شيراز - ايرنا - شانزدهمين سفر رييس جمهوري سفر به سرزمين فارس است ، اقليم تاريخ و تمدن ايراني ، ديار فرهنگ و ادب ، هر كدام از نواحي اين اقليم در سفر رييس جمهوري ثمره اي از سفر روحاني خواهد داشت و شهر صدرا مي رود تا با كليد تدبير و اميد در اين سفر راه تحول و توسعه در افق جديد را آغاز كند و به شهر دانشگاهي استان فارس تبديل شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، نگاهي به اهداف اوليه ايجاد شهر صدرا اين موضوع را بيش از پيش مورد وثوق و اطمينان قرار مي دهد كه آينده شهر صدرا در ايجاد تحول علمي و فرهنگي در اين شهر است و سفر رييس جمهوري فرصتي متعالي براي تبديل شهر صدرا به يك شهر دانشگاهي را فراهم كرده است

مهدي خاني مدير عامل شركت عمران شهر صدرا در اين زمينه گفت : بر اساس اهداف اوليه اي كه براي ايجاد شهر صدرا ترسيم شده و بر اساس سياستهاي كلي نظام و وزارت مسكن و شهرسازي مبني بر رفع مشكلات و معضلات كلان شهرها به لحاظ مسائل مربوط به آلودگي هاي محيط زيست ، عدم كارايي محيط زيست ، عدم كارايي تاسيسات زيربنايي ، آلودگي هاي صوتي ناشي از ترافيك ، كمبود فضاهاي خدماتي ، آموزشي و اشباع محلات مسكوني مركز شهري ، افزايش جمعيت، بالارفتن هزينه هاي زندگي در كلان شهرها و به تبع آن افزايش فقر و گسترش جرايم اجتماعي و عدم رعايت حقوق شهروندي ايجاد شهر صدرا تصويب و تبيين شده است .

وي گفت : بر اين اساس نياز به مكان هايي در نزديكي كلان شهرها به منظور تمركز زدايي جهت ايجاد تعادل در ارايه خدمات شهري و همچنين هدايت سرريز جمعيت به اين مكان ها و كنترل وتثبيت جمعيت كلان شهرها و جلوگيري از حاشيه نشيني شديدا احساس شده است .

مدير عامل شركت عمران شهر صدرا افزود: با توجه به اين اهداف و موقعيت خاص كلان شهر شيراز از نظر مرغوبيت اراضي در غرب و شمال غرب شيراز وجود ارتفاعات و اراضي با شيب تند در شرق و شمال شرق شيراز و بالا بودن سطح آب هاي زيرزميني در جنوب شرق شيراز و مسايل هيدرولوژي كه از محدوديت هاي منطقه شهري شيراز مي باشد ، صدرا بهترين موقعيت براي تبديل شدن به شهر دانشگاهي در شمال غرب شيراز دارد .

شهر جديد صدرا در 15 كيلومتري شمال غرب شيراز و در مكاني مابين كلان شهر شيراز و شهرهاي مرودشت و زرقان با ظرفيت 300هزار نفر در آستانه نخست و 500هزار نفر در آستانه دوم با علمكرد غالب فرهنگي ، علمي ، تحقيقاتي مكان يابي گرديد كه در سال 69 مورد تصويب شورايعالي شهرسازي و معماري ايران قرار گرفت.

مهندس خاني تاكيد كرد : شهرصدرا ، شهرسالم و شهر آرماني كساني است كه با اسكاني مناسب و شايسته انسان امروز به فعاليت پرداخته و خلاقيت خود و فرزندانشان را بارور خواهند كرد.

به گفته مهندس خاني در يك برنامه ريزي حساب شده مي توان با اولويت بخشيدن به اهداف علمي و دانشگاه در شهر صدرا شهري درخور زيست ، پويا و ماندگار ايجاد كرد .

وي اظهار داشت : صدرا مي تواند شهري باشد كه بتواند با اصول نوين شهرسازي و با رعايت استانداردهاي پذيرفته شده از سوي سازمانهاي بين المللي همخواني داشته باشد و محل توليد علم و فناوري هاي نوين و محل رجوع نخبگان و فرهيختگان باشد .

