تهران- ايرنا- 'برنار كوشنر' وزير امورخارجه سابق فرانسه گفت: اتحاديه اروپا به دليل كمك نكردن به افراد در معرض خطر گناهكار است.

به گزارش روز دوشنبه روزنامه فرانسوي 'لو فيگارو'، كوشنر در مصاحبه با روزنامه 'لوپاريزين'، در واكنش به فاجعه اخير غرق شدن قايق مهاجران در درياي مديترانه، اروپا را در كمك نكردن به افراد در معرض خطر مقصر و اين امر را مايه شرمساري دانست.

وي 28 كشور عضو اتحاديه اروپا را به كمك به برنامه 'نجات مهاجران' فراخواند.

در ماه نوامبر (آبان/ آذر) عمليات نجات دريايي ايتاليا در آب هاي مديترانه پايان يافت و عمليات 'تريتون' به پشتيباني اتحاديه اروپا جايگزين آن شد. اين درحالي است كه بودجه اين عمليات از 9 ميليون يورو به 2 ميليون و 900 هزار يورو در ماه كاهش يافت و امكانات و تجهيزات اندكي نيز به اين عمليات اختصاص يافت. به اين ترتيب در برنامه امداد جديد، گشت هاي دريايي تنها در نزديكي مرزهاي آبي اتحاديه اروپا صورت مي گيرد و ديگر مانند گذشته سراسر مديترانه زير نظر نخواهد بود.

'ميشل ساپن' وزير دارايي فرانسه نيز قاچاقچيان انسان را 'قاتل ' خواند و حل سياسي بحران ليبي را خواستار شد.

'فرانسوآ اولاند' رييس جمهوري فرانسه نيز در اظهارات تلويزيوني ديروز (يكشنبه) قاچاقچيان انسان را 'تروريست' ناميد.

مقام هاي رسمي ايتاليا ديروز (يكشنبه) اعلام كردند: شناوري حامل 700 پناهجو كه از ليبي عازم ايتاليا بودند، شامگاه شنبه (29 فروردين) در آب‌هاي ليبي و در 120 مايلي جزيره 'لامپدوسا' ايتاليا واژگون شده است.

در صورتي كه مرگ 700 مهاجر در اين سانحه تاييد شود، اين فاجعه به يكي از ناگوارترين سوانح مرگبار در بحران ده ها ساله مهاجرت در جنوب مديترانه تبديل خواهد شد.

اروپام ** 9053** 1701