تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳

مشهد - ايرنا - در ادامه اعتراض به سگ كشي در شيراز جمعي از حاميان محيط زيست و اعضاي سمن هاي حمايت از حيوانات در مشهد روز يكشنبه مقابل اداره كل محيط زيست خراسان رضوي اجتماع كردند.

آنان در اين اجتماع به نحوه كشتار سگ ها انتقاد كرده و آن را غير انساني و غير اخلاقي دانستند.

اين افراد با سردادن شعارهايي نظير 'سگ كشي محكوم است، شهرداري مسوول است'، 'كشتار سگها را متوقف كنيد'، 'جان مخلوقات خدا را نگيريم'، 'سگ بودن جرم نيست'، سگ كشي را محكوم كردند.

آنان همچنين فرياد مي زدند: ما صداي بي صدايان هستيم و گردهم آمده ايم تا فرياد ظلم و ستمي كه در حق حيوانات بي گناه و اسير در چنگال انسانهاي گرگ صفت روا داشته مي شود را به گوش همگان برسانيم.

عضو يكي از سمن هاي حامي حيوانات در خراسان رضوي در اين تجمع به خبرنگار ايرنا گفت: زمين حق تمام موجودات است و حيوانات نيز در كنار انسان حق زندگي دارند.

علي كشميري افزود: حفاظت از حيات حيوانات و محيط زيست نيازمند فرهنگ سازي است و آنچه كه انسانها در توجيه كشتار گونه هاي جانوري به زبان مي آورند مصداق كفر است.

وي اظهار كرد: اكولوژي جانوري در هر منطقه قادر به حفظ جمعيت خود مي باشد به شرط آنكه اشرف مخلوقات از دست بردن به چرخه طبيعت خودداري كند.

كشميري با بيان اينكه كنترل جمعيت حيوانات شهري به ابزاري براي ثروت اندوزي عده قليلي تبديل شده است گفت: كشتار حيوانات حاصلي جز اتلاف ميلياردها ريال از بيت المال و عوارض سوء براي مردم ندارد.

وي افزود: بطور متوسط در هر ساعت يك قلاده و سالانه هفت هزار قلاده سگ توسط شهرداري مشهد كشته مي شود.

كشميري ادامه داد: از آنجا كه 'كشتار با ترحم' حيوانات گران و پرهزينه است، پيمانكاران شهرداري با تزريق سم و اسيد اقدام به از بين بردن سگ هاي ولگرد مي كنند.

وي گفت: البته ما با كشتار حيوانات مخالفيم و شهرداري و پيمانكاران آن بايد در اسرع وقت ماشين كشتار خود را متوقف كنند.

مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري مشهد نيز در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: شيوع بيماريهاي قابل انتقال بين حيوان و انسان، انتقال بسياري از بيماريها از سگ به انسان نظير هاري، كيست هيداتيك و سالك از مهمترين مشكلات ناشي از افزايش جمعيت سگهاي ولگرد در شهر هستند.

علي نجفي با بيان اينكه سالانه هشت هزار قلاده سگ توسط شهرداري مشهد معدوم مي شوند افزود: تمام اين سگ ها براساس دستورالعمل وزارت كشور با روش 'مرگ با ترحم' از بين مي روند.

وي اظهار كرد: در اين روش ابتدا با تزريق مواد بي هوشي سگها بي هوش مي شوند و سپس با تزريق داروي مخصوص دچار سكته و ايست قلبي مي گردند.

نجفي در باره نحوه معدوم سازي سگها در فيلم منتشر شده در فضاي مجازي گفت: از بين بردن حيوانات به اين روش، غيرانساني و غيرقابل قبول است.

وي ادامه داد: درست است كه همزيستي با برخي حيوانات موذي براي سلامت انسان زيانبار است ولي حق نداريم با روش هاي خشن نظير تزريق اسيد حيوانات را از بين ببريم.

اخيرا فيلمي كوتاه در شبكه هاي مجازي منتشر شده كه برخي در حال تزريق ماده اي اسيدي به يك قلاده سگ مدعي هستند در مقابل تحويل هر لاشه سگ 150 هزار ريال حق الزحمه از شهرداري مي گيرند.

اين فيلم به پيمانكاران مسوول معدوم سازي سگهاي ولگرد كه تحت مديريت شهرداري شيراز فعاليت مي كنند نسبت داده شده است اما مسوولان شهرداري شيراز اين موضوع را تكذيب كرده اند.

7505 / 6053