با محقق شدن ايده شهر دانشگاهي صدرا در كنار دانشگاهها و دانشكده هاي موجود در حوزه فناوري اطلاعات و حوزه سلامت مي توان اين اميد را داشت كه ايده شهر دانشگاهي در صدرا در سفر رييس جمهوري يك گام به تحقق نزديك تر شود .

ساخت شهر سلامت در صدرا از جمله امتيازات علمي اين شهر است كه شامل بيمارستان پيوند اعضا ابو علي سينا مي‌باشد كه براي نخستين باردر خاور ميانه بنيان نهاده شده است .

مركز بزرگ پژوهشي درماني بيمارستان پيوند اعضا ابوعلي سينا بامساحت 26 هكتار، بخش همودياليز با زير بناي شش هزار متر مربع با 80 تخت در سه شيفت روزانه و بيمارستان سوانح سوختگي باوسعت شش هكتار همگي امتيازات شهر صدرا است كه با مولفه شهر دانشگاهي همخواني دارد .

همچنين بيمارستان اعصاب و روان باوسعت چهار هكتار ، بيمارستان قلب خاتم النبيا با وسعت سه هكتار و مركز پشتيباني اورژانس هوايي با وسعت چهار هكتار از ديگر امتيازات صدرا است كه آن را به شهر دانشگاهي نزديك كرده است .

رييس دانشگاه صنعتي شيراز نيز پيرامون استعدادهاي صدرا براي تبديل شدن به شهر دانشگاهي به خبرنگار ايرنا گفت : ما آمادگي داريم تا مجموعه دانشگاهي صنعتي شيراز را در اراضي اين دانشگاه به وسعت 120 هكتار اراضي موجود ايجاد نماييم .

دكتر جليل مقدسي در ادامه بيان داشت : اين طرح اكنون در مرحله اجرا قرار دارد و به عنوان يكي از پيشنهادات سفر رييس جمهوري مطرح است و اميد است با گره گشايي در اين سفر جزييات اين انتقال نيز مصوب گردد و ما بتوانيم دانشكده فناوري اطلاعات اين دانشگاه را به صدرا منتقل كنيم كه اينك حدود 260 دانشجو دارد .

دكتر مقدسي با بيان اينكه دانشگاه صنعتي در صدرا در دو سايت طراحي شده است گفت : در سايت نخست به وسعت 36 هكتار كلاسها و آزمايشگاهها و پرديس هاي دانشگاه تشكيل مي شود و در سايت دوم خوابگاهها ، غذا خوري ها ، مسجد و اماكن فرهنگي و رفاهي دانشجويان ايجاد مي گردد كه همگي در راستاي ايجاد شهر دانشگاهي تدوين شده است .

رييس دانشگاه صنعتي شيراز خاطر نشان كرد : انتقال دانشكده فناوري اطلاعات اين دانشگاه به صدرا به صورت پيشنهاد در سفر رييس جمهوري به استانداري فارس داده شده و با تامين 250 ميليارد ريال اعتبار و فراهم شدن زير ساخت هاي حمل و نقل اين مهم به سرانجام خواهد رسيد .

دكتر مقدسي گفت : تاكيد دانشگاه صنعتي شيراز بر تربيت دانشجويان در مقاطع ارشد و دكتري است و در حال حاضر ما در 18 رشته دكتري و 37 رشته كارشناسي ارشد و سه رشته كارشناسي دانشجو مي پذيريم .

وي تاكيد كرد ، تبديل صدرا به شهر دانشگاهي و علمي مي تواند زمينه توسعه دو چندان اين شهر را فراهم كند و قطعا اثرات فرهنگي و رفاهي آن بر مردم و ساكنان اين شهر نيز مترتب خواهد بود .

اميد آنكه در سفر آتي رييس جمهوري به استان فارس بارقه هاي اميد براي رونق و توسعه شهر صدرا دميده شود شاخسار تلاش و مساعي مديران و مسوولان به بار بنشيند و گام هاي اصلي و اساسي براي تبديل صدرا به شهر دانشگاهي برداشته شود .

حجت الاسلام حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران و هيات همراه، روز چهارشنبه نهم ارديبهشت 94 و در شانزدهيمن سفر استاني كاروان تدبير و اميد، وارد استان فارس خواهد شد .ك/4

6113/ 5054