ساري-ايرنا -مدير گروه سلامت، خانواده و مدارس معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مازندران از افزايش نرخ باروري كلي دراين استان خبرداد وگفت: با انجام مشاوره و كمپين اطلاع رساني ارتقاء فرزندآوري ، آمار مواليد در مازندران بيشتر شده است .

سيدمحسن سليماني راد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا نرخ باروري كلي در سال گذشته در مازندران را 1.5 اعلام كرد و افزود:اين درحالي است كه نرخ باروري اين استان در سه سال ماقبل 1.4 بود .

نرخ باروري كلي به آمار بچه دار شدن هر مادر در دوران باروي اطلاق مي شود و نرخ باروري 1.4 به اين معناست كه جامعه به مرحله تك فرزندي بسيار نزديك شده است.

وي با اشاره به اين كه حتي نرخ باروري كلي كشور و رقم 1.8 نيز وضعيت مناسب و مطلوبي به شمار نمي رود، گفت: براي رسيدن به شاخص جمعيتي مناسب بايد نرخ باروري در كشور به 2.1 افزايش يابد.

وي توضيح داد: اين نرخ به معناي ثبات وضعيت دو فرزندي در جامعه است كه براي رسيدن به آن لازم است از هر 10 خانواده 9 خانواده داراي دو فرزند و يك خانواده داراي سه فرزند باشد.

سليماني راد گفت: نرخ باروري 1.5 كنوني در مازندراني به اين معنا است كه به ازاي هر 20 خانوار 15 فرزند جايگزين مي شود و براي هفت خانوار جايگزيني وجود ندارد كه اين وضعيت نگران كننده است.

وي به سياست نظام مبني بر افزايش جمعيت و باروري اشاره و تصريح كرد: به همين منظور بررسي عوامل بي رغبتي زوجين مازندران به فرزند آوري و همچنين برنامه ريزي و ارايه راهكار براي رفع اين مشكل در دستور كار دانشگاه علوم پزشكي استان قرار دارد.

به گفته مدير گروه سلامت ، خانواده و مدارس معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات درماني مازندران شناسايي حدود 30 هزار زوج بدون فرزند كه يكسال از ازدواج آنها گذشته ،شناسايي بيش از 117 هزار زوج تك فرزند كه دوسال از سن فرزند آنها گذشته و شناسايي شش هزار و 435 زوج نازا از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته براي افزايش باروري كلي در اين استان است .

وي ادامه داد: در سال جاري معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات درماني مازندران به همراه ديگر ارگانهاي مرتبط در مقوله عملي افزايش باروري كلي و حمايت هاي دارويي ودرماني نازايي اقداماتي انجام خواهد داد .

براساس آمارهاي ارائه شده سال گذشته يكهزار و 300 مورد مواليد در مازندران به نسبت سال قبل افزايش يافته است .

براساس آمارهاي رسمي مازندران به همراه تهران و گيلان از استان هايي هستند كه از پايين ترين نرخ باروري كلي برخوردارند.ك/3

2096/1899