گناباد - ايرنا - رييس اداره منابع طبيعي گناباد گفت: طرح مطالعاتي ريواس با هدف حفظ اين گونه ارزشمند گياهي در سطح هفت هزار و 130 هكتار از منطقه زيبد اين شهرستان آغاز شد

حسين چمني ديسفاني روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در اين چارچوب ميزان توليد محصول، نحوه قطعه بندي و واگذاري اين عرصه به مردم مشخص مي شود تا اين گونه گرانبها گياهي براي نسل آينده محفوظ مانده و پرورش آن توسعه يابد.

وي مجموع سطح رويشگاههاي ريواس را در شهرستان گناباد بالغ بر 10 هزار هكتار عنوان و بيان كرد: بزرگترين و انبوهترين رويشگاه ريواس از لحاظ سطح و پراكنش گونه در مراتع زيبد قرار دارد.

رييس اداره منابع طبيعي گناباد در خصوص ويژگيهاي زيست محيطي اين گياه نيز گفت: ريواس گياهي بوته اي و پايا است كه در غالب مناطق كوهستاني ايران شامل جنگلي و غيرجنگلي به ويژه در نواحي شيبدار كوهستانها و لابلاي تخته سنگها به خوبي رشد مي كند.

وي ادامه داد: اين گياه بخاطر كاربردهاي متنوع خوراكي و دارويي به صورت محدود در صنعت نيز كاربرد دارد.

او افزود: گل آذين زرد متمايل به كرم ريواس در اواسط فصل بهار نمايان مي شود، ميوه هاي آن بالدار و سه گوش بوده و در اواخر بهار قرمز رنگ شده و رشد گياه از اواخر زمستان شروع مي شود.

چمني گفت: بخش خوراكي ريواس همان ساقه هاي گل دهنده گياه است كه همزمان با باز شدن گلها به مصرف مي رسد. ساقه‌ها در اين مرحله ترد و تازه بوده و توسط روستاييان جمع آوري و وارد بازار مي شود.

وي ادامه داد: خام خوري ريواس متداولترين نوع مصرف اين گياه معجزه گر است. از ساقه هاي آن در تهيه انواع خورشت ، كمپوت، مربا و شربت استفاده مي شود. ريواس داراي ويتامينهاي A و C و املاح معدني زياد نظير پتاسيم و كلسيم است.

رييس اداره منابع طبيعي گناباد افزود: از طرفي ريواس داراي فيبر فراوان و در مقابل كمترين ميزان چربي است.

وي در خصوص شكل برداشت اين گياه نيز گفت: كساني كه به امر جمع آوري ريواس اقدام مي كنند غالبا از بن گياه ساقه آن را در آورده و سعي مي كنند پيش از اينكه در اثر شرايط فيزيكي و خشكي هوا ساقه ها آب خود را از دست دهند روي آنها را با خاك يا سنگ پوشانده و سپس جمع آوري و سريعا وارد بازار فروش كنند.

چمني افزود: از لحاظ گياه شناسي نيز ريواس گياهي مرتعي است كه با توجه به شكل برگ و ريشه آن نقش مهمي در حفاظت از آب و خاك دارد.

514/1858