداشتی این مكان تاریخی كه رخداد آن به سه دهه قبل بازمی گردد ، خطرآسیب جدی به این بنای كهن را آشكار كرده است.



*** برای اجرای طرح خیابان آقا نجفی با شهرداری به توافق نرسیده ایم

الله یاری درباره اجرای طرح احداث خیابان آیت الله آقانجفی كه از پشت مسجد تاریخی شیخ لطف الله اصفهان عبور خواهد كرد نیز گفت: برای اجرای این پروژه هنوز توافقی بین اداره كل میراث فرهنگی استان و شهرداری اصفهان صورت نگرفته است زیرا اجرای این طرح در این محدوده تاریخی جای بحث دارد.

وی تصریح كرد: آنچه پیش از این مصوب شده به عنوان دسترسی محلی منطقه ای مطرح بوده و برای تعریض این مسیر كه در بافت تاریخی اصفهان قرار دارد هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.



*** كاوش و بازسازی تپه اشرف در برنامه میراث فرهنگی قرار دارد

مدیركل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین درباره كاوش در تپه اشرف تصریح كرد: در گذشته كاوش هایی در این منطقه تاریخی انجام شده اما برخی مشكلات این كاوش ها را متوقف كرده و نتایج آن هنوز ارائه نشده است.

وی با بیان اینكه كاوش در تپه اشرف و بازسازی آن در برنامه اداره كل میراث فرهنگی اصفهان قرار دارد، افزود: قصد داریم این منطقه را به یك سایت موزه تبدیل كنیم اما اجرای این طرح هنوز قطعی نشده است.

الله یاری افزود: درصورت اجرایی شدن این طرح، سایت موزه تپه اشرف یكی از بزرگترین پروژه های میراثی شهر اصفهان خواهد شد.

در منطقه شرقی اصفهان و در جوار پل تاریخی شهرستان آثاری تپه مانند وجود دارد كه به زعم شماری از مورخین باقی مانده آثار متعلق به سده های قبل از اسلام و بیشتر ساسانی و نیز دوره های تاریخی بعد از ورود اسلام است.

از آنجا كه گفته شده كاخی متعلق به اشرف افغان در این مكان وجود داشته، این تپه تاریخی به نام اشرف مشهور است.

ت/ 2093/ 6022/ 1650