تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹

تهران - ایرنا - خبرگزاری شینهوای چین روز شنبه در گزارشی از كاتماندو، به نقل از مقامات وزارت ورزش نپال اعلام كرد كه كمپ اصلی قله اورست تخریب شد.

براساس این گزارش، گیانندرا شرستا، معاون وزارت گردشگری نپال امروز گفت: زلزله 8،1 ریشتری كه امروز این كشور را در نوردید، موجب شد تا كمپ اصلی اورست، بلندترین قله جهان بر اثر بروز یك بهمن عظیم فرو ریخته و 10كوهنورد بین المللی را به كام مرگ ببرد.

وی با اعلام اینكه این بهمن حتی 30 كوهنورد را زخمی كرده است افزود: گروه های جستجو همچنان در حال بررسی آمار تلفات از میان گردشگران بومی و بین المللی هستند كه احتمال می رود هنوز تعداد زیادی از آنها در بهمن های متعدد ناشی از زلزله و پس لرزه های آن در كوه های هیمالیا گرفتار آمده و حتی جان باخته باشند.

كوه اورست با نام نپالی ساگارماتا به معنی سر آسمان و نام تبتی كومولانگما بلندترین كوه كره زمین است. ارتفاع قله آن از سطح دریا معادل هشت هزار و ۸۴۸ متر است.

این كوه در رشته كوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در كشور چین قرار گرفته‌است.

قله اورست توجه بسیاری از كوهنوردان در تمام رده‌ها را جلب كرده‌است. از كوهنوردان حرفه‌ای و مجرب تا كوهنوردان مبتدی كه مایل به پرداخت مبالغ قابل توجهی هستند تا توسط كوهنوردان حرفه‌ای راهنمایی شوند و صعودی كامل و موفقیت‌آمیز را رقم بزنند.

كوهنوردان منبع كسب درآمد توریستی قابل توجهی برای كشور نپال هستند. دولت این كشور تمامی كوهنوردان را ملزم به پرداخت مبلغ زیادی برای دریافت جواز صعود می‌كند كه این مبلغ چیزی در حدود ۲۵ هزار دلار آمریكا به ازای هر نفر است.

رسانه ها و مراكز مختلف قدرت این زمین لرزه را از 7،5 تا 8،1 ریشتر برآورد كردند.

آخرین اخبار منتشر شده در رسانه های بین المللی، از كشته شدن حدود 800 نفر در این زلزله حكایت دارند و مقامات نپال نیز معتقدند آمار اصلی قربانیان این حادثه بیش از این تعداد است.

خبرگزاری كیودوی ژاپن نیز به نقل از مركز تحقیقات لرزه نگاری آمریكا اعلام كرد كه این زلزله مهیب علاوه بر تلفات جانی، موجب تخریب منازل مسكونی و تاسیسات زیربنایی نپال نیز شده است.

براساس این گزارش، شدت این زمین لرزه كه با پس لزره های بزرگ و كوچك پرشماری نیز همراه شد به حدی بود كه در كشورهای همسایه نپال از جمله در هند، بنگلادش، تبت نیز كاملا محسوس بود.

كمال سینگ بام، سخنگوی پلیس نپال اعلام كرد كه اكثر قربانیان این حادثه از كاتماندو و شهرهای مجاور آن از جمله لالیتپور و مناطق باهاكتاپور بودند.

لاكسیم پراساد داكال، سنخنگوی وزارت مسكن نپال نیز در این خصوص گفت: زلزله ساعت 11 و 56 دقیقه صبح امروز به حدی شدت داشت كه 21 منطقه از 75 منطقه مسكونی نپال را بشدت تحت تاثیر قرار داد و گزارشهای واصله از سراسر كشور از افزایش بیشتر تلفات اعلام شده خبر می دهند.

آساق**1378**