تهران-ايرنا- هنرمند نگارگر گفت: نگارگري سرمنشا تمامي هنرهاي اسلامي ايراني و هنري منحصر به فرد است كه در جهان جايگاه خود را دارد.

اميرحسين آقاميري روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي ايرنا افزود: هنر منحصر به فرد نگارگري با جايگاه شناخته شده در جهان، در كشور ما چندان مورد توجه نيست.

وي اظهار كرد: بيش از 90 درصد آثار قدماي ما در خارج از كشور نگهداري مي شود، در حالي كه در كشورهاي ديگر، ايران را با مينياتور و نگارگري مي شناسند و براي آن ارزش قائلند. آقاميري گفت: مردم ايران به خوبي اين هنر را نمي شناند و مسوولين هم توجه كافي به آن نشان نمي دهند.

وي افزود: به هيچ عنوان زيبنده و در شان كشور ايران با اين عظمت و تمدن نيست كه هنر اصيل آن اين ‌گونه مورد بي ‌مهري قرار گيرد. در حال حاضر در شهرهاي مختلف ايران هنرمنداني توانمند بدون توقع مالي و چشم ‌داشت، با چنان عشق قابل وصف هنر نگارگري را دنبال مي ‌كنند.

وي در ادامه با اشاره به نمايشگاه نگارگري نقش در آينه افزود: اين نمايشگاه گروهي شامل بيش از 50 اثر از هنرجوها است كه چند سال آموزش نگارگري ديده اند.

آقاميري هدف از برگزاري اين نمايشگاه گروهي را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين نمايشگاه با هدف بالابردن انگيزه هنرجوها برگزار شده است، گروهي بودن باعث مي شود هنرمندان در يك فضاي رقابتي واقعي قرار گيرند و به نقاط ضعف و قوت خود پي ببرند؛ چراكه در نمايشگاه و در مقايسه با آثار ديگر، بهتر مي توان نكات كلي و جزيي را دريافت كرد.

وي افزود: اگر هنرمند نتواند كار خود را جايي ارائه دهد، دلسرد مي شود و فضاي سرد و بي روحي در عرصه هنر اتفاق خواهد افتاد. يك دليل برگزاري اين نمايشگاه نيز اين است كه به نظر مي رسيد در سال هاي اخير حمايت براي برگزاري چنين نمايشگاه هايي كمتر شده؛ بنابراين تصميم گرفتيم براي هنرجويان و علاقه مندان رشته نگارگري انگيزه ايجاد كنيم.

آقاميري گفت: يكي از راه‌هاي اشاعه يك فرهنگ و هنر، زمينه‌ سازي براي نشر درست آن است. يك هنر مانند نگارگري با فرامرزي شدن بيشتر مانا مي‌ شود.

وي در ادامه با اشاره به حضور پرشور جوانان ايراني در هنر نگارگري گفت: شمار زيادي از جوانان با سنين بين 20 تا 30، در اين هنر اصيل فعاليت دارند و آثاري بسيار ارزشمند را ارائه مي ‌كنند، اين هنرمندان جوان با آنكه مي ‌توانستند با رفتن به سوي هنر غربي از نظر مالي شرايط بهتري داشته باشند، نگارگري را انتخاب كرده‌اند و در آن به فعاليت مي ‌پردازند.

وي خاطرنشان كرد: اين هنر ملي و اصيل ايراني نيازمند حمايت جدي است و اميدواريم نهادهاي مسوول در مسير حمايت از هنر نگارگري گامي جدي بردارند.

نمايشگاه نقش در آينه از اول ارديبهشت ماه در گالري ابوالفضل عالي واقع در حوزه هنري افتتاح شده و علاقه مندان مي توانند تا روز 15 ارديبهشت ماه (به جز ايام تعطيل) از ساعت 9 الي 19 از اين نمايشگاه بازديد كنند.

فراهنگ**9338**1027