تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵

اردبيل - ايرنا - رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان اردبيل بر لزوم فرهنگ سازي براي تغيير عادت غذايي كنوني خانوارها تاكيد كرد.

به گزارش ايرنا ، دكتر فرهاد پورفرضي روز سه شنبه در نشستي با خبرنگاران استان اردبيل تغذيه ناسالم را عامل بروز بسياري از بيماري ها از جمله بيش از 200 بيماري عفوني ، ميكروبي ، قارچي و باكتريايي عنوان كرد.

وي با اشاره به افزايش مصرف فست فودها از سوي خانوارها در سال هاي اخير گفت: استفاده از مواد تقلبي و افزودني هاي غيرمجاز و همچنين ماندگاري بالاي اين مواد كه با اضافه كردن نيترات صورت مي گيرد يكي از عوامل بروز سرطان است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي اردبيل افزود: با توجه به شعار هفته سلامت امسال 'ايمني غذا از مزرعه تا سفره' جلساتي با دستگاه هاي ذيربط برگزار شده تا بر نحوه توليد و توزيع مواد غذايي نظارت مستمر و دقيق صورت بگيرد.

او اظهار كرد: جهاد كشاورزي مسوول نظارت بر مزارع ، مرحله فرآوري بر عهده صنعت ، معدن و تجارت و نظارت در مرحله فرآوري و عرضه بر عهده مجموعه علوم پزشكي است و هر سه مجموعه تلاش دارند تا غذا سالم به خانه ها برسد.

دكتر پورفرضي از بازرسي 80 درصد مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي در استان خبر داد و بيان كرد: در طرح سلامت نوروزي كه از ابتداي اسفند ماه 1393 تا 15 فروردين 1394 اجرا شد از ميان 15 هزار مركز تهيه و توزيع مواد غذايي 12 هزار مركز بازديد و 15.5 تن مواد غذايي فاسد كشف شد.

وي با تاكيد بر ادامه اين تشديد نظارت تا پايان سال جاري اظهار كرد: برنامه هاي آموزشي با مشاركت صدا و سيما نيز در دستور كار قرار دارد تا به مردم در زمينه نحوه تهيه غذاي سالم اطلاع رساني شود.

رييس دانشگاه علوم پزشكي اردبيل بر لزوم جاي گرفتن هر پنج گروه مواد غذايي در سبد خانوارها تاكيد كرد و گفت: در برنامه هاي آموزشي تلاش خواهيم كرد تا به تدريج عادت هاي غذايي غلط را تغيير دهيم و از جمله شاهد كاهش مصرف شكر ، نمك و چربي هاي جامد باشيم.

او در ادامه از معاينه رايگان دهان و دندان دانش آموزان استان و معرفي افراد به مراكز درماني به مناسبت هفته سلامت خبر داد.

او همچنين توزيع ويتامين دي 3 بين افراد 30 تا 59 سال براي تامين كمبود اين ويتامين و پيشگيري از پوكي استخوان و همچنين توزيع مسواك انگشتي براي كودكان زير 2 سال در خانه هاي بهداشت استان را از ديگر برنامه هاي هفته سلامت عنوان كرد.

رييس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني استان اردبيل همچنين گفت: كلينيك درماني توحيد و بخش هماتولوژي بيمارستان امام خميني (ره) اردبيل با 28 تخت در

هفته سلامت به صورت رسمي افتتاح مي شود.

8123/6018/6016