به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علیرضا جهانگیریان روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگاران افزود: طی 10 سال گذشته حمل مسافر توسط شركتهای هوایی سالانه بهطور متوسط با 8 درصد رشد همراه بوده اما در سال 93 این بخش به رشد استثنایی11 درصد رسیده است.
وی با بیان آنكه این رشد علیرغم محدودیتهای بخش حمل و نقل هوایی در زمینه تحریمهای ناعادلانه به دست آمده است، گفت: در حالی كه بخش حمل و نقل هوایی كشور در زمینه انتقال پول و ارز به علت محدودیتهای تحریم مشكلات زیادی داشت، رشد 11 درصدی حمل مسافر توسط شركتهای هوایی نشان میدهد همكاران ما در این بخش تلاشهای مضاعفی را انجام دادهاند.
وی اظهار داشت: با این حال در حوزه رضایتمندی مسافران از بخش حمل و نقل هوایی باز هم كمبودهایی داریم كه تلاش خواهیم كرد این كمبودها در ارائه خدمات به مسافران برطرف شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی از ابلاغ آییننامه حقوق مسافران هوایی به تمام شركتهای هواپیمایی خبر داد و گفت: این آییننامه قبل از عید سال 93 در شورای عالی هواپیمایی كشوری مصوب شده بود كه با تایید وزیر راه و شهرسازی روز گذشته به شركتهای هوایی ابلاغ شد.
جهانگیریان تاكید كرد: شركتهای هوایی ملزم هستند تا دو هفته آینده این آییننامه را به مورد اجرا بگذارند و تمام حق و حقوق مسافران را كه طبق این آیین نامه در چارچوبهای بینالمللی تدوین شده است، رعایت كنند.
وی اظهار داشت: براساس این آییننامه تغییرهای پروازی به سه بخش تقسیم شده به طوری كه شركتها باید خدمات مورد نیاز را به پروازهای دارای تاخیرهای زیر 2 ساعت، بین 2 تا 4 ساعت و بیش از 4 ساعت به مسافران ارائه دهند، ضمن آنكه حتی شركتهای هوایی ملزم شدهاند به تاخیرهای بیش از 4 ساعت به مسافران خود خسارت پرداخت كنند.
وی تاكید كرد: ضمانت اجرایی این آییننامه تماما قانونی است و سازمان هواپیمایی كشوری بر اجرای این آییننامه نظارت كامل خواهد كرد و اگر تخطی صورت گیرد، اقدامات قانونی از طرف این سازمان به عمل خواهد آمد.
رییس سازمان هواپیمایی كشور افزود: بدون شك همه شركتهای هوایی در اجرای این آییننامه همكاری لازم را خواهند داشت و هیچیك از شركتهای هوایی حق ندارند نرخ بلیت پروازهای خود را بیش از نرخ مصوب به مسافران عرضه كنند.
وی گفت: تعیین نرخ بلیت متاثر از شرایط اقتصادی و نرخ تورم است و هرگونه افزایش قیمت نیز باید با طی مراحل قانونی انجام شود لذا تاكید میكنم كه هم اكنون هیچ گونه برنامهای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم و هیچ شركتی حق ندارد بلیت پروازهای خود را بیش از نرخهای مصوب عرضه كند.
وی از همه مسافران هوایی خواست در صورتی كه با گرانفروشی بلیت پروازهای هوایی مواجه شدند میتوانند آن را در اسرع وقت به سازمان هواپیمایی كشوری اعلام كنند تا گرانفروشان به مراجع قانونی و دادگاه معرفی شوند.
ادامه دارد...
اقتصام (3)د.الف/1108**1558
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
تهران - ایرنا - رییس سازمان هواپیمایی كشوری از رشد حمل و نقل مسافر در سال 93 خبر داد و گفت: در سال گذشته در مقایسه با سال 92 رشد حمل و نقل مسافر توسط صنعت هوانوردی كشور 11 درصد افزایش داشت.