تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳

تهران-ایرنا-عضو هیات علمی دانشكده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تهران از كپك ها به عنوان آلاینده های خطرناك برای سلامتی انسان نام برد و گفت:برخی اشتباهات رایج در فرهنگ غذایی ما گرانبار بوده و عامل بروز بیماری های خطرناكی مانند سرطان می شود.

فریبا كوهدانی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: كپك ها انواع مختلفی دارند؛ بعضی از كپك ها بیماری زا نیستند اما تعدادی از این كپك ها سبب ابتلا به بیماری های گوارشی، آلرژی و سرطان می شوند.

وی ادامه داد:مساله مهم این است كه وقتی مواد غذایی كپك زده مورد استفاده قرار می گیرد،زمان زیادی طول می كشد تا فرد به سرطان مبتلا شود و در واقع پروسه ابتلا به سرطان طولانی مدت است.

وی با بیان اینكه اصولا كپك ها در محیط گرم تكثیر می شوند،گفت:البته كپك هایی وجود دارند كه در درون یخچال نیز رشد و تكثیر می شوند و می تواند برای سلامتی افراد مضر باشند.

به گفته این متخصص تغذیه، كپك ها سمی به نام آفلاتوكسین تولید و سبب آلودگی ماده غذایی می شوند كه این سم در ابتلا به بیماری ها نقش موثری دارد.



****نان كپك زده نخورید

كوهدانی با اشاره به اینكه نان را در بسته های كوچك در فریزر نگهداری كنید،گفت:از خوردن نان كپك زده باید به طور جدی پرهیز كرد.

وی با بیان اینكه حتی مصرف این نان ها برای دام نیز اشتباه است، گفت: در برخی مواقع افرادی در سطح شهر اقدام به جمع آوری نان خشك می كنند و این نان خشك و نان های كپك زده را به دامداران برای تغذیه گاو و گوسفند می دهند در این شرایط شیر به دست آمده از این دام هانیز كاملا آلوده بوده و خطرافزایش سرطان را به دنبال خواهد داشت.

این متخصص تغذیه توصیه كرد:مواد غذایی كپك زده را هرگز بو نكنید، بو كردن مواد غذایی كپك زده نیز برای سلامتی افراد خطر آفرین است.



****كپك میوه و سبزی

عضو هیات علمی دانشكده علوم تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشكی با بیان اینكه كپك میوه و سبزی نیز برای سلامتی افراد مضر است گفت :برخی از افراد میوه ای را كه كپك زده است به طور كامل دور نمی اندازند بلكه صرفا بخش آلوده آن را از میوه جدا كرده و مابقی آن را مصرف می كنند كه این اقدام اشتباه است.

به گفته وی با خوردن میوه های كپك زده مقداری سم آفلاتوكسین وارد بدن می شود كه سلامتی افراد را تهدید می كند. به عنوان مثال،كپك میوه' به ' برای آلوده كردن جمعیت شهر تهران كافی است.

وی توصیه كرد :میوه هایی كه دچار كپك زدگی شده اند باید كنار گذاشت و از خوردن آن امتناع كرد.

كوهدانی یادآور شد: میوه هایی كه بافت سفت دارند مانند هویج باید تمام قسمت های كپك زده را جدا كرد و اطراف كپك ها را نیز به اندازه 5/2سانتی متر برداشت.

****كپك رب گوجه، ترشی و مربا

وی با بیان اینكه قارچ ها در مواد غذایی شیرینی و شور به راحتی رشد می كنند، گفت:آبغوره ، سركه ، ترشی، مربا و رب گوجه فرنگی اگر به شكل صحیحی نگهداری نشود دچار كپك زدگی می شوند.

كوهدانی اضافه كرد:استفاده از قاشق های تمیز و خشك در برداشتن این مواد غذایی و تهیه آنها در شیشه های كوچك می تواند در این زمینه بسیار كمك كننده باشد.

وی توصیه كرد:رب گوجه فرنگی را در كیسه های كوچك و به اندازه وعده غذایی بسته بندی و در فریزر نگهداری كنید.

***كپك پنیر و ماست

وی در خصوص پنیر و ماست كپك زده توصیه كرد: پنیر كپك ‌زده را مصرف نكنید و در صورت مصرف بهتر است اگر ناحیه كپك، سطحی است سطح كپك ‌زده و مقداری از اطراف آن را جدا و بعد مصرف كنید.

كوهدانی همچنین اضافه كرد: از خوردن ماست كپك زده جدا خوداری كرده زیرا سموم حاصل از كپك به داخل ماده غذایی نفوذ كرده و برای سلامتی مضر است.

عضو هیات علمی دانشكده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تهران در مورد نظارت و كنترل تهیه مواد غذایی از سوی مسئولین حوزه سلامت تاكید كرد و گفت: باید توجه داشت كه انواع آب میوه، لواشك و سایر مواد غذایی كه در كارخانجات تهیه می شود، چنانچه از میوه های سالم انتخاب و تهیه نشود، می تواند سلامتی افراد جامعه را به خطر بیندازد.

***راه های كاهش نیترات در مواد غذایی

كوهدانی به راهكارهای مناسب برای كاهش نیترات در مواد غذایی اشاره كرد و گفت: سیب زمینی از نیترات بالایی برخوردار است و یكی از راهكارهای كاهش نیترات در این ماده غذایی این است كه سیب زمینی را پوست كنده و در آب قرار داده و چند بار آب آن را عوض كنیم.

وی همچنین گفت:برخی از سبزیجات دیگر مانند هویج و كرفس را می توان به صورت آب پز پخت و آب آن را دور ریخت و سپس استفاده كرد.

علمی **1354**1440